Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
landgren

Trimsystem, Mente Marin.

Rekommendera Poster

Jag installerade min i lördags. Hade Bennett innan och fick byta plats på kabel 3 och 4 för att få rätt på babord/styrbord. Min funkar klockrent, trimmar in båten manuellt i marschfart och håller sen in Auto i ca 5 sek. Sen har jag bara kört hela helgen, går bra upp i plan och håller den plant i sidled.

 

Funkar det om du stänger av Autoläget och trimmar den manuellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till båten och kolla imorgon...när jag testade så provade Jag att gasa långsamt upp till plan och då grävde den inte ner sig alltså riktigt långsamt.

hur som helst är något fel.. man ska väl kuna dra iväg maxgas och tabbarna gå upp och inte ligga kvar och trycka ner båten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja självklart. Första gången får du gasa upp båten i marschfart och trimma in som så du är nöjd. Sen trycker du och håller inne Auto i ca 5 sekunder. Då sparar den det läget.

 

Nästa gång du ska upp i plan är det bara gasa, då fäller den först ner trimplanen så du snabbare kommer upp i plan, och sen drar den upp dom igen. Du ser på indikeringen vart trimplanen står.

 

Redigerad av frankdaycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går även att justera hur snabbt automatiken ska reagera på förändringar, i tre steg vill jag minnas. Vi är inne på på andra båten, nuvarande är en Fjord Dolphin 900 med Mente Marin, båda med Lenco elektromekaniska trimplanskolvar och tycker det funkar toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat detta som hastigast...men ingen skillnad när man ska upp i plan dom går inte tillbaka ialla fall...ska göra en ny calibrering och en ny autoinställning i march så får vi se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-04-25 vid 08:38 skrev pos42:

Hur enkelt som helst!

 

Det är snap-in på befintligt kablage för elektriska eller hydrauliska från Bennet och Lenco m flera. Du behöver bara få upp ett runt hål för enheten, sätta den någorlunda i våg, klippa gamla kablarna vid trim-knapparna och koppla in dem.

 

Har du t ex Bennet hydrauliska så behöver du ev dra fram jord då jorden i det systemet ansluts till pumpen och inte finns med upp till knapparna. 

 

Rent elektriskt så behöver du plus (säkrat 15A), minus samt 4 kablar totalt från de två trimkolvarna. I hydraulfallet så är det kablarna som styr pumpen och om elektriska kolvar så kablarna direkt från kolvarna. Det finns även en extra kabel man kan koppla in från tändningen för uppdragning av trim tabs när tändningen slås av. Men den använder få vad jag förstått då ju trimtabsen dras upp automatiskt ändå någon minut efter du stannat eller fått ner farten till någon knop.

 

Har du behövda grejer/verktyg tillgängligt på bordet så.... max 1 timmes tid för montering oavsett tidigare setup skulle jag tro.

 

När elektriska monteringen är klar och man startar upp enheten så detekterar den själv ändlägena. Det sker genom en viss knapptryckning i enl med manualen. Vi kan kalla det initialiseringen...

 

Väl ute på sjön så kör du manuellt med trimtabsen genom att klicka på enheten till ett läge du tycker är bra. Sedan trycker du en sekvens för "spara". Sen är det klart! Efter det så kan man om man vill korrigera 0,5° åt vilket håll som helst och addera det till autoläget för att efterkorrigera om du inte var helt nöjd. Såklart så kan man även köra allt manuellt precis som tidigare om man skulle önska.

 

 

 

Hej

Skulle installera min Mente-marin panel i båten idag. Jag har ju fyra kablar plus en orange kabel som jag antar är pluskabel. 
Ska man då dra fram en minuskabel direkt från batteriet och är det då klart eller måste man koppla in/ut något mer från t.ex pumpen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät den oranga men måste va 12V. Det räcker med det du har plus en jord, jag drog en ny från batteriet. Inget ska kopplas nere vid pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Mät den oranga men måste va 12V. Det räcker med det du har plus en jord, jag drog en ny från batteriet. Inget ska kopplas nere vid pumpen.

Om man har Bennett skall en del göras vid pumpen.

image.png.3d51e05d5d0f7f2e1d808a525cd682ce.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... beror på vilken Bennett du har. Om man har den enklare varianten på min bild här så behöver man inte göra nåt vid pumpen. 

7731D04F-A6DD-4CBB-BB79-0F370E19A987.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev frankdaycruiser:

Nja... beror på vilken Bennett du har. Om man har den enklare varianten på min bild här så behöver man inte göra nåt vid pumpen. 

7731D04F-A6DD-4CBB-BB79-0F370E19A987.jpeg

Tack för svar. Mina knappar ser ”nästan” ut som dina på bilden, så jag antar att jag den ”enklare” modellen. 
Då provar jag att dra en jordkabeln så hoppas jag att det funkar 😅👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett test idag och det funkar att gå upp i plan tabsen går ner men det tar för lång tid för dom att gå tillbaka och då gräver båten ner sig.har provat dom olika inställningarna för hur snabbt dom ska reagera..ska prata med seasea imorgon

om mente panelen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev cnordqv2:

Gjorde ett test idag och det funkar att gå upp i plan tabsen går ner men det tar för lång tid för dom att gå tillbaka och då gräver båten ner sig.har provat dom olika inställningarna för hur snabbt dom ska reagera..ska prata med seasea imorgon

om mente panelen...

Den hydrauliska pumpen är långsam. Pumpen är egentligen enkelverkande, men när man trycker på ”Bow up” går den baklänges och suger ut oljan ur cylindrarna, som även har en fjäder inuti sig som eftersträvar att hålla cylindern ihoptryckt. Samtidigt som pumpen går baklänges skall en elektrisk ventil öppna sig och släppa in den återtagna oljan i behållaren.

 

Lencos mekaniska cylindrar är mycket snabbare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det går snabbare att få upp trimplanen om båten gör fart genom vattnet, eftersom det då blir ett större tryck på dessa. Gissa vad jag svurit över sådana elhydrauliska trimplan i den förra båten, bara för att göra nästan samma sak i den nya. I den gamla blev det Lenco, i den nya blev det Zipwake där även de långsamma interceptorerna är blixtsnabba jämfört med hydrauliken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev cnordqv2:

Gjorde ett test idag och det funkar att gå upp i plan tabsen går ner men det tar för lång tid för dom att gå tillbaka och då gräver båten ner sig.har provat dom olika inställningarna för hur snabbt dom ska reagera..ska prata med seasea imorgon

om mente panelen...

Jag har också bennets hydrauliska och det tar väl 7-10 sek för de att åka från fullt upp/ner men funkar bra i kombo med vår båt och motor etc. Planar inte båten så fort den drar upp dom då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har tungt lastad båt kör jag ner timplanen manuellt för att komma förbi planingstöskeln snabbare. Funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/24/2016 at 7:20 PM, pos42 said:

Hej

 

Jag tog bort mina hydrauliska Bennet trimkolvar till förmån för Lenco:s eletriskta. Jag brukade iofs inte använda trimplanen speciellt mycket då det tar bort koncentrationen från annat, utan gjorde åtgärden för att hydraulslangarna genom akterspegeln såg dåligt tätade ut samt att trimplanens fastsättning inte heller såg 100:a ut. Sen insåg jag samtidigt att jag ju gjorde om detta som en säkerhetsåtgärd och skulle troligen inte använda detta mer nu heller... Då började jag göra lite research....

 

Jag har kollat lite på olika automatiska trimsystem. Mente Marines är klart billigare än de mer kända tillverkarnas. Men jag kan inte efter en massa googlande och sökningar efter tester på något sätt se att det skulle vara sämre. Tvärtom....

 

Jag köpte därför i januari ett ACS RP kit från Mente Marine och monterade det mot mina nya Lenco trimkolvar. Jag postade i en annan tråd tidigare om detta, men hade då inte provat dem själv på riktigt. Det har jag gjort nu då jag sjösatte för 10 dagar sedan. Jag kan bara säga FY FAN VA SCHYSTA GREJER !!! Hade jag vetat detta hade jag köpt detta för länge sedan. F.ö skulle jag aldrig köpa ACS R (roll) då skillnaden är så lite extra att få ACP RP (roll + pitch). Det är värt den lilla extra kostnaden. Ligger du t ex  i 12 knops begränsning och i vanliga fall då inte planar kan systemet kompensera ner fören på båten så du ser vad som sker framför och åker bekvämare. Men då behövs RP modellen. Du kommer också då fortare upp i plan.

 

I enheten finns inbyggda gyros samt GPS. Den håller reda på fart med GPS. Det innebär t ex att den drar upp trimplanen automatiskt åt dig när de inte behövs och du lägger till. Det finns inbyggt trailerläge (autodetekterat) som gör att trimplanen inte kommer aktiveras när du drar båten på trailer. Eneheten går ner i deep-sleep när den inte används och behöver egentligen aldrig stängas av, bara avsäkras. Jag har dock en powerknapp ändå... Enheten har ställbar gain så snabbheten att justera kan anpassas till förarens önskemål. Korrigeringar görs inte under pågående svängar. Enheten är så smart att det bara funkar som man vill. Att det finns inbyggd GPS framgår inte av manualen, men man kan gissa att det måste göra det. Jag ställde lite frågor runt detta till Peter Östberg på Mente Marine i vintras.

 

Värt varenda spänn ! Och NEJ, jag är inte köpt av Mente Marine. En sån jävla bra produkt bara !

 

 

Hej

 

Jag ska installera ett Mente-Marine panel på ett par Lenco (elektriska?) trimplan och undrar om det är någon som har bilder ifrån installationen som man kan kolla på. @pos42  kanske har?

 

// Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pengar inte är ett problem samt om jag skulle byta trimplan samtidigt så skulle jag absolut göra mer undersökning och även fundera över zipwake. Dock så fungerar mina trimplan utmärkt och det finns många hål att fylla med pengar när man har båt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ju Zipwake, mest för att jag behövde byta alltihop. Sparade eller återanvände alltså ingenting av det gamla. Troligtvis hade mente funkat också tillsammans med hydrauliken.

Detta var 2016. Interceptoterna var då långsammare än idag men jag upplever dem som blixtsnabba. Jag ser i displayen att dom jobbar och kompenserar hela tiden. Displayen är ju trevligare på Zipwaken men annars tror jag det är hugget som stucket. Möjligen är Zipwaken snabbare men vem f_n har bråttom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Phaseless:

Hej

 

Jag ska installera ett Mente-Marine panel på ett par Lenco (elektriska?) trimplan och undrar om det är någon som har bilder ifrån installationen som man kan kolla på. @pos42  kanske har?

 

// Tomas

Vad är det du vill veta förutom själva installationen/monteringen av panelen?
För om jag förstår dig rätt så sitter trimplan och Lencokolvar redan på plats på båten?
Det finns b.la en bra video på Mentes sida där montering visas:
http://www.mente-marine.com/installation-of-the-acs-attitude-control-system/
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skulle installera Mente marine systemet igår men upptäckte att jag har ett kontaktdon på mina lenco,  någon som vet om det finns en kontakt att köpa eller ska man klippa den?

20200611_210615.jpg

20200611_210525.jpg

20200611_210533.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre får du nog klippa den, men gör det med marginal så att du kan skava ihop den igen om du ångrar dig eller vill använda originalpanelen parallellt eller på annat sätt.
Möjligen kanske du kan köpa en passade hane av Lenco?

Jag behåll min originalpanel ”utifall att...” om inte annat kan den fylla ut et fult hål på flybridge där den en gång satt, jag hade inte råd med två centralenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Georg_Ohm said:

Dessvärre får du nog klippa den, men gör det med marginal så att du kan skava ihop den igen om du ångrar dig eller vill använda originalpanelen parallellt eller på annat sätt.
Möjligen kanske du kan köpa en passade hane av Lenco?

Jag behåll min originalpanel ”utifall att...” om inte annat kan den fylla ut et fult hål på flybridge där den en gång satt, jag hade inte råd med två centralenheter.

Mmm misstänkte det, ja kommer göra det marginal ifall att. Skulle iofs kunna kolla med mente ifall de har någon färdig kontakt men troligtvis inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Phaseless:

Mmm misstänkte det, ja kommer göra det marginal ifall att. Skulle iofs kunna kolla med mente ifall de har någon färdig kontakt men troligtvis inte.

 

 

Man kunde ju tänka sig att löda loss hanen från kretskortet, löda i kablar i den som du kopplar till Menten, men det är ju rätt omständigt. Och man skall ju egentligen ha så få kontakter och kontaktpunkter som möjligt ombord.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Georg_Ohm said:

Man kunde ju tänka sig att löda loss hanen från kretskortet, löda i kablar i den som du kopplar till Menten, men det är ju rätt omständigt. Ock man skall ju egentligen ha så få kontakter och kontaktpunkter som möjligt ombord.

Ja det är ju ett alternativ. Tänker även att det kanske inte är någon konstig kontakt så den kanske går att få tag på typ elfa om man letar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Phaseless:

Ja det är ju ett alternativ. Tänker även att det kanske inte är någon konstig kontakt så den kanske går att få tag på typ elfa om man letar lite.

Kanske det. Ja tänk om världens alla tillverkare av kontakdon enats om en mer övergripande standard, än alla dom som nu finns.

Kanske går det att pilla ned sådana där jättesmå kabelskor i denna multikontakts anslutningar? Men det är egentligen ingen bra idé det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vil bara tillägga som fler redan skrivet, jag är GALET NÖJD med min.

Installationen tog typ 15 minuter, och det känns som jag fick en helt ny båt.

Har en Sea Ray Sundancer 260/270dc som är kända för att vara lite "vingliga" styrmässigt.

 

Nu kommer den snabbt och stabilt upp och går oavsett vind/vågor helt rakt.

Fattar inte hur en sådan sak inte är standard på alla båtar, när jag stänger av den så skrattar jag bara när jag ser hur dåligt i sjön den går i jämförelse.

 

Kommer alltid i alla mina framtida båtar köpa den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Någon med Bennett som testat deras automatiska enhet, Autotrim Pro?

Skall ju göra Mentes jobb men utan den komplicerade omkopplingen som vi med den mer avancerade kopplingen med reläboxen och kontollpanelen enligt bilden har.

EIC5000-front-controlOnly@0,25x.jpg

Redigerad av Daniel71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2017-04-17 vid 11:09 skrev Monticello:

 Har du som mig en Bennet EIC 5000 måste du ta bort manöverboxen, klippa kablarna mellan hydraulpumpen och manöverbox. Dra nya kablar mellan hydraulpumpen och fram till den nya manöverpanelen. + och - kunde jag koppla från baksida instrumentbräda. Klipp kablarna vid den gamla panelen och koppla in det nydragna kablaget.

Monticello. Vad har du denna info från? Har EIC5000 och funderar på att skaffa Mente Marine. 

Men vad hindrar att koppla in kablar från Mente till relä/manöverboxen? Dvs använda befintlig setup. På samma sätt som befintliga signaler från EIC5000 borde ju Mentes signaler kunna styra med. Rent logiskt borde ju funka iallafall. Även om allt inte alltid är logiskt:-)

Redigerad av Daniel71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också reläboxen på min båt. Inga konstigheter att koppla in sig direkt enligt schemat, Mente vs Bennet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...