Jump to content
Tuesday 07 February 2023
Byggnads

Propeller storlek till Albin o21 motor

Recommended Posts

Jag har en öppen bohusjulle på ca 7 m med en Albin O21 och har fått bytta propelleraxel och därmed en annan kona där den gamla propellern inte passader. Jag fick tag i en som jag tyckte likvärdig propeller men den har för stor stigning eftersom jag hör att motorn inte går upp i fullvarv. Propellern har en diameter på  ca 30 cm ser inte något om någon stigning. Vet någon av er vad som är lämpligt till denna båt. Kanske någon har en sådan liggande till en 25mm axel. 

 

Bengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm..

Att bara gå och köpa en propeller funkar alldrig!

 

Konan och kilspår måste passa till 100%, finns inga genvägar.

 

Propellerns diameter måste passa till uttaget i skrovet.

 

Till sist måste stigningen anpassas till maskinens storlek, varvtal och backslagets utväxling.

 

Kontakta http://riwall.se

 

Så får du sakunnig hjälp.

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips av Pentax ovan! Många parametrar som skall stämma.
[snubblade igår över en PDF från Penta som djuplodar ämnet litet mer än vanligt. Intressant men smått obegriplig, men kolla gärna litet snabbt så blir nog detta med alla parametrar tydligt?]

För övrigt anser jag att Albin-motorerna med fördel kan ha högre varvtal än 1600 vid fullgas. Kanske typ bortåt 2000 RPM kan ge högsta uteffekten.
[Egentligen besynnerligt detta, motortillverkare vill ju vanligtvis "skryta" med hög effekt, alltså klassificera så många hästkrafter som möjligt för en viss motormodell. Men inte Albin inte, här tycks man hellre vilja framhäva lågt varvtal?]
Kanske angavs såpass lågt varvtal för att grundkonstruktionen är gammal och från en svunnen tid då just lågt varvtal var bästa försäljnings-argument? Med moderna glasögon förefaller dock 2000 RPM vid fullgas ändå väldigt - för att inte säga löjligt - lågt.]
[Denna min åsikt grundar jag f.ö. på följande argument...
1. Kolla effektkurvan i bilden nedan. Inte har den väl planat ut och nått toppen vid 1600.
Mejlade faktiskt Stefan på AlbinMotor med förfrågan ifall något bromsbänk-prov med högre varvtal existerar så man kan se fortsättningen på kurvan. Svaret var "tyvärr inte".
2. Hade själv den encylindriga albinvarianten O-11 med ställbar stigning på propeller-bladen. (Kunde alltså fritt variera propellerstigning efter behag likt en trålare eller bogserbåt. Och även med åren upptäcka att motorn inte alls presterar bäst vid 1600, snarare uppåt 2000 om jag får bestämma.
Fixade på skoj en varvräknare av en cykeldator, visade hela 1810 RPM vid "normal ekonomifart" och 2100 vid fullgas (sådant den stigning det justerbara ändläget "fullt framåt" då var inställt. Hehe, åtminstone "mitt motor-öra" revolterade mot tanken att öka ändlägets stigning och därmed tvinga ner varvtalet. Lät som motorn gick tillräcklig "tungt", ökas stigningen förmår inte svänghjulets tyngd utjämna vridmomentet mellan kolvslagen eftersom varvtalet sänks. Nu har ju tvåcylindriga O21:an dubbelt så många kraftimpulser per rotationsvarv och samma svänghjul, men men. Kan uppstå sk "torsions-svängningar" vid "tung gång" där axeln vrids hit&dit. Trodde f.ö. att min cykeldator visade fel och för högt, men koll med
SXK västkustkretsens optiska varvräknare visade att den hade full koll. (Kostade då 50-lappen att låna i ett dygn, och man behöver inte vara medlem för detta.)]

Förmodligen kan proffs som t.ex. Riwall ta fram en lämplig propeller utan mina amatörmässiga åsikter ovan! Men mitt råd får ändå bli att tänka O21:ans fullgasvarv som ca 2000 snarare än 1600! [Kan f.ö. bara inte låta bli att försöka begripa ämnet propellrar in i minsta detalj. Den märkliga "fetischismen" får jag försöka hantera o leva med. :-)]
Hoppas du blev nåt klokare av allt detta!?

Bilden snodd HÄR, reservdelskatalogen. (Kolla gärna med AlbinMotor angående propellrar, tycks ha nåt 50-tal varianter?)
post-86835-0-21834500-1458047661_thumb.jpg

 

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas-1 är lite inne på det med den ställbara propellern... men är det inte så att motorn saknar backslag så du måste ha en reversibel/ställbar propeller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas-1 är lite inne på det med den ställbara propellern... men är det inte så att motorn saknar backslag så du måste ha en reversibel/ställbar propeller?

 

Albins maskiner finns med backslag och en version som man beteknar combi, alltså med ställbar propeller.

 

 

Kalle

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev lite avbruten, man måste ju dra in lite pengar med, ja avbrottet var väl snarare en utgift i nuläget men kanske kan ge lite i framtiden.

 

Thomas har, som alltid, rätt i att det är på toppvarv som man får ut dom sista hästarna, men det finns en kurva till, som skär varvtalskurvan ganska långt innan varvkurvan nått sin topp, nämligen mängden bränsle som bränns.

Precis där kurvorna skär varandra är det mest ekonomiska varvtalet att ligga, och jag tror att Albin har tagit med det i sin beräkning.

Vi får inte glömma att när Albins maskiner var på topp i fritidsbåtar var det en inte obetydlig utgift att köpa 5 liter bensin till båten, för den stora allmänheten.

 

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Thomas-1 är lite inne på det med den ställbara propellern... men är det inte så att motorn saknar backslag så du måste ha en reversibel/ställbar propeller?

 

Albins maskiner finns med backslag och en version som man beteknar combi, alltså med ställbar propeller.

 

 

Kalle

 

Precis, steglöst variabel stigning kan ju helt ersätta backslag.

Nackdelen med sådan arrangemang är att propelllern alltid snurrar då motorn är igång. Kan lätt fånga in en lina och tvinga motorns tunga svänghjul till tvärstopp. Ett tvärstopp som knappast en direktkopplad propp-axel mot motorns vevaxel överlever oskadd - med tanke på tungt svänghjul och ifall nån sorts brytpinne eller liknande saknas.

Lyckades märkligt nog undvika detta i hela 30+ år, men förrförra året var det alltså slut. Axeln kröktes en smula, detta plus litet andra slitagefel.

Skrotade alltså den justerbara propellern av Uddevalla-fabrikatet* "Erion 1" och med den även hela den ytterst välfungerande O11:an. (Före detta industrilandet Sverige kan inte ens ta fram nåt så basalt som ett råämne till axelns mässings-stång med diameter 17 mm för vettig penning, beställa från Tyskland för tusentals spänn hette det. Inte heller frambringa mekfirmor som vill åta sig att bearbeta änden till konform/kil/ ändgänga i materialet mässing. Med mera. Lika bra det, utombordare kan ju funka och man slipper iaf krypa i propelleraxel-utrymmen.)

 

*) Finns för övrigt klickbara bilder på min f.d. "Erion 1" i DETTA föråldrade och uselt fungerande forums flersidiga tråd i inlägg #26. Om nån skulle vara nyfiken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era tips, jag har en Albin O21 med backslag.

Bengt

 

 

Thomas-1 är lite inne på det med den ställbara propellern... men är det inte så att motorn saknar backslag så du måste ha en reversibel/ställbar propeller?

 

Albins maskiner finns med backslag och en version som man beteknar combi, alltså med ställbar propeller.

 

 

Kalle

 

Precis, steglöst variabel stigning kan ju helt ersätta backslag.
Nackdelen med sådan arrangemang är att propelllern alltid snurrar då motorn är igång. Kan lätt fånga in en lina och tvinga motorns tunga svänghjul till tvärstopp. Ett tvärstopp som knappast en direktkopplad propp-axel mot motorns vevaxel överlever oskadd - med tanke på tungt svänghjul och ifall nån sorts brytpinne eller liknande saknas.
Lyckades märkligt nog undvika detta i hela 30+ år, men förrförra året var det alltså slut. Axeln kröktes en smula, detta plus litet andra slitagefel.

Skrotade alltså den justerbara propellern av Uddevalla-fabrikatet* "Erion 1" och med den även hela den ytterst välfungerande O11:an. (Före detta industrilandet Sverige kan inte ens ta fram nåt så basalt som ett råämne till axelns mässings-stång med diameter 17 mm för vettig penning, beställa från Tyskland för tusentals spänn hette det. Inte heller frambringa mekfirmor som vill åta sig att bearbeta änden till konform/kil/ ändgänga i materialet mässing. Med mera. Lika bra det, utombordare kan ju funka och man slipper iaf krypa i propelleraxel-utrymmen.)

*) Finns för övrigt klickbara bilder på min f.d. "Erion 1" i
DETTA föråldrade och uselt fungerande forums flersidiga tråd i inlägg #26. Om nån skulle vara nyfiken.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byggnads skrev:

Tack för era tips, jag har en Albin O21 med backslag.

Bengt

Jo, det har vi förstått. Riwall eller AlbinMotor eller annat proffs kan nog hjälpa dig med detta på ren rutin. O21:an inklusive dess backslag är nog fortfarande såpass vanlig att det inte borde vara nåt större problem.
(Ursäkta den långa OT-utvikningen med idealt fullgas-varvtal o steglöst inställbara propellrar.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ytterligare en fråga, bensintanken ligger så lågt i förhållande till förgasaren så att jag måste ha fulltank för att få fram bränslet. Kan man sätta in en elektisk bensinpump utan att förgasaren flödar?. 

Carpe Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

I princip skulle det funka men jag avråder.

Nålventilen, eller snarare flotören är lite opålitlig.

 

Ordna med en liten dagtank som du fyller med en handpump, eller med en liten kanna.

 

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv hade jag nog i ditt läge tveksamt satsat på elpump.
[Detta med bensindrivna inombordare är ju allmänt och säkerhets-mässigt sett ingen lyckad lösning ifrån början, så ha förståelse ifall vi forumgubbar kan tveka litet. Med ordvalet "själv ha satsat" friskriver jag alltså mig härmed från varje ansvar vid eventuell felaktig tolkning eller brandolycka.]

Med denna brasklapp tydligt utsagd så förefaller ändå alternativet "elpump" alltså ändå rimligast.
Pentax farhåga om nålventilers och flottörers pålitlighet hos just albinförgasare (fabrikat Solex, ofta snårigt benämnda NV respektive VN i reservdelslistor, bokstäver som lätt kan förväxlas).
 
För att i någon mån ändå försöka sätta pekfingret på hur man skiljer bra förgasare från problematiska så skulle jag säga...
Kolla efter den yttre "gångjärns-skruven" enligt bilden nedan. Har du en sådan yttre skruvskalle på flottöraxeln så är den av typen "icke-problem" och är lika tålig som varje annan förgasare. (Vars flottörer naturligtvis ändå inte tål hur högt tryck från bensinpump som helst, och vars flottörhållar-armar givetvis ändå måste vara hyfsat rätt bockade så de inte kan nudda väggarna men men.)

Saknas å andra sidan denna genomgående skruv, ingen skruvskalle syns, så har du i mina ögon en "problemförgasare". Finns lösningar på det också men kolla efter skruvskallen först! (Bästa lösningen på problem-varianten kan annars vara nyframtagna flottörer av mässing, mer om det ifall det blir aktuellt.)
I bilden nedan är förgasaren f.ö. tillverkad i gulmetall, vilket nog kan vara ett positivt tecken trots att varianter förekommer (Existerar även varianter av grå tennfärg (aluminium) och då är det i sig ett säkert tecken på problemvarianten med ytterst trångt flottörhus där plastflottörer kan svälla och haka i väggarna? Strunt samma.
Min fråga nu bli alltså: HAR DIN SOLEX EN SKRUVSKALLE ENLIGT BILDEN ELLER INTE?...
post-86835-0-75369900-1458324898_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv hade jag nog i ditt läge tveksamt satsat på elpump.

[Detta med bensindrivna inombordare är ju allmänt och säkerhets-mässigt sett ingen lyckad lösning ifrån början, så ha förståelse ifall vi forumgubbar kan tveka litet. Med ordvalet "själv ha satsat" friskriver jag alltså mig härmed från varje ansvar vid eventuell felaktig tolkning eller brandolycka.]

 

Med denna brasklapp tydligt utsagd så förefaller ändå alternativet "elpump" alltså ändå rimligast.

Pentax farhåga om nålventilers och flottörers pålitlighet hos just albinförgasare (fabrikat Solex, ofta snårigt benämnda NV respektive VN i reservdelslistor, bokstäver som lätt kan förväxlas).

 

För att i någon mån ändå försöka sätta pekfingret på hur man skiljer bra förgasare från problematiska så skulle jag säga...

Kolla efter den yttre "gångjärns-skruven" enligt bilden nedan. Har du en sådan yttre skruvskalle på flottöraxeln så är den av typen "icke-problem" och är lika tålig som varje annan förgasare. (Vars flottörer naturligtvis ändå inte tål hur högt tryck från bensinpump som helst, och vars flottörhållar-armar givetvis ändå måste vara hyfsat rätt bockade så de inte kan nudda väggarna men men.)

Saknas å andra sidan denna genomgående skruv, ingen skruvskalle syns, så har du i mina ögon en "problemförgasare". Finns lösningar på det också men kolla efter skruvskallen först! (Bästa lösningen på problem-varianten kan annars vara nyframtagna flottörer av mässing, mer om det ifall det blir aktuellt.)

I bilden nedan är förgasaren f.ö. tillverkad i gulmetall, vilket nog kan vara ett positivt tecken trots att varianter förekommer (Existerar även varianter av grå tennfärg (aluminium) och då är det i sig ett säkert tecken på problemvarianten med ytterst trångt flottörhus där plastflottörer kan svälla och haka i väggarna? Strunt samma.

Min fråga nu bli alltså: HAR DIN SOLEX EN SKRUVSKALLE ENLIGT BILDEN ELLER INTE?...

attachicon.gif1.jpg

 

Jo jag har en sådan förgasare, innebär det att jag kan ansluta en elektrisk bensinpump.

Carpe Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du nödvändigt vill ha en elpump, skulle jag satsat på en dagtank som fylls med en elpump som manövereras med en återfjädrande brytare, alltså en som måste hållas in med tummen för att pumpen ska gå, och stannar i samma ögonblick som man släpper brytaren.

 

En dagtank på två liter räcker ganska länge med en sådan maskin, och fyllningen av tanken tar inte många sekunder.

 

Vill man ha elpumpen gående kontinuerligt är man nog nödd att ordna med bränsleretur till tanken.

 

 

 

Kalle / i all välmening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åtminstone bra att du inte har problemförgasaren. :-) Dess plastflottörer kunde svälla pyttelitet av etanol i bensinen och fastna, därför rekommenderades hela 98 oktan som normalt innehåller ingen eller bara litet etanol.  Eller alternativt alkylatbensin.

Hur du bäst löser detta med bensintillförseln vågar jag inte ha nån åsikt om, farliga saker som sagt.
(Själv hade jag f.ö. helt regelvidrigt en 7-liters tank med bottenuttag plus bensinkran nån halvmeter
högre än förgasaren - fast i ett annat sidoutrymme än motorn. Fy på mig.)


Här litet önskemål från försäkringsbolag.
Googla gärna själv och återkom med något eget förslag så kan jag/vi försöka ha synpunkter på det.

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...