annerborn 16 Postad 14 Mars , 2016 Hej! Jag håller på att riva ut den murkna plyfan från akterspegeln och motorrumsväggarna och undrar nu hur jag skall bygga upp det hela igen. Såhär såg det ut innan jag började riva. För att få plats med en en större motor har en tidigare ägare sågat bort väggarna mellan motorrummet och sittbrunnsstuvarna på ömse sidor om motorrummet och ersatt dem med nya väggar som skruvats fast (De syns inte på bilden då jag skruvat bort dem för att komma åt motorn)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 14 Mars , 2016 ...Nu när jag börjat riva bort murken plyfa så visar det sig att även resterna av väggarna mellan motorrum och sittbrunnsstuvar är murkna och måste ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 14 Mars , 2016 När jag sedan börjar återuppbyggnaden skulle jag gärna skippa väggarna mellan motorrum och sittbrunnsstuv för att få mer utrymme när man skall meka med motorn. Drömmen vore att få det lika lättmekat som i den här båten: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 14 Mars , 2016 (redigerade) Frågan är då om jag kan klara mig utan väggarna (och senare kanske ersätta hela aktersoffan med en löstagbar konstruktion) eller om de utgör en nödvändig förstyvning av skrovet och de förliga motorfästena. Jag funderar på om jag skall låta den nya akterspegelplyfan gå hela vägen ut till sidorna och sedan förstärka upp med några knän, eller vad det kan tänkas heta. (Se gröna detaljer i skissen). Vad tror ni om det? Kommer det kompensera för den vridstyvhet jag förlorar på att inte bygga upp det hela som det var från början? Redigerad 14 Mars , 2016 av annerborn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 14 Mars , 2016 Såhär såg den ursprungliga konstruktionen ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 16 Mars , 2016 Här har jag markerat vad som kommer försvinna (rött) och vad som kommer tillkomma (grönt). Tror ni det kommer bli tillräckligt stabilt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 21 Mars , 2016 Hej! Jag tycker det ser vettigt ut som du har skissat. Ju högre stringers ju starkare konstruktion. Här är ett par länkar till byggprojekt. http://transomfix.dcpolk.com/ http://www.classicmako.com/projects/ed_ring/default.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 21 Mars , 2016 Ju högre stringers ju starkare konstruktion. Jag insåg just att jag måste göra knäna LÄGRE för att styrningen (röd på bilden) skulle få plats :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 21 Mars , 2016 Här är ett par länkar till byggprojekt. http://transomfix.dcpolk.com/ http://www.classicmako.com/projects/ed_ring/default.htm Tackar! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 21 Mars , 2016 Såhär hade jag tänkt bygga upp själva akterspegeln: -En liten plyfa i urfasningen kring skölden -Två lager plyfa över hela akterspegelns bredd (och ca halva höjden) med förskjutna skarvar -Totalt 10 lager laminat av ortho-polyester och 450g glasfibermatta från Erlandssons, SeaSea eller Biltema 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 21 Mars , 2016 Ju högre stringers ju starkare konstruktion. Jag insåg just att jag måste göra knäna LÄGRE för att styrningen (röd på bilden) skulle få plats :-( post-12007-0-25893600-1458314512.png Eller kanske det går att ta hål för styrcylindern i knät? Kolla google bildsök på "transom i/o" En massa bilder där knäna inte går speciellt högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 22 Mars , 2016 Är det nån speciell sorts björkplyfa man ska använda? Var i norra storstockholm brukar ni köpa (10mm) björkplyfa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 22 Mars , 2016 Jag hade min lokala brädgård (Vallentuna trä) att beställa hem plyfan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 24 Mars , 2016 Eller kanske det går att ta hål för styrcylindern i knät? Jag tror det blir svårt att trä igenom den styrcylindern genom ett hål. Den är så otymplig och hyrdaulslangarna är så styva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 24 Mars , 2016 Eller kanske det går att ta hål för styrcylindern i knät? Jag tror det blir svårt att trä igenom den styrcylindern genom ett hål. Den är så otymplig och hyrdaulslangarna är så styva. Jag tror det duger gott att ha som på din skiss. En helt annan femma om det är akter för utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 24 Mars , 2016 Akterspegeln tänkte jag bygga upp såhär (genomskärning från sidan. vänster är förut och höger är akterut): Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newhill 5 Postad 25 Mars , 2016 Det ser ju kungligt ut Kom ihåg att spackla upp radier i innerhörn så blir det mycket enklare att plasta dit mattan. Det finns många sätt att göra billigt spackel. Polyester + fint sågspån, vetemjöl, krita eller annat fint material. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 17 April , 2016 (redigerade) Nu kommer ju frågan hur jag skall planera själva plastandet. Jag kommer vara tvungen att plasta i omgångar. Först lägga några lager poly/matta och första plyfan som tivngas fast. Vänta. Lägga fler lager poly/matta och nästa plyfa som tinvgas fast. Vänta. osv. Frågan är nu hur länge jag skall vänta mellan plasningasomgångarna? Väntar jag för länge mellan omgångarna så misstänker jag att polyestern genomhärdar så jag tingas slipa och tvätta och att efterföljande lager inte binder så bra mot föregående Väntar jag för kort tid, och tar bort tvingarna som håller senast tillagda plyfalager för tidigt, så är väl risken att det inte binder fast ordentligt. Vad tror ni? Skall jag planera för att plasta efterföljande omgång inom tre timmar till tre dagar efter föregående? Redigerad 17 April , 2016 av annerborn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annerborn 16 Postad 14 Maj , 2016 (redigerade) Akterspegeln plastad! Aktern var för krökt för att kunna köra plyfan hela vägen ut till sidorna. Jag gjorde istället varje lager matta 20cm bredare än föregående. Det sista lagret matta går över hela akterspegelns bredd. Nu har jag provmonterat sköld, bockhorn och styrning för att kunna malla balkar/knän. Redigerad 14 Maj , 2016 av annerborn 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser