Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

280 drev långt nav med kortnavspropeller?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det här med korta respektive långa nav har ju diskuterats förut på detta forum men jag känner ändå inte att jag får något riktigt svar i dessa gamla trådar så jag gör ett försök med en ny tråd.

 

http://forums.iboats.com/filedata/fetch?id=6989669&d=1400687619

 

Där finns en bra bild på propeller för långt nav (vänster) samt kort nav (höger).

 

Jag har idag en propeller för långt nav så jag antar att även navet därmed är långt :) Jag har under en längre tid försökt få tag på en begagnad propeller och det dyker upp något objekt lite då och då men nästan alltid kortnavs propeller. Vet någon om jag kan köra med med kortnavspropeller på långt nav och isåfall hur ska den monteras?

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en distans (41a på bilden) för att köra med kort nav propeller på drevaxel för långt nav, dock så går det inte tvärtom. Dvs långt propellernav på drevaxel för kort nav.

post-56103-0-87183100-1458418037_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var nästan det jag kom fram till också när jag läste verkstadsmanualen.

 

Ingen som sitter på en bättre begagnad distans (41A på bilden ovan) och vill lägga i ett kuvert för en hundring?

 

 

Mvh

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu blev det här lite mer krånligt. När jag skulle beställa distansbrickan ovan så frågade killen i butiken mig vilken kon jag har. Efter lite bilder osv konstaterades att jag har en "lång kon" utan utstick i basen, denna kon ska sedemera ha utgått. 

 

Kombinationen jag har: Lång kon och långnavig propeller ska enligt honom inte fungera men däremot borde en kortnavig propeller (som jag vill köpa) fungera direkt utan distansbricka. Det senare har jag väldigt svårt att tro med tanke på hur ett det bara är ett par cm av låsbulten som är gängade. Att den skulle fungera oberoende av 25 mm längre eller kortare propeller låter osannolikt.

 

Kan någon se hur detta hänger ihop eller är det risk för att någon varit på drevet och gjort någon "variant" för att få dit nuvarande propeller med den långa konen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv lite här men förhoppningsvis kan det här vara bra fakta även för andra.

 

Tydligen är det inte bara propellerkonen som kan ändras utan "Linavskäraren" som sitter precis innanför propellern har också olika mått.

 

"The 280/290 s/p prop shaft requires the long spacer/line cutterf (the one that Jeff shows)....... no matter which propeller (short/long hub) is used. 


The 250/270/275 s/p prop shaft requires the short spacer/line cutter..... no matter which propeller (short/long hub) is used. "

Ref: http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?425805-propeller-help-AQ280
 

 

På ett 280 drev ska den alltid vara av den "långa typen" men det är inte min. Troligen har någon ägare gjort vad den här snubben gör: 

 

http://72land-n-sea.blogspot.se/2012/01/fitting-solus-prop-on-old-aquamatic.html

 

Frågan är: Kan jag bara ordna fram den delen/distansen som han har tagit bort och lägga emellan eller måste den svetsas fast (vilket jag inte kan, än mindre i rostfritt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...