Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bladh

Yamarin 575

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte kolla om det finns några fler Yamarin 575 ägare här. Vore kul att utbyta lite tips och erfarenheter.

 

Själv har jag en från 96 med en Yamaha V4 115. Skaffade den i somras och på "vinterns" todo-lista står omklädnad av soffa/stolar samt läggning av isiteek ute och inne.

 

Hälsn

bladh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är ägare på söndag när jag hämtar min. Jag har en fråga direkt som kanske du vet någonting om. Jag har nämligen läst att bakre "soffan" går att fälla till säng, stämmer det? Jag förstår inte hur det skulle gå till utifrån när jag tittade på min blivande båt.

I ett test står det också att det finns ett fack för att fälla ner kapell och bågarna i. Stämmer det?

 

Tacksam för svar. / CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

grattis till en fin båt!!

 

Japp, soffan går att fälla. Själva sittdelen skjuts framåt mot stolarna och ryggstödet fälls då ner så det blir en solsäng. 

 

Fack till kapellet har jag inte på min och har inte hört att det ska finnas heller. Har du det får du säga till! Jag har en kapellstrumpa. 

 

Vad har du för årsmodell och motor på din? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

grattis till en fin båt!!

 

Japp, soffan går att fälla. Själva sittdelen skjuts framåt mot stolarna och ryggstödet fälls då ner så det blir en solsäng. 

 

Fack till kapellet har jag inte på min och har inte hört att det ska finnas heller. Har du det får du säga till! Jag har en kapellstrumpa. 

 

Vad har du för årsmodell och motor på din? 

 

Vad nice med att få mer sovutrymme när vi är 2 vuxna och 2 små barn :)

Min är en 94:a och motorn är en Yamaha 115 V4 (2-takts) från samma år.

 

Jag är riktigt taggad inför jungfruturen på söndag och hoppas jag har köpt ett bra exemplar eftersom jag inte är en meckare :)

 

Vad har du för motor och vilken årsmodell på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte så dumt, borde funka bra för små knattar. Vi har en treåring och då har det funkat bra att sova alla tre där fram.  

 

Min båt och motor är från 96. Samma Yamaha V4 som du har. De ska bara gå och gå sägs det.. Lite törstiga dock. 

 

Posta gärna några bilder från jungruturen :) Jag kan lägga upp några på min, har precis fixat en del invändigt i den - bytt stolar, lagt isiteek och så. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka ta några bilder :) 

Jag har också tänkt på Isiteek, kan tänka mig att det blir sjukt snyggt. Denna sommar får dock främst bli att bli ett med båten som den är :)

 

Hur mycket dricker din per distans i typ marchfart?

 

Lägg gärna upp bilder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte så dumt, borde funka bra för små knattar. Vi har en treåring och då har det funkat bra att sova alla tre där fram.  

 

Min båt och motor är från 96. Samma Yamaha V4 som du har. De ska bara gå och gå sägs det.. Lite törstiga dock. 

 

Posta gärna några bilder från jungruturen :) Jag kan lägga upp några på min, har precis fixat en del invändigt i den - bytt stolar, lagt isiteek och så. 

 

Hej igen,

En liten fråga till dig som har en Yamarin. Funkar har du lås på din tank? Går det att fylla på bensin från en reservdunk? (tänkte vara lite ekonomisk :) )

Tacksam för svar.

Om några timmar är det jungfrufärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ligger toppfart, och marsfart på. Både tom, och semesterlastad? Jag menar verklig gps fart. Inte försäljningsfart på blocket. Har alltid sneglat lite på Yamarin 575.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ligger toppfart, och marsfart på. Både tom, och semesterlastad? Jag menar verklig gps fart. Inte försäljningsfart på blocket. Har alltid sneglat lite på Yamarin 575.

 

Marscfart ligger kring 22-25 knop med två vuxna skulle jag säga. 

Toppfart cirka 35-37 med två vuxna.

Jag har ännu inte semesterlastat min så intressant att höra vad andra säger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

vi brukar ligga 23-26 något sånt i normalgång så det stämmer nog rätt bra. Vet faktiskt inte hur snabb den är, enligt gammal körfakta ska man ju få upp den i 40 men motorn har kanske tappat någon häst med åren.. 

 

Angående tanken. Nä, jag har inget lås på den. Med reservdunk kan man säkerligen fylla på bensin, men det krävs ju några dunkar om du ska fylla den helt :) 

 

Hur gick jungfrufärden då? Skötte den sig bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

vi brukar ligga 23-26 något sånt i normalgång så det stämmer nog rätt bra. Vet faktiskt inte hur snabb den är, enligt gammal körfakta ska man ju få upp den i 40 men motorn har kanske tappat någon häst med åren.. 

 

Angående tanken. Nä, jag har inget lås på den. Med reservdunk kan man säkerligen fylla på bensin, men det krävs ju några dunkar om du ska fylla den helt :)

 

Hur gick jungfrufärden då? Skötte den sig bra? 

 

MMm... tänkte bara vara lite ekonomisk och slänga på 20 liter varje gång man åker dit och förbi en mack. De saltar ju varje liter med typ 2,5 kronor på sjömackarna :)

 

Jungrfrufärden gick väldigt bra. Mycket koncentration när man ska lära sig en ny båt, plotter osv men det var härligt. Drog ut en runda förbi strömma, Runmarö och tillbaka. Tänkte dra ut en sväng ikväll också nu när det är så fint väder. 

 

Skulle vara kul att se lite hur din båt ser ut.

 

För min del kommer jag väl inte göra så mycket men är sugen på att fräscha upp trädetaljerna. Är det teak?

Just nu är de lackade och det börjar komma av så är lite sugen på att slipa bort detta för att sedan olja trädetaljerna. Vad tror du om det? 

 

MVH / CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer en bild inifrån min. Har lagt isiteek, bytt stolar/klätt om inredningen och oljat upp träet lite i våras.

 

Trädetaljer i min är ngn teakfaner.

post-96640-0-92294600-1466533797_thumb.jpg

post-96640-0-27695500-1466533809_thumb.jpg

Redigerad av bladh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild inifrån min. Har lagt isiteek, bytt stolar/klätt om inredningen och oljat upp träet lite i våras.

 

Trädetaljer i min är ngn teakfaner.

Hej igen,

Jag tänkte eventuellt byta stolar på min. Vet du vilka stolar som passar själva stolsröret så att man sätter på befintlig montering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror de flesta stolar passar på befintligt solsken/platta. Men det är nog bäst att mäta och kolla.

 

Jag köpte från en stol som heter Porto Free. Den passade finfint och känns lagom stor för båten.

 

Hälsn

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Råka skriva en dubblett.

Redigerad av bladh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror de flesta stolar passar på befintligt solsken/platta. Men det är nog bäst att mäta och kolla.

 

Jag köpte från en stol som heter Porto Free. Den passade finfint och känns lagom stor för båten.

 

Hälsn

Martin

Tack! Vad bra. Jag vill helst ha en stol där man kan fälla upp sittdelen så man kan stå upp utan att trängas eller stå bakom stolen.

Jag måste fråga igen gällande team/trädetaljerna i båten. Är de inte lackade? Mina ser rätt sunkiga ut och jag tror det är lack som gått bort. Helst av allt skulle jag vilja olja in dem men då krävs väl att man slipar bort all lack? Annars, tror du att det blir snyggt om man bara lägger en lackyta över?

I helgen blir det sandhamn och vi ska försöka tränga ihop oss och sova 2 vuxna och 2 barn i båten. Det blir spännande :) (7 m/s västlig vind lär också bli en erfarenhet :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild inifrån min. Har lagt isiteek, bytt stolar/klätt om inredningen och oljat upp träet lite i våras.

 

Trädetaljer i min är ngn teakfaner.

 

Hej igen,

 

Jag tänkte slipa bort gammal lack på mina teak detaljer och undrar nu om jag ska olja eller lacka det sedan. Du skrev att du oljat, vad är för och nackdelar? Har du tips på bra olja som håller mögel borta?

 

MVH / CS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, skrev fel. Jag har lackat också. Faneren på mitt trä var rätt sliten så jag vill inte få för hårt fram med slippapper. Men tycker lackning blev rött schysst :)

 

Annars sväng förbi en båtaffär och se vad de säger angående att olja istället.

 

Ett par frågor till dig.

-har du ngn uppfattning om bensinförbrukning?

-Får du någonsin in vatten i lastutrymmet under soffan? Det på babord sida där bak. jag har fått det ngn gäng men inte förstått varför..

 

Hälsn

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, skrev fel. Jag har lackat också. Faneren på mitt trä var rätt sliten så jag vill inte få för hårt fram med slippapper. Men tycker lackning blev rött schysst :)

 

Annars sväng förbi en båtaffär och se vad de säger angående att olja istället.

 

Ett par frågor till dig.

-har du ngn uppfattning om bensinförbrukning?

-Får du någonsin in vatten i lastutrymmet under soffan? Det på babord sida där bak. jag har fått det ngn gäng men inte förstått varför..

 

Hälsn

Martin

Tack! Ska kolla på båtbutik!

Bensinförbrukningen varierar väldigt mycket tycker jag beroende på hur jag kan köra. Var ute vid sandhamn en gång då det blåste rätt mycket jag var tvungen att dra av på gasen och gasa upp hela tiden. Då var det nog uppemot 2 liter per distans. Nästa gång jag körde och kunde hålla en jämn marchfart kring 22 knop var det max en liter (ungefär). Jag får för mig att min är som mest ekonomisk just kring 20 knop och med optimal planing där jag använder powertilten.

 

Jag har inte varit med om något vatten alls bak under soffan faktiskt. För du menar väl där oljetank och batterin är? Eller menar du luckan längst akterut på babord sida där man brukar ha ankaret?  Hur mycket vatten rör det sig om?

 

 

MVH / C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ok! Har du ngn flödesmötare eller du uppskattar när du tankar?

 

 

Nja, jag menar under soffan bak fast på babordsidan. Alltså samma utrymme som batteri/olja fast andra sidan. Kommer in några liter där ibland. Störigt då det är stort o bra för att stuva undan lite prylar.

 

Martin och

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ok! Har du ngn flödesmötare eller du uppskattar när du tankar?

 

 

Nja, jag menar under soffan bak fast på babordsidan. Alltså samma utrymme som batteri/olja fast andra sidan. Kommer in några liter där ibland. Störigt då det är stort o bra för att stuva undan lite prylar.

 

Martin och

 

Det är bara en uppskattning men ganska väl beräknad då jag fyllt på tanken helt och kört 22 distans vid båda gångerna. Vad uppskattar du din förbrukning till?

 

Hoppas du hittar var vattnet kommer in ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ok! Har du ngn flödesmötare eller du uppskattar när du tankar?

 

 

Nja, jag menar under soffan bak fast på babordsidan. Alltså samma utrymme som batteri/olja fast andra sidan. Kommer in några liter där ibland. Störigt då det är stort o bra för att stuva undan lite prylar.

 

Martin och

 

Hej igen!

 

Tänkte höra med dig som har likadan båt som mig. I slutet av säsongen märkte jag att det kom in ganska mycket vatten i kölsvinner och jag kunde verkligen pumpa mig trött utan att få ut allt vatten. Jag tänker att det är lite konstigt att det sker helt plötsligt eller kan det vara kondens som samlar på så mycket när temperaturen mellan luft och vatten skiftar så mycket i september månad?    När båten väl var uppe öppnade jag upp skruven och tömde ut säkert 6-10 liter vatten... Är det något du har erfarenhet av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

jag har ibland fått in lite i förvaringsutrymmet styrbord bak som jag beskrev tidigare. Men det har jag tömt under säsongen. Misstänker det kommit in genom en halvtrasig inspektionslucka.Den precis framför motorn. 

 

Men, jag har inte varit med om att det kommit litervis vatten när jag öppnat dyvekan. När jag tog upp den för såsongen i år var det inte något vatten som rann ut. 

 

Hur kommer du åt att pumpa från kölsvinet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 

 

jag har ibland fått in lite i förvaringsutrymmet styrbord bak som jag beskrev tidigare. Men det har jag tömt under säsongen. Misstänker det kommit in genom en halvtrasig inspektionslucka.Den precis framför motorn. 

 

Men, jag har inte varit med om att det kommit litervis vatten när jag öppnat dyvekan. När jag tog upp den för såsongen i år var det inte något vatten som rann ut. 

 

Hur kommer du åt att pumpa från kölsvinet? 

 

Hej!

VI har ju pratat lite tidigare om ev. läckage in i kölsvinnet om du minns. Jag tänkte höra med dig om din båt ser ut som min i fören. Precis under fästet i fören (där du krokar fast för att vincha upp båt osv) har jag ett hål rakt in. Det är typ 10 mm i diameter och går fint rakt in i stäven och sitter alltså ca 7 cm under fästet.  Ska det hålet vara där? Jag tänkte att det kanske skulle vara för ventilation? Eller kan det vara boven till att jag successivt dragit in massa vatten? 

 

Tacksam för svar.

MVH / Carl S

post-84638-0-69077900-1489651618_thumb.png

Redigerad av mofanza

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

jag har ibland fått in lite i förvaringsutrymmet styrbord bak som jag beskrev tidigare. Men det har jag tömt under säsongen. Misstänker det kommit in genom en halvtrasig inspektionslucka.Den precis framför motorn.

 

Men, jag har inte varit med om att det kommit litervis vatten när jag öppnat dyvekan. När jag tog upp den för såsongen i år var det inte något vatten som rann ut.

 

Hur kommer du åt att pumpa från kölsvinet?

Hej!

VI har ju pratat lite tidigare om ev. läckage in i kölsvinnet om du minns. Jag tänkte höra med dig om din båt ser ut som min i fören. Precis under fästet i fören (där du krokar fast för att vincha upp båt osv) har jag ett hål rakt in. Det är typ 10 mm i diameter och går fint rakt in i stäven och sitter alltså ca 7 cm under fästet. Ska det hålet vara där? Jag tänkte att det kanske skulle vara för ventilation? Eller kan det vara boven till att jag successivt dragit in massa vatten?

 

Tacksam för svar.

MVH / Carl S

Det där är väl avrinningen ifrån abkarboxen i fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

 

jag har ibland fått in lite i förvaringsutrymmet styrbord bak som jag beskrev tidigare. Men det har jag tömt under säsongen. Misstänker det kommit in genom en halvtrasig inspektionslucka.Den precis framför motorn.

 

Men, jag har inte varit med om att det kommit litervis vatten när jag öppnat dyvekan. När jag tog upp den för såsongen i år var det inte något vatten som rann ut.

 

Hur kommer du åt att pumpa från kölsvinet?

Hej!

VI har ju pratat lite tidigare om ev. läckage in i kölsvinnet om du minns. Jag tänkte höra med dig om din båt ser ut som min i fören. Precis under fästet i fören (där du krokar fast för att vincha upp båt osv) har jag ett hål rakt in. Det är typ 10 mm i diameter och går fint rakt in i stäven och sitter alltså ca 7 cm under fästet. Ska det hålet vara där? Jag tänkte att det kanske skulle vara för ventilation? Eller kan det vara boven till att jag successivt dragit in massa vatten?

 

Tacksam för svar.

MVH / Carl S

Det där är väl avrinningen ifrån abkarboxen i fören?

 

 

 

Haha! Såklart det är. Alltså, det är ju tur att man lär sig något nytt varje gång. Tur att jag inte gick  på att spackla där då ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte höra hur båten och båtsäsongen har varit så här långt?

Har du fått mätt bränsleåtgången? Har du fått rätt på det vatten du fått in vid förvaringsutrymmet under soffan?

 

Skulle vara intressant att veta vilket varvtal och tilt som är mest ekonomiskt att köra på...

 

Allt gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Båtsäsongen har varit bra tack :-) Tyvärr ingen övernattning ännu dock.

 

Ja, vattnet som kom in kom via kapellet. Hade inte spänt ner det tillräckligt akterut så regnet kunde komma in, rinna bakom soffan o ner i förvaringsutrymmet.. Nu är jag noggrann o det är torrt o fint :-)

 

har tyvärr inte mätt förbrukningen i sommar, är lite dålig på o slå på gpsen så jag glömmer hur långt jag åkt mellan tankningarna.. Har du bra koll?

 

hälsn martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en äldre Örnvik 510 HT och är mycket intresserad av att byta upp mig och har då tittat på Yamarin 575. Tyvärr inte många till salu. Verkar vara välbyggd, gå bra i sjön och passa mina mått på båtplats. Vet någon här mellan vilka år båten tillverkades? Vad är de stora skillnaderna på årsmodeller, t ex verkar man på de sista årsmodellerna gått över på mörkblå skrovrand med guldtext? När kom detta? Finns det andra skillnader? Passar bordet både inne i ruffen och ute under kapellet? Är väldigt imponerad av den tredje "kojen" då man fäller ner baksoffan. Någon som vill dela någon erfarenheter? Någon som känner till en båt till salu?

 

/Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet tyvärr inte vad skillnaderna är på årsmodell, trodde alla hade de flashiga turkosa sidorna 😀

 

Bordet funkar fint både där bak och fram iaf. Vi är nöjda med vår, går fint i sjön pch gått om plats trots att den inte är så stor (jag kan ligga raklång i kojen där fram och är ändå 194cm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...