Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
crescent_skipper

Vilken olja till lärkträ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en bit lärkträ som jag ska sätta som förstärkning i kölen och som stötta för golvet i min crescent skipper (glasfiberarmerat plastskrov) och jag undrar då vad jag ska ha för olja att behandla träet med? Man oljar väl som med allt annat trä, olja tills det inte suger mer? Kan jag sen fästa den med polyester och glasfiber eller hur funkar det med oljan? Om inte, tips på hur jag fäster den?! (Skruva är uteslutet)

 

Tack på förhand! Glad påsk :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska plasta fast en träbit så ska den absolut inte oljas först. Man vill ju att polyestern eller epoxin som man använder ska sugas in i trät. Hur sedan just lärkträ funkar som inplastat har jag ingen aning om men det kanske funkar bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte plasta in hela träbiten utan bara i nederkanten för få fast den. Det kanske går att ha den obehandlad eftersom det ändå kommer bli helt tätt där den ska vara? (Den ska vara inne i ruffen så där ska det aldrig bli vatten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester fäster nog inte så bra på epoxiprimer. Om du plastar in med epoxi så kan du ju måla på lamineringsepoxi på hela träbiten. Eller så kan du måla efter plastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle limma fast biten först. Vet du att den ska sitta "för evigt" är nog epoxy bäst. Sen när det härdat skulle jag behandla med boracol för att undvika att den möglar. Sedan mätta den med rå linolja tills den inte suger mer.

Jag har själv aldrig "plastat" fast trä med polyester och glasfiber, men det kan säkert funka bra med. Men oavsett vilken metod du väljer så plasta/limma inte onödigt mycket av det trä som inte plastas/limmas för att fästa. Alltså bara mot skrovet. Trät kommer att suga åt sig fukt, ju mer yta av trät du plastat ju svårare blir det för fukten av lämna trät. Ju mer du mättat trät med olja ju svårare blir det för fukten att tränga in.

Luften är alltid fuktig i en båt, om inte annat på vintern, så att lämna obehandlat är en dålig idé.

Men, om du väljer att limma fast den med epoxy så kan du även välja att "måla" hela biten med epoxy för att hindra fuktinträngning. Men då måste du se till att det blir heltäckande runt om! Annars går fukten in, men förmår inte att "andas ut".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...