Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Ny VHF - Skall man ha AIS?

Rekommendera Poster

Jag tänkte sätta in en VHF i båten. Den förra togs av åskan innan jag köpt båten. Det har tidigare suttit en centralenhet någonstans, var vet jag inte, jag har inte hittat hålet ännu, med handenhet och högtalare vid navplats och sittbrunn. Tanken är väl att ha en liknande funktion.

 

Skall jag satsa på en radio med inbyggd AIS samtidigt eller finns det nackdelar med det?

Jag funderar på en Garmin 300s

Denna finns med AIS och utan med en prisskillnad på 1700kr En "egen" AIS ligger väl i samma prisklas, om inte mer, men det kan ju vara en fördel att ha separata enheter vid eventuellt haveri.

 

Tanken är att sedan koppla in detta till en Raspberry Pi ocvh presentera i OpenCPN.

Garmin 300s verkar bara prata NMEA2000, är det det vanligaste i VHF/AIS? Jag tycker mig se NMEA0183 i de flesta andra prylar...

 

Övriga instrument pratar Seatalk, förutom radarn, och det är väl NMEA2000-baserat så jag behöver ju ändå konvertera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är nackdelen.

 

Ps blev dubbelt så jag försölte ta bort ds

 

Det finns en knapp "GÖM" till vänster om knappen "Multicitat"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ha AIS, det har jag redan bestämt mig för, frågan gäller väl egentligen om man skall satsa på en extern enhet eller en VHF med inbyggd AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FFör mej är nog frågan om man skall ha en AIS mottagare eller en som även sänder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är i nödsituation kan nog en som även sänder ha sina fördelar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vara sändande och mottagande AIS, tanken är ju att se och synas på oceanerna.

 

Jag tittar närmre på Garmin 300s AIS och det står ingentin om sändande AIS, då går det ju bort i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad är nackdelen.

 

Ps blev dubbelt så jag försölte ta bort ds

Det finns en knapp "GÖM" till vänster om knappen "Multicitat"

"Knappen multicitat"???

 

Aaaaaah... nu ser jag, finns ej på mobilvarianten, som jag oftast använder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Denna finns med AIS och utan med en prisskillnad på 1700kr En "egen" AIS ligger väl i samma prisklas, om inte mer, men det kan ju vara en fördel att ha separata enheter vid eventuellt haveri"

 

Du får betala betydligt mer för en som sänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AIS600 och en VHF200i. Kostade totalt runt 9000 på någon slags kampanj. Fungerar mycket bra och lätt att koppla ihop med NMEA2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AIS600 och en VHF200i. Kostade totalt runt 9000 på någon slags kampanj. Fungerar mycket bra och lätt att koppla ihop med NMEA2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på äldre paret som seglat över Biscaya. De slog på radarn med sin varnare, AIS med sändare, GPS å navigator å sedan autopiloten. Skotade hem å lade sig o sov.

I mitt tycke lite vårdslöst.

 

Skall du göra lika, du nämnde oceaner, så köp AIS med sändare. Gissar att de på stora fartygen ser mindre å mindre på radarn å din båt kan "försvinna " i vågorna, reflexerna. Å i skärgården runt ett hörn ser inte radarn dig men de kan få en varning att här kommer en tokstolle till seglare runt hörnet strax. Bara en tanke, å själv tror jag mera på separata enheter. AIS-en vill man ha på skärmen på plottern, stor skärm! Du har en skärm till Raspen eller hur? Ta den variant som funkar ihop med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten båt, 8 x 2,7 meter, och har AIS. Jag har märkt att större fartyg (Waxholmsbåtar mm) uppskattar att man gör sitt för att se och synas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

Redigerad av cain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

 

 

Min fråga i början av tråden har fått sitt svar men den där NMEA->USB tyckte jag verkade intressant. Hur fungerar den? Skapar den endast en RS232-port i raspen eller har den någon form av NMEA-intelligens inbyggd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

 

 

Min fråga i början av tråden har fått sitt svar men den där NMEA->USB tyckte jag verkade intressant. Hur fungerar den? Skapar den endast en RS232-port i raspen eller har den någon form av NMEA-intelligens inbyggd?

 

NMEA 0183 bygger på standard  RS422 och den converter jag nämner ovan omvandlar NMEA 0183 < - > USB, den har alltså NMEA-intelligens inbygd. Det krävs dock drivrutiner i operativsystemet vilka kommer med på CD till Windows och MAC, i Linux finns drivrutinerna redan installerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

Finns på Jula för 200 Skr

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/usb-rs232-adapter-980885/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

Finns på Jula för 200 Skr

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/usb-rs232-adapter-980885/

 

 

NMEA 0183 bygger på standard RS422 och en vanlig seriell PC bygger på RS232. Innan jag fick mitt system att fungera provade jag med ett par olika Seriel < - > USB converters och fick inte snurr på det, men med den dyra, 720:- kom det igång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

Finns på Jula för 200 Skr

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/usb-rs232-adapter-980885/

 

 

NMEA 0183 bygger på standard RS422 och en vanlig seriell PC bygger på RS232. Innan jag fick mitt system att fungera provade jag med ett par olika Seriel < - > USB converters och fick inte snurr på det, men med den dyra, 720:- kom det igång.

 

 

 

Kört flera AISer med "julas" á 200:- till PCen.

Troligtvis har inte din AIS normalstandard.

 

Trueheadins AISer som är "marknadsledare har :

8.2 Teknisk specikation AIS RX YACHT

8.2.2 Ut data Hastighet :    38400 b/s (default) Format :    NMEA 0183

 

post-52966-0-77411700-1459456016_thumb.jpg

http://lasselundell.se/ais.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag köpte en AIS Transponder, Matsutec HA-102, på Alibaba.com för 230$ plus moms och frakt, och kopplade den till Raspberry Pi 2 med OpenCPN. Fick också investera i en NMEA-USB converter för 720:- på Marinwebben.se. Med ett sådant system behöver du ingen VHF med AIS. Jag vill ju också synas och har letat efter VHF med AIS Transponder men inte hittat någon så därför byggde jag ihop ett system själv och det blev också faktiskt ganska billigt.

Finns på Jula för 200 Skr

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/usb-rs232-adapter-980885/

 

 

NMEA 0183 bygger på standard RS422 och en vanlig seriell PC bygger på RS232. Innan jag fick mitt system att fungera provade jag med ett par olika Seriel < - > USB converters och fick inte snurr på det, men med den dyra, 720:- kom det igång.

 

 

 

Kört flera AISer med "julas" á 200:- till PCen.

Troligtvis har inte din AIS normalstandard.

 

Trueheadins AISer som är "marknadsledare har :

8.2 Teknisk specikation AIS RX YACHT

8.2.2 Ut data Hastighet :    38400 b/s (default) Format :    NMEA 0183

 

attachicon.gifPCnav1234.JPG

http://lasselundell.se/ais.html

 

 

Shit, när jag tittar noga i specen för min AIS ser jag att den supportar både RS232 och RS422, jag gav upp för tidigt, skulle ha provat mera. 520:- down the drain. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...