Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PiratEH

Skrapa botten, Epoxi, HEMPEL SilicOne

Rekommendera Poster

Fast... vänta.

Om du gör så har du faktiskt större risk att utveckla böldpest (osmos) än om du struntat i epoxybehandlingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nästa år, ställer jag stöttorna längre fram; )

Slött... jag flyttar mina och börjar om...
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skrapat där stöttorna står. Så där ligger gammal färg, ingen risk att det ska bli någon böldpest över några månader för den sakens skull.

 

Slött är väl kanske fel ord. Har en hel del annat som måste göras innan båten ska i nästa helg så hinner inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså; är det epoxybehandlat under stöttorna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså; är det epoxybehandlat under stöttorna..?

 

Nej tydligen inte.

 

Vad jag förstår är planen att ställa båten på ett annat sätt i vaggan till hösten och då epoxybehandla de sex fläckarna som är kvar.

 

Det finns ju många sätt att hantera problemet, men att epoxybehandla hela skrovet på en gång är väl i det närmaste omöjligt - om man inte kan hänga upp båten, utan att ha slingor under båten.

 

Nu tror jag inte det är så farligt att båten är utan epoxy på de sex fläckarna. Debatten om "plastpest" är betydligt överdriven.

 

Alla kan ju inte ha sån tur som jag, så att lokalen som jag fick stå i var så smal, att det var 7 cm till Balken/väggen  på SB-sida och 80 cm på BB. Jag stöttade helt enkelt båten mot väggarna och tog bort stöttorna under båten.

 

post-106994-0-96260600-1461299343_thumb.jpg

 

post-106994-0-47327000-1461299381_thumb.jpg

 

De två fläckarna under kölen hade jag naturligtvis kunnat reducerat till en - tagit bort den aktre klossen, men då varvsägaren lovat att jag skulle få flytta till en annan lokal och båten skulle få hänga i transportvagnen under tiden jag epoxybehandlade och bottenmålade, trappade jag bara ner epoxygrundfärgen, för att jag skulle få en fullgod och jämn täckning när jag fortsatte måla.

 

post-106994-0-97690200-1461299599_thumb.jpg

 

Av någon outgrundlig anledning hade min båt drabbats av ganska kraftig "strandpest" precis i underkant längst fram på kölen.

 

Av samma outgrundliga anledning dyker namn som Voxten och Tollbåden upp i mitt medvetande och jag förstår inte varför seglarkompisen Erik pekar och ställer intrikata frågor när vi passerar Tollbåden - men aldrig när vi passerar Voxten.  :huh:

 

post-106994-0-90365300-1461300014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där stöttorna står är botten som den va innan. Dvs 26 år av färg osv. Det är såpass små ytor så det kommer inte att påverka. Självklart hade det varit skönt för sinnet osv att ha gjort allt med en gång men man får prioritera och lösa det på möjligt vis.

 

Haha, som hunnebådan spökade caspar mattssons medvetande. Men din båt flyter ju åtminstone;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... "Inte kommer påverka"; har fått lära mig precis tvärt om - att det är de små obehandlade ytorna som gör att man just där får en vatteninträngning som vandrar åt sidorna i skrovet, och att epoxyn sedan skapar det täta membran som hindrar vattnet att komma ut igen och därmed skapar osmosiskt tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på förbrukning/fart när jag säger påverka. Är huvudanledningen att jag gjort detta. För att få en fin botten med giftfri färg. Du har naturligtvis en poäng, men jag ser inte att detta händer över en sommar. Är inte orolig för böldpest.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte så klokt att hoppa över epoxi under stöttorna, men jag tror inte att det ökar risken för böldpest särskilt mycket. Det vatten som tränger in i plasten under sommaren kommer ju ut inåt i båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-107075-0-40970700-1462966299_thumb.jpg

 

Tejp borta och trot eller ej men det gick trots att jag bara tejpat en gång. Kanske dags att sjösätta snart.... Blir intressant att se om det ger något på farten, oavsett har jag en giftfri botten. Hur det fungerar märker vi till hösten. Lägger då även upp bilder på min förmodade böldpest jag kommer dra på mig under sommaren!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då fick jag kört lite idag. Och vad blev resultatet av allt det här ?

 

2360/23,6 plus 1-1,5 knop

2560/27,5 plus ca 1 knop

2800/30.5 plus ca 0.5 knop

3530/40.0 plus 0.5-1 knop (topp)

 

Typ så. Av vad jag minns då, kan ju ha lite fel. Vad jag dock vet är att mätaren aldrig visat 40 så någon form av förbättring finns om jag nu måste ha det att glädjas åt.

 

Men som jag ser det ligger den stora vinsten i hur botten förhoppningsvis är till hösten, vilket återstår att se!

 

Trevlig sommar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså; är det epoxybehandlat under stöttorna..?

 

Kul det här med språk! Alla, som kan svenska, förstår ju men.

"Under" stöttorna.... för den som inte kan.. kan ju vara lite förvirrande när vi egentligen menar över stöttorna...

 

Som med korven... vill du ha senap?

-ja men mycket lite!!

Försäljaren förstår ordet mycket... vill ej verka snål....

Svaret på mängden senap..

-va inte det där lite mycket?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja, men å andra sidan är resonemanget helt korrekt då gruset under stöttorna inte blev epoxyehandlat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha, då fick jag kört lite idag. Och vad blev resultatet av allt det här ?

 

2360/23,6 plus 1-1,5 knop

2560/27,5 plus ca 1 knop

2800/30.5 plus ca 0.5 knop

3530/40.0 plus 0.5-1 knop (topp)

 

Typ så. Av vad jag minns då, kan ju ha lite fel. Vad jag dock vet är att mätaren aldrig visat 40 så någon form av förbättring finns om jag nu måste ha det att glädjas åt.

 

Men som jag ser det ligger den stora vinsten i hur botten förhoppningsvis är till hösten, vilket återstår att se!

 

Trevlig sommar:)

 

40 knop - oj.

 

Jag var också ute med båten en sväng igår.

 

Egentligen en arbetsrelaterad tur till en liten obetydlig ö ytterst i havsbandet. Hållö - heter den visst.

 

Hade med mig ett par relativt nya vänner, som bara åkt båt en enda gång tidigare. En sån där överlastad halvtaskig gummibåt mellan Turkiet och nån Grekisk ö.

 

En kommentar om hastigheten när jag körde med full maskin var: "Vad sakta det går". Då hade jag egentligen behövt att minska hastigheten 1 knop när jag passerade Tångenrännan.

 

Fast efter nerslipning av botten och epoxygrundfärg under bottenfärgen gick båten betydligt snabbare än förra sommaren.

 

Dessutom var nog min procentuella fartökning betydligt större än din.

 

Med statistik kan man bevisa nästan vad som helst.

 

Efter motorbytet för några år sen fördubblades hastigheten från sommaren innan och i år har hastigheten på min båt, vid motorgång, ökat med ca 30% jämfört med i fjol. Kraftigt beväxt propeller efter två år i sjön. Segelmässigt gick det dock nästan lika snabbt som vanligt - även under förra sommaren.

 

Trevlig sommar 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hastigheten spelar inte så stor roll för mig, kör nästan aldrig mer än 25-28. Det räcker. Kunde man spara lite bränsle gör det inget.

 

En dag i somras gick det dock långsammare på ovan nämnda ställe, kort tur smögen-malmön. Lyckades pricka ett oväntat ösregn och naturligtvis fastnade torkararmen. Kajplats fisketången och flera kilometer upp till macken för att få tag i 556. Den jag hade va naturligtvis slut.

 

Men jag fick en tillägare tillslut ändå:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så fort har jag aldrig åkt - men jag har tagit mig ganska långt bort ändå.

 

Det snabbaste jag seglat med min nuvarande båt, är nog 9 knop. Det var nästan en otrevlig upplevelse med en sån hissnande hastighet

 

Beträffande vinrutetorkaren

 

Det var ju taskigt

 

Du kunde ju ha gått in i Springets småbåthamn och lagt till utanpå en konstig båt med en svart mast bak i sittbrunnen och dubbla förstag. Den har vissa likheter med ägaren - den ser inte riktigt klok ut.  ;)

 

post-106994-0-72267500-1464880668_thumb.jpg

 

I hyllorna i akterruffen på skottet mot sittbrunnen brukar det stå en flaska med 556 eller liknande plus en massa annat "braattha".

 

Fast det var naturligtvis inte lätt att veta.

 

från min båtplats är det bara ca en km till Tappen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... En lång sommar med många hundra sjömil avklarad och båten åter på land.

Va tyvärr inte inne i springet, fick aldrig behov av några braattha grejer på hyllan i ovan nämnda akterruff, men några nätter på malmön och någon i smögen blev det, så jag hade ändå möjligheten om skadan skulle vara framme.

 

Åter till trådämnet så va helgens upptagning väldigt intressant efter allt jobb. Förhoppningarna var inte jättehöga, jag hade tappat ca 200 varv på topp och såg hur det växte längs vattenlinjen.

 

Väl på land ljusnande det dock, all yta på skrovet som är i vattnen vid planing va i stort sett sopren. Mitt varvtapp beror väl på något annat då.

 

Det lilla som gick att hitta va som slem, gick fint att ta bort med svamp.

Det gjorde även de tulpaner som satt i vattenlinjen.(något mer beväxning än med tidigare färg) Bara att torka bort, dom satt liksom inte fast alls. Färgen blir hal som såpa när den är våt. Satte jag fingret på en tulpan kunde jag flytta den i sidled och sen plocka av den,Skitfräckt!

 

Summan av alltihopa är att jag är nöjd.

En giftfri färg som höjde farten något över hela registret, kanon om man kan köra på så låga varv som möjligt. Enkelt att göra rent, ingenting som sitter fast.

Tar man bara och badar med en svamp ett par gånger per sommar och tvättar under vattenlinjen där solen kommer åt, så har man alltid helt rent skrov :)

Sen att jag inte gjort det en enda gång i år det är en annan historia.

 

Någon som har bra tips på drevfärg? Det är helt knökat med tulpaner.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Någon som har bra tips på drevfärg? Det är helt knökat med tulpaner.....

Varför inte epoxi och HEMPEL SilicOne?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...