Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ivan65

Drevfärg

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det finns någon giftigare drevfärg än Jotuns drevfärg om man tex åker till Norge och köper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två ulike färger på mitt drev. Jotuns Aqualine från spray på dom svåråtkonliga platser och Trilux (inte sprayburk - det funkar inte) på alt annat. Den norske typen av båda. Har ingen aning om Västkust vs Norsk bottenfärg är skilnad. Borde gå att kolla tech sheets från producent.

 

Men detta funkar på min båt. Har testat alla andre typer bottenfärg, och det var inte bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två ulike färger på mitt drev. Jotuns Aqualine från spray på dom svåråtkonliga platser och Trilux (inte sprayburk - det funkar inte) på alt annat. Den norske typen av båda. Har ingen aning om Västkust vs Norsk bottenfärg är skilnad. Borde gå att kolla tech sheets från producent.

 

Men detta funkar på min båt. Har testat alla andre typer bottenfärg, och det var inte bra...

Ok men är inte International trilux kopparbaserad? Det är väl inte att rekomendera på aludrev.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Jotun på spray på västkusten och har inte haft några problem med beväxning annat än i slutet av säsongen när båten legat länge. Fick tips om att dra en jutesäck över drevet för att skydda mot solljus om den ligger länge vilket jag inte testat, men bör ligga någonting i det...

 

Här i norska handelsflottan har vi de giftigaste av giftiga färgerna men det växer lik förbannat, så tror inte man slipper undan det oavsett vad man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag funderar på om det finns ngn tenn baserad färg som man kan pensla på extra tjockt där man kommer åt på drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux er rekommanderat på drev. Det er koppar i den, men är Intationals drevfärg och är bra på drev. Kolla med International om du vill. Det står så.

Jag använder den som du säger med tjockt lager som jag sen slipar ner för att få jamn yta på drevets nedre del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att grunda ordentligt så att triluxen inte hamnar på bar aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag funderar på om det finns ngn tenn baserad färg som man kan pensla på extra tjockt där man kommer åt på drevet?

Skärpning, glöm tenn!

 

Tennbaserad färg (TBT) anses så olämplig att den varit förbjuden för mindre båtar sedan 1989 och för båtar över 25 m sedan 1993.

 

TBT anses så olämplig att an även mäter innehållet av gammal tennfärg på fritidsbåtar för att säkerställa att den avlägsnas.

 

Ursäkta att jag tar i i början, men försök hitta något annat att måla drevet med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, jag funderar på om det finns ngn tenn baserad färg som man kan pensla på extra tjockt där man kommer åt på drevet?

Skärpning, glöm tenn!

 

Tennbaserad färg (TBT) anses så olämplig att den varit förbjuden för mindre båtar sedan 1989 och för båtar över 25 m sedan 1993.

 

TBT anses så olämplig att an även mäter innehållet av gammal tennfärg på fritidsbåtar för att säkerställa att den avlägsnas.

 

Ursäkta att jag tar i i början, men försök hitta något annat att måla drevet med.

 

Mackey

Men tenn är väl det enda som funkar ihop med aluminium, allt annat är ju gödning för havstulpaner och musslor känns det som

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok, jag funderar på om det finns ngn tenn baserad färg som man kan pensla på extra tjockt där man kommer åt på drevet?

Skärpning, glöm tenn!

 

Tennbaserad färg (TBT) anses så olämplig att den varit förbjuden för mindre båtar sedan 1989 och för båtar över 25 m sedan 1993.

 

TBT anses så olämplig att an även mäter innehållet av gammal tennfärg på fritidsbåtar för att säkerställa att den avlägsnas.

 

Ursäkta att jag tar i i början, men försök hitta något annat att måla drevet med.

 

Mackey

Men tenn är väl det enda som funkar ihop med aluminium, allt annat är ju gödning för havstulpaner och musslor känns det som
Tack Mackey för ditt svar, jag vet oxå att tenn är giftigt och förbjudet för oss snedseglare, min tanke var att få fram ngt tips ell liknande om något som funkar lika bra/ öppen för förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotuns färg funkar alldeles utmärkt, men du måste ha täckande primer under som tidigare sagt. Det ska inte vara tjocka lager, sånt höll man på med förr, 2 lager utan rinn efter primer räcker. Det enda som kommer att växa är vanligt "grönt hår", och det borstar du bort med en svamp.

Jag kanske har några enstaka snäckor här och där när jag tar upp på hösten, men vem bryr sig, rejäl högtryckstvätt så är problemet löst. Beror som vanligt på för lite båtåkande, kör du mycket så hinner det inte gro fast så förbannat hårt.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotuns färg funkar alldeles utmärkt, men du måste ha täckande primer under som tidigare sagt. Det ska inte vara tjocka lager, sånt höll man på med förr, 2 lager utan rinn efter primer räcker. Det enda som kommer att växa är vanligt "grönt hår", och det borstar du bort med en svamp.

Jag kanske har några enstaka snäckor här och där när jag tar upp på hösten, men vem bryr sig, rejäl högtryckstvätt så är problemet löst. Beror som vanligt på för lite båtåkande, kör du mycket så hinner det inte gro fast så förbannat hårt.

 

Mvh Andréas

Tack för tipset, skall testa detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag 2-3ggr per säsong fälla upp motorn och gnugga bort allt skräp med borste. Det brukar inte vara så mycket och sitter då löst.

 

Kör man en del är det det bästa i mitt tycke, ingen bromsande färg och miljövänligt.

 

Värt att tänka på är att när man börjar se tendenser till snäckor är det läge att tvätta och sedan ha motorn uppe några dagar medan de fäster sig på intilliggande båtar;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag 2-3ggr per säsong fälla upp motorn och gnugga bort allt skräp med borste. Det brukar inte vara så mycket och sitter då löst.

 

Kör man en del är det det bästa i mitt tycke, ingen bromsande färg och miljövänligt.

 

Värt att tänka på är att när man börjar se tendenser till snäckor är det läge att tvätta och sedan ha motorn uppe några dagar medan de fäster sig på intilliggande båtar;)

Kan förstå det om man har utombordare, jag har ett Vp drev och således inombordare men att borsta av då och då är ingen dum ide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev brukar stanna under vattenytan även när de är uppfällda.

 

Själv brukar jag borsta av drevet med en panelborste när jag badar, det går dock inte att komma åt riktigt överallt. Propellern brukar det aldrig fastna något på, det körs bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev brukar stanna under vattenytan även när de är uppfällda.

 

Själv brukar jag borsta av drevet med en panelborste när jag badar, det går dock inte att komma åt riktigt överallt. Propellern brukar det aldrig fastna något på, det körs bort.

Bra det där med panelborste, ska nog ingandla några smala och långa borstar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta diskborsten och skrubba av drevet när det börjar bli lite slem beläggning, ca 4-5 ggr / säsong. Visst man får stå huvudstupa på badbryggan, men är dock en liten arbetsinsatts.  Brukar kanske vara ett tiotal snäckor där man inte kommit åt, och dessa är bara att skrapa bort med en platt träpinne, typ sådan man rör om färg med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera är inne på funkar det inte att hissa upp drev. När jag hade drev var det bada som gällde. Tyvärr fastnar det en del på propellern också. Min hala rostfria blev efter en dryg månads stillaliggande så beväxt att toppfarten minskade från 47 till ca38-40knop:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...