Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
havsglimten

Installation av Termostat till Eberspächer

Rekommendera Poster

Jag har installerat en eberspächer D3L som fungerar alldeles utmärkt men jag har två bekymmer.

Eller egentligen tre.

3. Jag är helkass på el   :P

 

1. Jag köpte en termostat separat och vet inte hur den ska installeras. Termostaten har ingen på/av knapp men har funktionen hel och halv fart på värmen. Jag har en separat strömbrytare för på/av.

 

Från värmaren finns följande kablar: Brun, gul, vit, svart, grön. 

Brun o gul är till på/av , vit som kopplas med svart = helfart, vit som kopplas med grön=halvfart.

 

Termostatens kopplingsschema ser ut som bilden. Hur ska jag koppla för att få dett att fungera?

Svart till 2 grön till 3 vit till ? Brun och gul till den separata på/av knappen?

Sen är det ju 1 o 4 som är plus och minus och vad ska jag göra med dem?

 

2. Den låter väldigt mycket från avgasröret. Har en ljuddämpare som föjde med kopplad till det gamla utblåset och genomföring som var till den tidigare värmaren en X2.

 

Tacksam för svar och synpunkter :)

 

 post-84820-0-07465400-1458144509_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit lär väl troligen vara kopplat till 6 i så fall så när relät drar (termostat klickar?) så går vit till svart (2) resp  vit till grön (3). Jag antar att relät drar när termostaten slår till om du har ström in på 1 och 4.

 

Däremot ska du inte ta mig på orden nu då det kan finnas fler saker som jag inte begripit om din värmare. Jag har byggt en exakt likadan grej själv, men till Wallas (http://villafixaren.incedo.org/2015_11_01_archive.html). Där finns eftergången vid frånslag att tänka på också. Men jag har inte en aning om din värmare har något liknande att ta hänsyn till. Så... Vad jag skrev ovan är ett troligt sätt. Men jag lovar inget utan att ha tittat i manualer...

 

/Peo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit lär väl troligen vara kopplat till 6 i så fall så när relät drar (termostat klickar?) så går vit till svart (2) resp  vit till grön (3). Jag antar att relät drar när termostaten slår till om du har ström in på 1 och 4.

 

Däremot ska du inte ta mig på orden nu då det kan finnas fler saker som jag inte begripit om din värmare. Jag har byggt en exakt likadan grej själv, men till Wallas (http://villafixaren.incedo.org/2015_11_01_archive.html). Där finns eftergången vid frånslag att tänka på också. Men jag har inte en aning om din värmare har något liknande att ta hänsyn till. Så... Vad jag skrev ovan är ett troligt sätt. Men jag lovar inget utan att ha tittat i manualer...

 

/Peo

 

Hej Peo

 

Tack för snabbt svar. Det låter helt rimligt det du skriver. Ska prova det. Får dra en kabel till då med plus och minus som jag kan ta från nåt lämpligt ställe. Eftergången styrs väl i styrboxen vid värmaren? Den(eftergången) fungerar även om jag bryter alla kontakter med hel/halv och Av/på så det borde inte påverkas av termostaten.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kanske kan hjälpa dig.

 

Först är det en D3L, för det finns D3L, D3LC, D3LC-compact.

 

Jag tror att en del färger byter färg om du kollar längre bak i kablaget typ vid värmaren tror jag det finns en 6 polig skarv.

Man måste veta färgerna hela vägen så kanske jag kan hjälpa.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vattenvärmare så är det följande anslutningar som behöver kopplas in i termostaten:

1: Ansluts till batteriets pluspol

4: Ansluts till batteriets minuspol

5: Ger (+) när strömbrytaren är i läge "1 till" oavsett temperatur. Ansluts till värmarens tillslag (lite osäker men jag tror att det är en blå kabel den sitter i kopplingsblockets stift nr 6) och till värmarens vattenpump (lila kabel till stift 2 på vattenpumpen).

 

Utöver detta så ska värmarens bruna o röda kablar kopplas till (-) och (+) över en säkring. Dessa anslutningar får inte brytas förrän värmaren stannat helt (kört igenom avkylningsfasen). Dessutom ska en (-)-kabel kopplas till vattenpumpen (brun kabel till stift 1 på vattenpumpen). (Polaritet viktig, vattenpumpen måste få rätt rotationsriktning)

Bränslepumpen kopplas in till de två gröna kablarna i kabelhärvan. (polaritet ointressant, det är en elektromagnet som driver pumpen)

 

För att få temperaturstyrning så kan 2 kopplas in

2: Ger (+) när strömbrytaren är i läge "1" och temperaturen understiger inställt värde. När inställd temp uppnås bryts spänningen.. För vattenvärmare ansluts t. ex. konvektorfläkt eller övrig utrustning som ska drivas när temperaturen understiger inställt värde.

 

Värmaren har inbyggda termostater och styrkretsar för start, hel- och halvfart (beroende på temp på vattnet) avstängning när det blir för varmt och eftergång vid stopp. Det är därför det räcker med att ansluta termostatens stift 5 till värmaren. Så länge 5 har (+) så reglerar värmaren uttemp på vattnet. Termostatens tempinställning reglerar bara om du har konvektorfläkt igång. Termostaten kan inte reglera uttemperaturen från värmaren.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kanske kan hjälpa dig.

 

Först är det en D3L, för det finns D3L, D3LC, D3LC-compact.

 

Jag tror att en del färger byter färg om du kollar längre bak i kablaget typ vid värmaren tror jag det finns en 6 polig skarv.

Man måste veta färgerna hela vägen så kanske jag kan hjälpa.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Hej

 

Helt riktigt att det finns en skarv mellan kablarna från värmaren till termostaten.

När jag köpte värmaren var de senare kablarna märkta enl. följande: Gul ihop med brun = på/av, Vit C?, Svart + C = helfart, Grön + C = halvfart

Bifogar översiktsbild

post-84820-0-52020000-1458295886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har läst elschemat och kommit till följande resultat.

 

Färgerna som anges är färgerna på värmarens kontaktstycke.

 

Röd + Gul = Start av värmare

 

Svart + svart/vit = Full fart

 

Svart/vit + Svart/Grön + violett = Halv fart

 

Brun ger minus för kontrollampa.

 

Ger inga garantier då jag själv inte utför inkopplingen.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har läst elschemat och kommit till följande resultat.

 

Färgerna som anges är färgerna på värmarens kontaktstycke.

 

Röd + Gul = Start av värmare

 

Svart + svart/vit = Full fart

 

Svart/vit + Svart/Grön + violett = Halv fart

 

Brun ger minus för kontrollampa.

 

Ger inga garantier då jag själv inte utför inkopplingen.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Hej

Tack för ditt svar. Saken är den att värmaren fungerar och jag får igång den både på halv och full fart när jag kopplar ihop kablarna utan termostat.

På kabeln efter skarven är det endast 5 kablar och det är brun,gul,vit,svart och grön där brun och gul kopplas ihop för att slå på värmaren och när vit och svart kopplas ihop blir det helfart och när vit och grön kopplas ihop blir det halfart.

Jag har satt en strömbrytare där jag kopplat in brun och gul för att starta värmaren.

 

Problemet för mig är att koppla in termostaten som har schema som bilden visar.post-84820-0-61744900-1458383823_thumb.jpg 

 

Helfartskabeln(svart) ska väl till 2 och Halvfartskabeln(grön) till 3 men sen den som från början är svart/vit och senare vit ska den till 6?

 

Och ska jag ta plus och minus från valftritt ställe och koppla in till 1 och 4 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Helfartskabeln(svart) ska väl till 2 och Halvfartskabeln(grön) till 3 men sen den som från början är svart/vit och senare vit ska den till 6? JA

 

Och ska jag ta plus och minus från valftritt ställe och koppla in till 1 och 4 ?

Helst från samma ställe som värmaren tar sin ström ifrån och självklart en säkring enligt  spec på termostaten.

 

/ Kurre

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla bra svar.

 

Nu har jag fåt ordning på det tack vare er alla. När jag först kopplade in allt enligt enligt förslagen blev jag helnöjd då värmaren startade som den skulle och det gick att växla mellan hel och halv. Problem uppstod när jag stängde av strömbrytaren med gul och brun kabel. Värmaren fortsatte och jag tänkte först att det är eftervärme och att den snart stannar. Men jag hörde att bränslepumpen fortfarande tickade så därför insåg jag att något inte stämde. Till termostaten går det ju styrström hela tiden och det gjorde att den inte stängdes av.

Därför har jag fått koppla in pluspolen 1 på termostaten via den separata strömbrytaren. Att koppla in den kabeln tillsammans med gul eller brun gick inte då det blev samma som tidigare att den inte stängdes av alls eller inte gick att starta. Jag var tvungen att få alla tre kablarna separerade när jag bryter strömmen, vilket gick att lösa då den strömbrytare jag har är fyrpolig.

Så nu verkar det fungera som det ska. Toppen :)

 

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...