Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RBack

Ännu en tråd om val av propeller.

Rekommendera Poster

Tänkte hijacka någon äldre tråd i detta ämne men allt handlar ju bara om sådana där planande stressbaljor med tusen hästar och miljoner varv ut längs propelleraxlarna. :)

 

Nu ska vi bara ta det lugnt och hinna uppleva varje liten våg som kommer.

Så...

- Båt av slank snip-modell anno 1962, glasfiber (ej glasfibrad träbåt)

- 34 fot

- ca 2,35 m bred (största bredd - inte vattenlinjen)

- ca 2,5 - 3 ton

- Deplacementbåt (givetvis)

 

- 3,61 liter Parsons Pike Marin -62 (Fordson Super Major)

- 52 hk (teoretiskt) - hur många hästar är kvar? Och hur många hästar når fram till propellern? Svaren på de frågorna är förstås bara uppskattningar så länge det inte kontrollerats.

- Maxvarv 1600 (enl. fabrik)

- Nm 232 vid 1200 var( enl. fabrik)

- 1:1-backslag/växel

 

Nuvarande propeller: trebladig brons 15 x 14

 

Diverse äldre papper och den förra ägaren hävdar att denna tingest kan pressa sig upp i 11 knop. Jag tvivlar starkt men det är i och för sig sak samma. Det här är en båt som ska framföras med värdiga varvtal av den gamla engelska järnklumpen och med resulterande bekväma knop.

Så nu infinner sig förstås en spekulationsfråga. Man kan ju givetvis inte låta bli att älta diverse detaljer - även om dessa detaljer inte är av tok-aktuell natur. Jag har andra - långt mer angelägna - småarbeten med båten nu innan sjösättning. Ett eventuellt propellerbyte lär knappast ske på stört. Tänkte ha båten många år än. Nuvarande propeller är i hyfsat skick.

Men... som sagt...

 

När jag för mitt eget höga nöjes skull matar in båtens/motorns siffror i en propellerkalkylator (excel för deplacementbåt) blir resultatet 16x14 för trebladig och 15x13 för fyrbladig. Men då har jag "dragit ner" motorns hästar till 45 hk.  Bibehåller jag motorns uppgivna 52 hk blir svaret 17x14 (3 blad) och 16x13 (4 blad).

Jag tolkar förstås inte alls kalkylatorns svar som någon definitiv sanning. 

 

Min fråga är således...

- Indikerar kalkylatorn något som låter trovärdigt i mer erfarna öron? 

- Finns det alls något att vinna med att leta sig mot en aningen större propeller?

Jag är alltså inte ute efter maxfart - jag är ute efter aningens mer ekonomisk motor i marschfart (vilket antagligen är kring 8 knop?) om det bara är möjligt... tja... mycket lär man väl knappast vinna. 

Ponera att 8 knop är önskad marschfart.

Med ny och lite större propeller sker det med något lägre varvtal men med aningen högre "ansträngning" (?).

Går det ut på ett jämnt. Inget vunnet?

Hypotetisk, teoretiskt, akademiskt sett då alltså... 

 

*Tycker bara om att spekulera och problematisera*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bidrar til alla som tycker alla människor och båtar har sitt värde...

 

Tyvärr fattas detta här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten fungerat med den nuvarande propellern i år och dar är mitt tips att ta det lugnt och kör en sommar för att se hur den fungerar. Mät varvtalet när båten är maxlastad, om den varvar över max i det läget kan man ju byta till en större propeller till nästa sommar. Det är ju en snipa så då skall man ta det lungt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bidrar til alla som tycker alla människor och båtar har sitt värde...

 

Tyvärr fattas detta här.

 

Åh, ursäkta mitt tramsande!

Tänkte att en smiley kunde avslöja den fullständigt oseriösa inledningen.

Den egentliga orsaken (som omskrevs på ett måhända fånigt sätt) handlade förstås om att ett propellerbyte på en dylik båt kanske kan vara något annat än ett propellerbyte på en planande snabb båt - och jag tyckte att jag inte ville "byta ämne" i en sådan befintlig tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten fungerat med den nuvarande propellern i år och dar är mitt tips att ta det lugnt och kör en sommar för att se hur den fungerar. Mät varvtalet när båten är maxlastad, om den varvar över max i det läget kan man ju byta till en större propeller till nästa sommar. Det är ju en snipa så då skall man ta det lungt :-)

 

Jo då. Jag tar det lugnt med eventuella propellerförändringar än så länge. Behöver förstås kolla hur motorn har sig först och främst. Och det handlar som sagt i första hand om att utröna ifall det kan finnas skäl att byta för att eventuellt minska på motorbelastning och förbättra bränsleekonomi i båtens naturliga deplacementfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...