Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

I en helt annan tråd nämndes "husvagn till sjöss" så jag kom onekligen att tänka på denna:

 

post-95643-0-51842400-1407765598.jpg

 

Jag mötte detta ekipage nånstans strax söder om Kungshamn, vid Fisketången, och såg det senare förtöjt inne i Smögens hamn, detta måste ha varit nån gång 1979-1980, kanske något-några år senare... Jag förstår av bildens filnamn att denna har varit på tapeten här tidigare, men finner inget med forumets sökmotor

Är det någon (Thalattha kanske?) som minns något om detta tillgrepp av fortskaffningsmedel, eller skall det skall denna helst hållas i glömskan?

 

Vilken refräng skall vi sjunga?

"Man skall ha ...." eller

"Oh Lord, won't you buy me a ...."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bröderna Knäck från Ödsmål är grundarna till skapelsen. Sök och du skola finna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo jag frågade en gång om detta och jag tror det var pseudonym som kom med bilden.

 

Under säkert 100 år har Smögens missionsförsamling hållit "bryggmöte" på Smögenbryggan, vid den plats som kallas "Snusfronten", under somrarna.

 

Under några år en del ungdomar och musiker med ledare och en ljudtekniker från en organisation som kallades "Team Evangelisation" och hjälpte med bl.a bryggmöte.

 

En sommar blev ett av ljudteknikerns barn allvarligt sjuk, några dar innan teamet skulle komma och han kunde följaktligen va med. 

 

Jag var med i missionsförsamlingens styrelse på den tiden och frågan togs upp på ett styrelsemöte tillsammans med Teamets ledare. Missionsförsamlingen hade en gammal 6 kanalig Yamahaförstärkare, som användes vid en del mindre sammanhang. Ett förslag var att man skulle använda Yamahförstärkaren, som var ganska enkel att koppla upp och att sköta.

 

Jag kunde naturligtvis inte hålla tyst - som vanligt - och sa att jag tycket att vi skulle använda "TeamEvangelissations" ljudanläggning, som ju var väldigt mycket bättre än den gamla skruttiga Yamahaförstärkaren. Förslaget från den övriga styrelsen blev att jag skulle sköta ljudanläggningen, då jag hade semester större av den tiden. Det blev ungefär 60 samlingar där jag fick agera ljudtekniker - minst 2 ggr/dag.

 

Vid ett av "bryggmötena" sjöng en sångerska som hette Lisa Tilling en solosång. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lisa_Tilling. Lisa är en duktig sångerska med en redig pipa och man fick va försiktig med ingångsförstärkningen, för att visarna på VU-metrarna inte skulle kröka sig. 

 

Lisa gav järnet, när plötsligt hela publiken vänder ryggen åt henne. Som tur var, var Lisas sång i det närmaste slut.

 

Vad var det då som fick publiken att vända sig om. Jo en Mercedes med vidhängande husvagn som i sakta mak stävade ut ur hamnen.

 

post-106994-0-61708000-1458129300.jpg

 

Snusfronten är framför det hus som är markerad med en ljusgrön streck.

 

Nu för tiden bedrivs missionsförsamlingens sommarverksamhet i det gula huset mellan den blå och skära linjerna. Öppet kvällar och halva nätterna för ungdomar och ibland på eftermiddagarna för oss lite mera stadgade ungdomar. 

 

Vintertid är det musikstudio  på övervåningen och ungdomsgård och lite annan verksamhet. Var annan torsdag sjungs det läsarsånger i all enkelhet, där jag får va med och spela gitarr. Jag längst till vänster

 

post-106994-0-76475800-1458130084_thumb.jpg

 

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har för mig jag sett någon dagstidningsbild där mercan har motorhuven öppen, och därinunder fanns det en utombordare.

Vill även minnas att Kustbevakningen hade haft åsiker angående detta ekipages sjövärdighet och förpassat detta till landbacken. Bland annat någonting om att kustbevakarna ansåg att "havet" skall befinna sig på utsidan av allehanda fartyg, båtar och skepp, när havet på något vis gör intrång inombords anses detta som något slags allvarligt fel, då sjövärdigheten tydligen kan äventyras....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha båt men inte har råd att offra sin bil och husvagn, så är detta ett lågbudgetalternativ!

 

post-92644-0-28338000-1458160554.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha båt men inte har råd att offra sin bil och husvagn, så är detta ett lågbudgetalternativ!

 

attachicon.gifvår nya båt.jpg

Bordläggningarna är ju väldigt tunna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så dum man var när man var "Ung och vacker"

 

När vi byggde "tunneflottar" gick det åt fyra silltunnor - av trä - och en massa reglar och bräder -vrakvirke - och en och annan räkback.

 

Att man alltid skall överarbeta allt. 

 

Det hade ju varit tillräckligt med en plåttunna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående husvagnen, var inte det en sorts kompromiss emellan makar?
Den ene ville ha båt- och den andra husvagns-semester?

Har för mig att det stod nån artikel i GP om dem då det begav sig.
Fast minnet är kass men kort, kanske har jag blandat ihop just det charmanta ekipaget med nåt annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående husvagnen, var inte det en sorts kompromiss emellan makar?

Den ene ville ha båt- och den andra husvagns-semester?

 

Har för mig att det stod nån artikel i GP om dem då det begav sig.

Fast minnet är kass men kort, kanske har jag blandat ihop just det charmanta ekipaget med nåt annat?

Du har nog blandat ihop det. Detta ekipaget byggdes av just Bröderna Knäck, en grupp trubadurer från Ödsmål som åkte runt på västkusten och i samarbete med tidningen GT gjorde reportage och spelade.

 

Husvagnen plastades helt tät i nederdelen och enda sättet att ta sig in var genom de öppningsbara rutorna fram och bak. Bilen gjordes på samma sätt med, dock med takluckan och sidofönsterna öppningsbara och den var försedd med en 25 hk utombordare under huven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur transporterades ekipaget på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur transporterades ekipaget på land?

Där brister mina kunskaper i ämnet. Jag jobbade på tidningen GT under tidigt 80-tal och var med i planeringen av en del evenemang.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna gamla tråd. Den bilen skänktes bort av min pappa till Urban i Bröderna knäck på grund av tokslut motor efter att vi hade varit i Italien med den en sommar när jag var liten. En MB 220D automatic -69. EDF036.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...