Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seerikand

Synlig glasfiber - ingen skada - bifogad bild

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

jag har köpt mig en Uttern 5602 i, vad jag tycker är, mycket bra skick.

Den har uteslutande gått i sötvatten och är därför inte bottenmålad.

 

I "kölen", föröver, på båten ser man ett parti där gelcoaten är blottad. Det är alltså ingen skada som behövs fyllas igen, utan som om att gelocoaten skulle ha "nötts bort". Inget fransigt av glasfiber.

 

Bifogat finner ni en (dålig) bild där ni ser de mörka partiet som är blått och friskt skrov och det ljusare är alltså glasfiber. 

 

Inför sjösättning skall den bottenmålas och grundas - hur skall jag tänka gällande det "blottade området"?

 

post-104176-0-56961200-1459093833_thumb.png

 

//Erik

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxispackel, sedan grundar du och målar precis som på resten av botten. Lätt jobb. Svårast är att bestämma var vattenlinjen skall vara:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte är bottenmålad - med giftfärg. Varför är den då svart i botten!?

 

Har du bild på hela båten!?

 

I vilka vatten skall du använda båten!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är blå gelcoat, dvs samma som skrovsidorna, så gissar jag att båten hamnat snett på t.ex. en trailer och skrapat bort yttre skiktet?

 

En fråga, en del numera testar att inte bottenmåla alls? Jag frågar för det är rätt mycket jobb att få fäste på gelcoat vare sig du slipar eller använder någon sorts dundergrundfärg?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga på gelcoat i rätt färg och snygga till och låta bli att bottenmåla.

 

Lägg kostnaderna för första omgången bottenfärg på en Scrubbis istället och håll både båten och miljön ren.

 

Scraper-in-floatbody-18-websmall-192x300

Lånat från http://scrubbis.se/

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

inser hur dålig bilden är - skall ner en sväng till båten idag - återkommer med bättre bilder :)

Känns dock "fel" att inte bottenmåla.... Misstänker att det blir ett jäkla skrubbande?!

 

Jag är medveten om att det är mycket jobb med gelshield etc men det har känts som enda alternativet.

 

Tack för era svar och tankar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxispackel, sedan grundar du och målar precis som på resten av botten. Lätt jobb. Svårast är att bestämma var vattenlinjen skall vara:)

Saken är den att det "saknas" inget material - dvs ingen hålighet att bygga upp. Gelcoaten har liksom nötts av successivt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

inser hur dålig bilden är - skall ner en sväng till båten idag - återkommer med bättre bilder :)

Känns dock "fel" att inte bottenmåla.... Misstänker att det blir ett jäkla skrubbande?!

 

Jag är medveten om att det är mycket jobb med gelshield etc men det har känts som enda alternativet.

 

Tack för era svar och tankar!

Det beror på var båten skall ligga.

Ligger den i Östersjön brukar det räcka med ett par gånger per år (i början av augusti, när tulpanerna sätter sig, sedan någon gång på hösten för att få bort slem), och har du dessutom en trailer (?) så är det ju bara att dra upp och högtryckstvätta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Jag är medveten om att det är mycket jobb med gelshield etc men det har känts som enda alternativet.

 

Tack för era svar och tankar!

Vi har segelbåt i Stockholms skärgård utan bottenfärg, funkar bra med borsttvätt 3 - 4 ggr per år. Betydligt mindre jobb än att bottenmåla varje år.

 

På Västkusten är det lite mera jobb att inte använda giftig bottenfärg. Vissa klarar av det och andra tycker det är ogörligt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket handlar om hur båten används. Det är en avgörande fråga som sällan diskuteras. Ligger båten stilla, växer det mycket mer än om den brukas flitigt.

 

Jag målar och upplever det som mindre arbete än att köra båten till tvätt några ggr/år. För mig tar målningen 2timmar en mulen vårdag och jag lägger hellre tiden då än under högsäsong.

 

Jag ser inte heller någon vinst med gelcoat. Upplever det som onödigt krångligt och ett vettigt spackel håller bättre. Oavsett hur man gör vill man ju gärna få ett tätt skikt annars kan man lika gärna avstå och där tycker jag epoxispackel + grund och sedan färg är den bästa metoden. Att smålaga en botten här och där som det ofta blir med åren efter drivved och dyl är smidigt när man har målad botten. Spackla upp och sedan är det bara att måla som vanligt. Botten är som ny varje år:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väger man in miljön blir det svårare. Giftet i färgen å ena sidan, men samtidigt ökade utsläpp från motorn med mer beväxning. Jag har märkt att redan små mängder under båten, men framför allt på motor och propeller påverkar prestandan kraftigt.

 

Som så många andra gånger är inte helheten så enkel som många(i synnerhet politiker) vill ge sken av. Produktcykeltänk är en bristvara generellt. Sammanlagd miljöpåverkan är det enda som bör betyda något annat än i extra känsliga områden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut precis som botten på min kajak. Vill inte tänka på att vara särskilt aktsam om den, det är ju kul att ta sig fram i smala grunda ställen och går då på grund lite då och då. Likadant när man ska dra upp den på land. Satte en glasfiberremsa med epoxi på "kölen" att nöta på. Masktejpade för att inte få rinningar av epoxin, men blev ändå tvungen att hänga upp kajaken rättvänd mellan huset och ett träd för att hindra det. Men det problemet har ju knappast du.

På segelbåten målade jag med den färg som blev över året innan, 1/5 av den mängd färgtillverkarna rekommenderar, och körde sedan med Scrubbis två gånger efter att jag fått havstulpanvarningar

http://skargardsstiftelsen.se/naturvard/havstulpanvarningar/

och så ren botten som vid upptagningen i höstas har jag aldrig haft.. Varje omgång med Scrubbis tog 20 minuter för 9 meter båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På Västkusten är det lite mera jobb att inte använda giftig bottenfärg. Vissa klarar av det och andra tycker det är ogörligt.

 

Mackey

 

 

Att inte ha bottenfärg på en båt som ligger i sjön hela året är helt omöjligt.

 

Propellern var så beväxt eftter ett år i sjön, så att båten gick 2 knop saktare. Seglingsmässigt var det inte alls lika stor skillnad, Men botten var ju målad med giftfärg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen,

har nu varit vid båten och nedan kan ni se ytterligare ett par bilder.

 

Ang. bottenmålning är jag relativt övertygad om att det är det jag kommer göra. Båten ligger på västkusten och har tyvärr ingen trailer. Som någon tidigare skrivit, är ett varv med färg inga problem om det görs en gång per säsong.

 

Känns som att det finns lika många åsikter som medlemmar på forumet i frågan :)

 

Ang. "skadan" - som ni ser är det förut på kölen som gelcoaten har nötts bort. Inget fransigt eller mjukt - känns hårt. Det saknas egentligen "bara" färg. 

 

Vet inte om jag blandat ihop begreppen? Är det topcoaten som nötts bort?

 

Tallatha; Man ser dig överallt på forumet - kunnig och trevlig!

 

 

Återigen, tack för engagemanget! :)

post-104176-0-86148000-1459181066.png

post-104176-0-19610600-1459181076.png

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror egentligen inte att det är så mycket olika åsikter om bottenfärg mm.

 

Sverige är ett avlångt land och vi har väldigt olika båtar som används under olika förhållande.

 

Jag som har båten i sjön och använder nästan hela året, skulle inte klara mig utan bottenfärg.

 

Har man båten i en insjö eller har den i Stockholms skärgård och har i den några månader på året och dessutom har tillgång till botbottentvätt och får rapport när havstulpanerna har satt sig,så behöver man ingen bottenfärg.

 

Har man båten på Västkusten och tar upp båten mellan dagsturerna, behövs det heller ingen bottenfärg.

 

Så att ställa frågan;"Behöver jag bottenmåla min båt" utan att informera vad man har för båt man har, var i Sveriges avlånga land man finns och hur man använder den är ganska menigslöst och ger bara ett "goddag yxskaft svar".

 

Det som skymtar på din båt ser ut som det som nån kallade "strandpest" Dvs såna repor som man får när man när man kör upp båten på en sandstrand. Dvs helt naturligt om man har en båt som man använder.

 

Gelcoat är den kallas den färg som man använder när man bygger en båt i en form.

 

Om man tex skulle måla en plastbåt inuti blandar man vaxlösning i gelcoaten för att den skall torka på ytan. Denna blandning av gelcoat och vax kallas topecoate.

 

Är den mörka ytan den plast som den är byggd av så är det gelcoat.

 

Skall du bottenmåla, så skulle jag välja att matta ner skrovet upp till vattenlinjen och sen lägga på en epoxygrundfärg.

 

Ett alternativ är ju att testa hur det fungerar och ta upp och göra rent eller köra båten genom en båtbottentvätt några gånger varje sommar.

 

Om det är ren gelcoat som båten är byggd av, så är det nästan synd att "förstöra" den genom att måla. Jag skulle nog testa en sommar och se hur det fungerar. Man kan ju köra upp båten på en sandstrand och skrubba botten med nån långskaftad borste

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror egentligen inte att det är så mycket olika åsikter om bottenfärg mm.

 

Sverige är ett avlångt land och vi har väldigt olika båtar som används under olika förhållande.

 

Jag som har båten i sjön och använder nästan hela året, skulle inte klara mig utan bottenfärg.

 

Har man båten i en insjö eller har den i Stockholms skärgård och har i den några månader på året och dessutom har tillgång till botbottentvätt och får rapport när havstulpanerna har satt sig,så behöver man ingen bottenfärg.

 

Har man båten på Västkusten och tar upp båten mellan dagsturerna, behövs det heller ingen bottenfärg.

 

Så att ställa frågan;"Behöver jag bottenmåla min båt" utan att informera vad man har för båt man har, var i Sveriges avlånga land man finns och hur man använder den är ganska menigslöst och ger bara ett "goddag yxskaft svar".

 

Det som skymtar på din båt ser ut som det som nån kallade "strandpest" Dvs såna repor som man får när man när man kör upp båten på en sandstrand. Dvs helt naturligt om man har en båt som man använder.

 

Gelcoat är den kallas den färg som man använder när man bygger en båt i en form.

 

Om man tex skulle måla en plastbåt inuti blandar man vaxlösning i gelcoaten för att den skall torka på ytan. Denna blandning av gelcoat och vax kallas topecoate.

 

Är den mörka ytan den plast som den är byggd av så är det gelcoat.

 

Skall du bottenmåla, så skulle jag välja att matta ner skrovet upp till vattenlinjen och sen lägga på en epoxygrundfärg.

 

Ett alternativ är ju att testa hur det fungerar och ta upp och göra rent eller köra båten genom en båtbottentvätt några gånger varje sommar.

 

Om det är ren gelcoat som båten är byggd av, så är det nästan synd att "förstöra" den genom att måla. Jag skulle nog testa en sommar och se hur det fungerar. Man kan ju köra upp båten på en sandstrand och skrubba botten med nån långskaftad borste

Tack så mycket! :) Klumpen i magen växte när jag endast läste pest men löstes senare upp när jag insåg betydelsen av det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Det som skymtar på din båt ser ut som det som nån kallade "strandpest" Dvs såna repor som man får när man när man kör upp båten på en sandstrand. Dvs helt naturligt om man har en båt som man använder.

 

 

Tack så mycket! :) Klumpen i magen växte när jag endast läste pest men löstes senare upp när jag insåg betydelsen av det....

 

 

Vi diskuterade reparation av grundstötningar eller nåt liknade här på MG, när nån snitsig person slängde fram ordet "strandpest".

 

Jag tyckte det var så bra att jag har tagit det till mitt hjärta.  :wub:

 

Jag seglar ju ofta med små marginaler - lokalkännedom. Konstigt nog inträffar det nån enstaka  gång, att det helt ofattbart blir tvärstopp!?  :huh:

 

Sist det hände är en 4-5 år sen. Den sommaren tog det tvärstopp två gånger. Den ena gången stog en kompist till rors och den andra gången jag själv. Det underliga i sammanhanget var att det var mitt fel bägge gångerna. Nu pratar vi inte mer på det. :ph34r:

 

Kompisen kan däremot inte låta bli att alltid peka på en viss punkt varje gång vi passera och ställa några dumma frågor.

 

post-106994-0-51998200-1459353002_thumb.jpg

 

När jag tog upp båten nåt år senare, skar jag bort ca en tum av framkanten på plastkölen, slipade ur det som fortfarande var löst, spacklade i med epoxyspackel och la lite epoxylaminat över det hela.

 

post-106994-0-09753000-1459353478_thumb.jpg

 

Denna vinter har jag haft båten på land - första vintern medans jag haft båten, och jag har återställ framkanten på kölen till den profilen den hade från början. :)  

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...