Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
oskarc

Byta skotskenor till förseglet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte byta ut de gamla skotskenorna till förseglet till nya, fina, fräscha med tillhörande block. De sitter förstås bultade i däck som brukligt är, men de gamla hålen kommer inte passa till de nya skotskenorna, förutom då ett i början. 

 

Min fundering är hur jag ska täta de gamla hålen på bästa sätt. Problemet (som jag ser det) är att vissa av de nya hålen kommer "nästa passa" i de gamla. Alltså behöver jag fylla igen de gamla hålen med något material som tål att borras i delvis. (se bild).

 

Vad tycker den samlade kunskapen att jag ska använda för tätningsmedel i det gamla hålet för att det inte ska trasas sönder när jag "nästan" borrar i det? Finns det någon annan teknik som rekommenderas? Jag har till exempel funderat på att "kona" de gamla hålen för att få mer vidhäftning mot däcket. Bra eller dåligt?

 

Om ni orkar så får ni gärna länka produkter till hjertmans eller SeaSea, de butikerna finns i närheten av båten. Biltema är långt borta.

 

// Oskar

 

post-96760-0-77416800-1458035543_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog avstå från att använda det första hålet och i stället förskjuta skenan något så att samtliga nya hål hamnar på avstånd från de gamla.

Svårt att de råd om tätning/pluggning utan att veta mer. Material? Sandwich?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog avstå från att använda det första hålet och i stället förskjuta skenan något så att samtliga nya hål hamnar på avstånd från de gamla.

Svårt att de råd om tätning/pluggning utan att veta mer. Material? Sandwich?

Gör du som speljakt föreslår och förskjuter skenan lite så är det väl bara att spackla igen hålen med epoxy-spackel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar. 

Ang. insexnyckelmetoden; det blir svårt att få ner nyckeln i det lilla borrade hålet och fräsa ur divinycellen? Skulle gissa att skenan sitter med m6:or.

 

Epoxyspackel är kanske lämpligt.. eller så kör jag med Sika för de hålen som hamnar under den nya skenan. Nån med åsikter om det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl fockskotskenor där bult skallarna skjuts i skenan och därmed kan man använda de gamla hålen, hur ojämt de än är borrade sen tidigare. Fockskotblocket måste dock justeras med lina och block då tyvärr. Flytande skotpunkt heter det väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte winschar så fyllde jag just enligt metoden BSven beskriver ovan. Hålen på d nya winscharna kom nära men ej mitt för, har funkat kanonbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...