Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
H-DayCruiser

Motorbåt max 7,5 meter med WC-rum

Rekommendera Poster

Hej! Har precis sålt vår Windy 31:a och har funderingar på att skaffa en mindre båt som går att dra hem på en trailer och ha den stående på tomten på vintern. Som alltid när det gäller båtar är det ju en kompromisslösning och speciellt nu när vi går från en större båt till en mindre.
Vi undrar om det finns någon modell över huvud taget av motorbåt / daycruiser med möjlighet att sova 4 vuxna (ok om någon får sova under kapellet) och med ett toalettrum i kabinen med "riktig" vattentoa och handfat. Tycker mycket om Yamarins båtar men tyvärr hittar vi inte någon med toalettrum utan endast toa i själva sovutrymmet och inget handfat bredvid. Vi är kvalitetsmedvetna och båten skall vara modern i utseendet. Prisklass upp till 500.000 kr.
Vi är mycket tacksamma för alla svar vi kan få! 
Håkan & Maria

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har precis sålt vår Windy 31:a och har funderingar på att skaffa en mindre båt som går att dra hem på en trailer och ha den stående på tomten på vintern. Som alltid när det gäller båtar är det ju en kompromisslösning och speciellt nu när vi går från en större båt till en mindre.

Vi undrar om det finns någon modell över huvud taget av motorbåt / daycruiser med möjlighet att sova 4 vuxna (ok om någon får sova under kapellet) och med ett toalettrum i kabinen med "riktig" vattentoa och handfat. Tycker mycket om Yamarins båtar men tyvärr hittar vi inte någon med toalettrum utan endast toa i själva sovutrymmet och inget handfat bredvid. Vi är kvalitetsmedvetna och båten skall vara modern i utseendet. Prisklass upp till 500.000 kr.

Vi är mycket tacksamma för alla svar vi kan få! 

Håk

 

Du har ju epocan en trevlig Dc i den prisklassen. Som du ekelt tar på trailer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Menar du Nimbus Epoca? Jag tycker i så fall att den ser så omodern ut speciellt i instrumenteringen. För övrigt en fin båt, Nimbus är ju alltid en Nimbus:-) Vilken är sista tillverkade årsmodellen av den båten?

Hittade för övrigt den här sidan med Epoca:
http://epocayachts.se/
Men priserna verkar vara runt 1,5 milj vilket är alldeles för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 23 DC / HT är väl ett givet kort att kolla, låter som väldigt nära vad ni söker.

 

Askeladden 705 Voyager beroende på hur långa ni är

 

Sea Ray Sundancer 260/275 (längre än er spec)

 

Jeanneau Leader 805 (också längre än ni önskar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 760 ligger bra till, stor rymlig stadig och alla bekvämligheter som efterfrågas. Mycket båt för pengen/Björn lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Menar du Nimbus Epoca? Jag tycker i så fall att den ser så omodern ut speciellt i instrumenteringen. För övrigt en fin båt, Nimbus är ju alltid en Nimbus:-) Vilken är sista tillverkade årsmodellen av den båten?

 

Hittade för övrigt den här sidan med Epoca:

http://epocayachts.se/

Men priserna verkar vara runt 1,5 milj vilket är alldeles för mycket.

Sista året tror jag var runt 2006 som de såldes. Finns många uppdaterade epocor, skrov och däck hänger ju väldigt bra med i tiden tycker jag iaf. Det är en klassisk båtmodell. Jag köpte min i fjol och den är totalt uppdaterad nu. Instrumenteringen kan man ju tycka vad man vill om men på de sista så var den uppdaterad rejält. Denna nya instrumentering gjordes av gussi marin i gbg.Du får kolla på olika modeller det skiljer en hel del ombord på dem. Sen tycker jag att targa modellen är lite så där, jag letade länge och köpte dcn utan targa snygga linjer på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nidelv 725 Sport, kanske. Har separat WC, men osäker på om det går att sova fyra vuxna i den. Tre ser realistiskt ut, fyra verkar trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 23 DC / HT är väl ett givet kort att kolla, låter som väldigt nära vad ni söker.

 

Askeladden 705 Voyager beroende på hur långa ni är

 

Sea Ray Sundancer 260/275 (längre än er spec)

 

Jeanneau Leader 805 (också längre än ni önskar)

 

 

Stort tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 760 ligger bra till, stor rymlig stadig och alla bekvämligheter som efterfrågas. Mycket båt för pengen/Björn lycka till!

Den ser riktigt trevlig och modern ut! Men jag kan inte se att den har ett WC-rum eller har jag missat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nidelv 725 Sport, kanske. Har separat WC, men osäker på om det går att sova fyra vuxna i den. Tre ser realistiskt ut, fyra verkar trångt.

Riktigt trevlig och sportig båt. Ska kolla upp det där med hur många vuxna kojplatser den rymmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkar en HT kabinbåt så finns ju Marino Rocca. Finska båtar med bra finish.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epocan såldes väl som med face lift sista åren? Var väl samma typ av modernare instrumentpanel som den uppdaterade Ballistan? Nimbus har ju flera olika uppfräschningskit till sina äldre modeller med.

Måste det inte vara ren dc finns ju. Nimbus 250r. Grymt skrov och separat toa.

Amerikaner finns det ju i massor som har separat toa inom er maxlängd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Flipper 760 ligger bra till, stor rymlig stadig och alla bekvämligheter som efterfrågas. Mycket båt för pengen/Björn lycka till!

Den ser riktigt trevlig och modern ut! Men jag kan inte se att den har ett WC-rum eller har jag missat det?

 

Har själv haft en Flipper 760. Den har ett separat utrymme för toa, akter babordssida. Med handfat och skåp för förvaring. Två vuxna sover gott i fören, även med en unge. Stick koj om akter SB som man ligger finfint i. 

Den bäddar man ner dinetten och vips så kan man sova här med. Detta är sovmässigt den sämsta platsen, jaghar sovit på alla platser i båten.. 

Lätt hantering och stabil när man ligger still. Hittar du en väl underhållen båt så är det troligen ett bra köp. Försök hitta en som är lite övermotoriserad, den extra tyngden i aktern för under för gång i motsjö. 

Förövrigt så är det en båt som har ruskigt mycket förvaringsytor, har inte varit med om bättre förvaring i någon större båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Flipper 760 ligger bra till, stor rymlig stadig och alla bekvämligheter som efterfrågas. Mycket båt för pengen/Björn lycka till!

Den ser riktigt trevlig och modern ut! Men jag kan inte se att den har ett WC-rum eller har jag missat det?
joda, ett litet utrymme finns för att vara för sig själv en liten stund. //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Flipper 760 ligger bra till, stor rymlig stadig och alla bekvämligheter som efterfrågas. Mycket båt för pengen/Björn lycka till!

Den ser riktigt trevlig och modern ut! Men jag kan inte se att den har ett WC-rum eller har jag missat det?

Har själv haft en Flipper 760. Den har ett separat utrymme för toa, akter babordssida. Med handfat och skåp för förvaring. Två vuxna sover gott i fören, även med en unge. Stick koj om akter SB som man ligger finfint i.

Den bäddar man ner dinetten och vips så kan man sova här med. Detta är sovmässigt den sämsta platsen, jaghar sovit på alla platser i båten..

Lätt hantering och stabil när man ligger still. Hittar du en väl underhållen båt så är det troligen ett bra köp. Försök hitta en som är lite övermotoriserad, den extra tyngden i aktern för under för gång i motsjö.

Förövrigt så är det en båt som har ruskigt mycket förvaringsytor, har inte varit med om bättre förvaring i någon större båt.

. Stämmer. Har inte hittat alla stuvutrymmen ännu... Köpte den våren 2015.../Björn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror TS tittat på nya Espen Thorup-ritade Flipper 760 DC, snarare än gamla Håkan Södergren-ritade Flipper 760 som övriga refererar till? Den förstnämnda saknar separat WC, den sistnämnda har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeanneau 7.5 DC ser möjligen "bobar" ut för fyra. Märklig konstruktion med stickkojen, dock. Tveksam på att någon annan än ett barn kan sova där...

 

Letar själv efter i princip exakt samma sak som er. Har dock inte krav på att kunna dra båten på kärra, så lite större valfrihet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin har ju modellerna 7400, 7440, 74c. Kanske inte rymmer 4 vuxna. Flipper 717s, 717c eller den lite ovanligare Flipper 740. Den redan föreslagna Askeladden 705 Voyager som känns mer modern.

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...