Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Ett projekt jag tror jag försökt få hjälp med tidigare, men jag hittar inte ämnet längre. Minns kanske fel, händer allt oftare... :(

 

Har hittat;

http://www.maringuiden.se/forum/topic/50148-flytande-skotpunkt-till-storskotet/, bilder saknas

http://www.monark700.com/2009/05/17/ny-storskotbalk/, en länk från ovanstående ämne.

 

Vi vill alltså komplettera befintlig skotvagn med lite "snören" och block så att vi kan flytta skotvagnen lättare under segling. Båten är en Comfort 32:a med ett storsegel på ca. 20 m2.

 

Hittar ingen riktigt bra bild, men här ser man hur skenan är tänkt att sitta när den är monterad. Det är en kort skena som fästs mellan tofterna och i höjd med tofterna ovanför bakre delen av ventilerna.

15369.jpg

Lånad av Båtagent, http://www.batagent.se

 

Skenan vi har är en sådan här som är monterad på en träregel. Det går alltså lätt att fästa något på valfri plats i anslutning till skenan. Det går att skruva loss fästet för storskotet och komplettera med längre skruvar om man vill fästa en trissa på vagnen eller fixa ett fäste för block och/eller skotråttor.

Tillägg: I vardera änden på skenan sitter ett plaststopp med en skruv som går igenom träregeln. Även där kan man alltså fästa trissor eller block.

Skotskena.jpg

Lånad av http://www.cumulus.se

 

Tänk in denna skena och en regel i vår sittbrunn.

 

 

Jag är ganska säker på att jag behöver en utväxling på 1:4 för att orka flytta vagnen under belastning, men vet inte om det räcker. Vad tror ni andra?

 

Vi tänkte ta bort ändstopparna för att tjäna några centimeters längd på skenan, men gör det någon skillnad tror ni?

 

Frågan är hur vi ska få till något listigt som blir någorlunda lätt att manövrera med den utrustning vi har.

 

Finns det något sätt man kan dra linorna så att det blir lätt att lossa ena sidan samtidigt som det blir lätt att ta hem på andra sidan?

 

Jag har några tankar och idéer, men jag vill först få lite input från er.

Tillägg: Jag ska försöka hitta eller ta en bild som visar hur det ser ut i verkligheten.

 

Tack på förhand.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en bild till slut...

 

Mackey

post-95867-0-48666600-1457879160_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du flyttat skotskenan en bra bit föröver vilket så klart gör att det behövs mycket kraft för att flytta vagnen upp i lovart under belastning. Själv har jag istället funderat på att förlänga skotskenan så den går över hela sittbrunnens bredd uppe på tofterna men i originalpositionen. Det finns färdiga paket för detta:

http://www.watski.se/Storskotskena-kit-11em5

Men det går så klart att återanvända vagnen och, i mitt fall köpa ny längre skena, och förse vagnen med block för sidoförflyttningen, men kostnaden för min del kanske ändå landar i närheten av vad ett paket kostar?

Du behöver säkert utväxling 4:1 med den position på balken som du valt.

Min H-båt hade ett bra system för detta med en skotråtta placerad på sidan av sittbrunnen så man lätt kunde lossa och efter hemtagning i lovart lätt låsa linan där. Lite mindre krafter på ett H-båtssegel men viktigt att trimma vagnläget för att få rätt twist

 

post-89259-0-01763900-1457894815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i samma tankebanor. Har också skotskenan på en "stock", och funderar över lösningar. Återkommer när jag hittar på något bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Whoops, ser nu att du lånat den ena bilden från en annan båttyp. Tyckte nog att det inte stämde med ett bridgedäck på en Comfort 32!

Då är det mer hanterbara krafter för att trimma upp skotpunkten i lovart så 4:1 utväxling kan räcka. Ibland har jag fått ta hjälp av en lina runt skotpaketet och upp till lovartswinschen för att orka dra upp vagnen.

Lycka till med projektet.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning att förenkla manövreringen av skotvagnen är att ha en lina för att förflytta skotpunkten. Om låset är en vanlig fjäderbelastad skotråtta kan man, genom att rycka i linan lossa den på den ena sidan och direkt börja ta hem åt andra hållet. Den enda nackdel jag hittat med denna lösning är att det är lite väl enkel att lossa skotvagnen av misstag men det är en vana och trimning av längden på linan.

 

En annan lösning är att ha skotråttorna som låser vagnen på själva vagnen. De sitter då precis intill varandra och man behöver inte jaga över till andra sidan.

 

Jag har provat båda och föredrar den senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey då!

Du behöver inget för att dra över skotpunkten på "vagnen" till lovartsidan. Inga linor alls å ingen utväxling.

Tänker oss du har vinden in från styrbord å du vill flytta skotpunkten på skenan mot lovart, mot styrbord. Slacka lite på skotet. Gå upp mot vindögat. Inte upp i eller över! Så fort pressen på "vagnen" släpper drar du snabbt som en kobra upp vagnen mot styrbord, ta hem skotet som du slackade å fall av. Tar 5 sekunder.

Nu har du fått upp bommen mera mot lovart å kan gå högre i vind. Färdigt.

 

(En liten hemlis, senaste transportseglingen hem över Biscaya med en First kappseglingbåt. Med t.o.m extra "finskot" för finliret samt lite andra speciella linor. Bla en med utväxling för trimmet av vinkeln, dvs på svenska flytta skotvagnen. När de andra på sina pass trimmade å slet med linorna tog jag det lugnt. När det var min tur så gjorde jag som jag beskrev här ovan. Inga muskelkrafer behövdes å fort gick det. Om nu någon av den besättnignen läser detta, nu vet ni varför  :)       )

 

På Fingaln har jag skena akterkant på sittbrunssargen. Så jag kan dra upp vagnen nästan till lovartsdäcket. Det gör skillnad! Kanske 5 grader mera mot lovart i vind. Särskilt när man har planskotat märks det.

 

Men...alltid ett men...med en skotbalk som du pratar om så blir skillnade så liten så om jag vore du skulle jag inte bry mig om arbetet å kostnaden. Du vinner kanske max en timma hela vägen upp till Haparanda på nonstopp kryssbog. Så vad talar vi om?

 

På förra båten tog jag bort "knäkrossarbalken" det första jag gjorde. Eftersom det allra första var att slå knät blodigt, när jag köpt båten å skulle segla hem henne..

 

Sedan funderade jag på att göra en "lång" balk som gå tvärsöver i höjd med sittbrunssargen. Då har man lite avstånd att spela på. Men balken är i vägen så jag tänkte fästa den med i princip två skjutregler som skulle gå in i hål i sargen. Sedan tar man bort den i hamn å drar bommen åt sidan så slipper man dessutom slå in skallen i den när man skall ner under däck. Jag han inte genomföra modifieringen för jag sålde båten innan.

 

På Fingaln saknar jag de där stoppen för "vagnen" men jag löser det med ett block å ett snöre, inte för kraftuväxlingen utan för att "hålla i vagnen" Å jag måste säga det är väldigt sällan jag har behövt rigga upp det. För är det såna vindar å kurs så är man fel ute. Bättre ligga kvar i lä bakom en ö å vänta en dag. Stäckbog okej men måste man kryssa i det läget så är det ingen höjdare. Det skall ju vara roligt åsså att segla,  inget självplågeri.

 

Men som jag skrev på annat ställe, jag bryr mig inte om att krama ut de sista 1/10 dels knopen, inte biten av tävlingsjävulen på det viset så mycket Ruskprick jag är.

 

Å visst ja, på katamaraner så har man en lång skenatvärsöver nästan hela båten för att ändra vinkeln medan det som är skot är mest till för att ändra buken, det blir lite tvärtom alltså. Nåja, nästan. Å de seglar nästan alltid bidevind för det går fort. Skenbara vinden ni vet.

Nu får jag sluta för jag blir så sugen att segla katamaran.

Nån som har en å vi byter jämt mot Fingaln? :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ruskprick skrev: På Fingaln har jag skena akterkant på sittbrunssargen. Så jag kan dra upp vagnen nästan till lovartsdäcket. Det gör skillnad! Kanske 5 grader mera mot lovart i vind. Särskilt när man har planskotat märks det.

Om du drar upp vagnen i lovart för att segla högre i vind när du har planskotat så tror jag du fått det här med segling om bakfoten. För oss vanliga snedseglare handlar det för det mesta om att twista storseglet, speciellt i lättare vindar, så vindvinkeln mot seglet (på olika höjd över havet) blir optimal. Detta kan göra att farten genom vattnet ökar och därmed VMG.

Hoppas du inte tar illa upp men du behöver nog träna mer på att trimma storseglet, kanske nästa gång du seglar över Biscaya...?

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey då!

...

Så fort pressen på "vagnen" släpper drar du snabbt som en kobra upp vagnen mot styrbord, ta hem skotet som du slackade å fall av. Tar 5 sekunder.

...

Ha, ha!

 

Jag kör mede kobrametoden idag, eller så blir det styrkemetoden om vi är flera ombord. Jag är lite trött på båda metoderna och tänker pröva om det är bekvämare att ha några "snören" att dra i istället.

 

... 

Men...alltid ett men...med en skotbalk som du pratar om så blir skillnade så liten så om jag vore du skulle jag inte bry mig om arbetet å kostnaden. Du vinner kanske max en timma hela vägen upp till Haparanda på nonstopp kryssbog. Så vad talar vi om?

 

På förra båten tog jag bort "knäkrossarbalken" det första jag gjorde. Eftersom det allra första var att slå knät blodigt, när jag köpt båten å skulle segla hem henne.

...

 

Det gör faktiskt förvånansvärt stor skillnad att flytta vagnen den korta biten från centrum, vet inte riktigt varför, men storen står väldigt mycket bättre och samverkar på ett bättre vis med genuan.

 

Du kan inte hindra mig! :)

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt vagn om du hittar nån som passar på din skena. Eller så gör du som Lars och passar på att förlänga den, det är nog det bästa!

Byt till en som har råttorna på vagnen så blir det mindre hål att göra i båten. 

4:1 räcker nog gott och väl, jag tror att vi har 7:1 på X35an. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd som man brukar säga när man kanske borde hålla klaffen men ändå inte kan låta bli att tjöta litet. ;)

Mitt bidrag till tråden får bli tudelat...
Husmorsknepet:
Ha alltid ett gammalt stearinljus nära till hands i exempelvis sittbrunnens sidofack. Dess smörjande effekt då det dras över skotskenans kanter kan faktiskt vara rätt avsevärd.

[själv har jag en Amigo23:an bara ca 14 kvm i storseglet, och en kort skotskena som TS visar i inlägg #2. Fixar nätt&jämt att dra skotvagnen åt lovart hårt inskotat men har alltså lagt märke till att sådan stearin-smörjning underlättar betydligt. Kletar inte av sig men måste å andra sidan utföras rätt ofta.]

Bildgoogling:
Testade DESSA SÖKORD som gav litet intressanta träffar, åtminstone i mitt tycke.

[sökordet "electric" mest för att få koll på om elmotordrivna skotvagnar existerar vilket inte verkar vara fallet. (Tänkte här nån sorts kombinerad skotskena/stock med kugg-drivning av ett snäckhjul så man slipper allt eventuellt trassel av block och linor. Naivt även nån sorts vevfunktion i mindre båtar.)]
Av sökträffarna blev jag dels litet extra nyfiken på principen "krökt skotskena", borde gå lättare att flytta skotvagnen mot lovart om skotets effektiva längd inte förflyttar själva bommens position lika oväxlat mycket?? Dels också av denna högt placerade och sittbrunns-brett långa skotskena vars fästen tycks vara gångjärns-infästa. Just detta med "gångjärnen" (hinges) i bilden antyder att de krökta upphöjande piedestalerna går att fälla ner så man kan sitta bättre under hamnuppehåll. Tanken är måhända att man lätt stuvar undan den långa skotstocken och fäller ner dess gångjärns-försedda krökt upphöjande fästen så man kan sitta och framför allt förflytta sig bättre i sittbrunnen.

Bra segelegenskaper och bekväm bo-båt i hamn...
Hmm... Möjligen är detta med bra och pålitliga "snabbfästen" för skotskenor tvärs sittbrunnen ett försummat område? Alltså typ: sätt dit&ta bort hela skotstocken tämligen omedelbums??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anar att din skotskena på Amigon är av glid-typ? För har den hjul vill man INTE att skotskenan är hal; då kommer inte hjulen snurra som de ska och då blir de plana på en sida och förstörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Anar att din skotskena på Amigon är av glid-typ? För har den hjul vill man INTE att skotskenan är hal; då kommer inte hjulen snurra som de ska och då blir de plana på en sida och förstörda.

 

Ahh... tack Peter_K. Inser att jag klantat mig litet. :)

 

Det jag tänkte mig ovan, alltså det som blev mitt "husmorsknep" med stearinljus-smörjning är i själva verket ändstoppens förflyttning längs skenan (alltså inte själva skotvagnens). Klart irriterande när dessa förbannade ändstopp kärvar - men nog ändå en helt annan sak än om själva skotvagnen skulle rulla dåligt?

[Men å andra sidan har min skotvagn original från tidigt 80-tal hjul med cirka centimeterns omkrets, kanske är de dessutom fyra till antalet om jag inte minns fel? (Tanken att de skulle slinta vid smord glidning och därmed genom slitage med tiden bli orunt trögrullande typ punkterade bildäck känns litet fjärran?) Skotvagnens hjul rullar ju knappast särskilt många meter per säsong utefter sin skena, om än med hög belastning??]

 

Måhända är det fler än jag som förväxlat detta med ändstoppens sidoförflyttning, hur irriterande sådana än kan än vara, och själva skotvagnens sidoförflyttning??

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4.1 räcker. På min båt med 45m2 i storen har jag just 4.1 (linan går två hela varv) och orkar dra upp vagnen i lovart utan större besvär. Att ha fästena för båda sidornas linorna på skotvagnen kan jag rekommendera.

 

mvh

R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Larsakelarsson

 

Hej. Nånstans så tror jag det gick snett. Antingen har jag uttryckt mig dåligt eller så missförtår du eller känner inte till min båt.

 

På Finglan jag har är bommen bokstavligt talat en planka på högkant.Väldigt böjstyv. Skot i akterkant.

Bommen är myckt lång å går ut mot akterkanten på sittbrunnsargen. Det gör inte seglet. Det slutar 3/4 meter närmare fören. När jag skotat midskepps visar skotlina lodrät ner. Med kicken hårt straffat å delvis med skotet håller jag bommen parallellt med däcket när seglet vill lyfta bommen.

Uthalet  samt cuningham avgör seglets form. I mitt fall så håller skotet nästan som på en katamaran endast vinkeln mot vinden. Vill jag ha twist i seglet el större buk så är det bla uthalet som skall släckas. På en katamaran så går skotskenan nästan över  hela /båda skroven å man bestämmer vinkeln mot vinden med skotet mest.  Bommen lyfter inte så mycket. Det är lite så på min Fingal åsså.

 

Så om du nu tittar på skissen jag totat ihop. Samma vindriktning å samma vinkel på bom-segel till vinden.

Men båtern vrider mer å mer upp mot vinden  å bomnocken kommer närmare mitten av båten å sedan till slut över mitten. Så när jag går  högt i bidevind så har jag bommen över på lovartsidan. Kolla bilden igen. Solklart?

Sedan eftersom nu bommen är ju lång så kan jag ändra vinkeln för skotet visar rakt ner.

 

På en vanlig normal bom samt ingen skena som är så lång så visar skotlinan snett å bommen lyfter mera. Man kan inte få över den nog i lovart. Det är ju därrför som folk vill ha en skena.

 

Jag pratar om plant segel för detta inträffar oftast vid vindar över 10m/s Då är det inte läge att twista nått segel å båten kränger så jag har fullt skägg att få toppen att inte twista ut. Då är det mera kick som gäller samt att man drar över bommen mot lovart.

 

Hoppas du förstått vad jag vill ha sagt å hur det hänger ihop.

Tror inte jag behöver träna mer på det här vare sig i hemmavatten eller annorstädes.

post-108375-0-91282400-1458156230_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Larsakelarsson

 

Hej. Nånstans så tror jag det gick snett. Antingen har jag uttryckt mig dåligt eller så missförtår du eller känner inte till min båt.

 

På Finglan jag har är bommen bokstavligt talat en planka på högkant.Väldigt böjstyv. Skot i akterkant.

Bommen är myckt lång å går ut mot akterkanten på sittbrunnsargen. Det gör inte seglet. Det slutar 3/4 meter närmare fören. När jag skotat midskepps visar skotlina lodrät ner. Med kicken hårt straffat å delvis med skotet håller jag bommen parallellt med däcket när seglet vill lyfta bommen.

Uthalet  samt cuningham avgör seglets form. I mitt fall så håller skotet nästan som på en katamaran endast vinkeln mot vinden. Vill jag ha twist i seglet el större buk så är det bla uthalet som skall släckas. På en katamaran så går skotskenan nästan över  hela /båda skroven å man bestämmer vinkeln mot vinden med skotet mest.  Bommen lyfter inte så mycket. Det är lite så på min Fingal åsså.

 

Så om du nu tittar på skissen jag totat ihop. Samma vindriktning å samma vinkel på bom-segel till vinden.

Men båtern vrider mer å mer upp mot vinden  å bomnocken kommer närmare mitten av båten å sedan till slut över mitten. Så när jag går  högt i bidevind så har jag bommen över på lovartsidan. Kolla bilden igen. Solklart?

Sedan eftersom nu bommen är ju lång så kan jag ändra vinkeln för skotet visar rakt ner.

 

På en vanlig normal bom samt ingen skena som är så lång så visar skotlinan snett å bommen lyfter mera. Man kan inte få över den nog i lovart. Det är ju därrför som folk vill ha en skena.

 

Jag pratar om plant segel för detta inträffar oftast vid vindar över 10m/s Då är det inte läge att twista nått segel å båten kränger så jag har fullt skägg att få toppen att inte twista ut. Då är det mera kick som gäller samt att man drar över bommen mot lovart.

 

Hoppas du förstått vad jag vill ha sagt å hur det hänger ihop.

Tror inte jag behöver träna mer på det här vare sig i hemmavatten eller annorstädes.

Jag vet att du har rätt mycket erfarenhet, men du har väldigt märkliga sätt att trimma segel. Faktiskt så jag undrar vad du snackar om? Dra bommen åt lovart i hård vind? Really?

Mer twist genom att släcka uthalet?

Dina segel måste bete sig annorlunda än resten av världens, den saken är säker...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bommen drar jag  till lovart för att komma högre i vind.

Plan segel har jag när det är mycket vind.

Bukigare segel i svagare vind.

Behöver jag mindre drivkraft för det kränger för mycket så revar jag.

Vad är felet?

 

Glömde säga att jag har lösfotat storsegel. Fullatte hela vägen, som på en katamaran.

Jag skotar mot bommen så att säga. Uthalet är som skotet.Tänk dig "vanliga" skotet bara som en anordning att vrida bommen tvärskepps. Seglet beter sig naturligtvis som alla andra, men sitter fast olika. Det är inte konstigt alls. Bara lite annorlunda.

 

Välkommen ombord å testa själv i sommar. :)

Jag är ofta nere vid Arkösund å S:t Anna samt runt Blidö å Svenska Stenarna å mellan där.

Å min Fingal känner man igen lätt. Låååång träbom, planka på högkant. Kanske lättare förstå nu varför. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bommen drar jag  till lovart för att komma högre i vind.

Plan segel har jag när det är mycket vind.

Bukigare segel i svagare vind.

Behöver jag mindre drivkraft för det kränger för mycket så revar jag.

Vad är felet?

 

Glömde säga att jag har lösfotat storsegel. Fullatte hela vägen, som på en katamaran.

Jag skotar mot bommen så att säga. Uthalet är som skotet.Tänk dig "vanliga" skotet bara som en anordning att vrida bommen tvärskepps. Seglet beter sig naturligtvis som alla andra, men sitter fast olika. Det är inte konstigt alls. Bara lite annorlunda.

 

Välkommen ombord å testa själv i sommar. :)

Jag är ofta nere vid Arkösund å S:t Anna samt runt Blidö å Svenska Stenarna å mellan där.

Å min Fingal känner man igen lätt. Låååång träbom, planka på högkant. Kanske lättare förstå nu varför. ;)

Ok, visst. Högre i vind men tvärstopp. Plant segel och vagna NER låter vettigare.

Och vad har lösfotat eller inte med saken att göra? Inte ett skit...

Och uthal som skot? Återigen har du en "något unik" idé om segeltrim. Du babblar om katamaraner. Där är skotet ungefär som kicken, kontrollerar twist och travaren som skotet i mer konventionell bemärkelse kontrollerar vinkel. Uthalet reglerar enbart buken i nedre delen av seglet, inget annat.

Uppenbarligen är du som sagt nåt unikt på spåren, märkligt att inte resten av världen gör som du om det nu är så bra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruskprick: Den här tråden som Mackey startade handlar om hur man skall kunna fixa till en vettig trimning av skotvagnen för storseglet så man lätt kan flytta skotpunkten dit man vill ha den. Jag tror han har fått några vettiga svar, bl a min bild från H-båten som visar ett relativt enkelt arrangemang med 1 ändlös lina som kan manövreras från valfri sida beroende på vart man vill flytta vagnen.

Ditt genuina svammel om segeltrimning i den högre skolan väcker bara löje och visar att du nog får börja om med grundkurs 1 i en optimistjolle, då ser du effektivt hur segeltrimmet funkar i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan påverka djupet i storen med akterstaget och bomuthalet. Släpper man akterstaget helt i lättvind blir seglet för bukigt i framkant. Man måste alltså dra ute i akterstaget även i lättvind för att få stil på seglets framkant. Seglets djup är utnyttjat till max för att kunna använda detta på undanvindar, därför finns denna lilla extra buk intill masten. I lättvind skotas bommen ca 15-20 cm från mittlinjen på båten.

Är det väldigt lite vind skall travaren dras upp i lovart bara det ökar lite är man tvungen att flytta ned travaren för att inte skota in bommen för långt i båten. Skota storen så att trimtråden precis orkar stå rakt bakåt i lättvind. Så här skotar man endast när det blåser så lite att det är svårt att hålla fart på båten överhuvudtaget, man känner att man knappt kan slå utan att tappa farten helt. Så fort man har farten tryggad överskotar man storen, dvs. Så att trimtråden precis inte står rakt bakåt utan pekar nedåt eller åt lä. Bommen skall flyttas ned så mycket det går utan att det slår in nämnvärt i framkant på storen. Vartefter vinden ökar drar man i akterstaget och följer efter med skotet så att trimtråden är överstallad, dvs. inte står bakåt.

Blåser det riktigt hårt går det inte att hindra trimtråden att peka bakåt, då får man gå över på känslan. Viktigt är att inte skota för löst vilket gör att man direkt tappar förmågan att ta höjd. När det blåser så att båten börjar kännas lovgirig måste storen flyttas ned på ledvagnen direkt för att balans skall uppstå, men öppna inte storen i akterliket med skot eller akterstag utan låt hela vingen spela upp och ner på ledvagnen med vindbyarna. Detta är hemligheten med alla partialriggade båtar. När en vindby träffar båten skall den inte luta till och därmed kasta bort energin till att kränga båten. Istället släpper man ned storen samtidigt som byn träffar båten och energin accelererar nu båten istället. Man säger att båten måste löpa, så att man slipper bromsa med rodret. Båten skall ju alltid vara något lovgirig men endast så mycket att rodret kan så gott som stå i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta Mackey men eftersom din tråd redan har kapats och nu verkar handla mer om hur man kan/skall trimma storseglet med skotvagnens läge, så tar jag mig friheten att lägga in ett trimtips från Gransegel:

Utsnitt Skotvagn:

Precis som genuans skotdrag och skotpunkt, är storseglets skotdrag och skotvagnens läge nära förknippade med varandra. Skotvagnen justeras nästan aldrig utan att även skotdraget ändras. Med hög skotvagn ska skotdraget vara lösare, och med låg hårdare.

35leva.gif

  1. Travaren högt upp i lovart, löst skot.
  2. Travaren i centrum, relativt hårt skot.
  3. Travaren i centrum, löst skot.
  4. Travaren i lä, hårt skot.

Högre skotvagn ger större vinkel på skotet, och därmed mer twist.

Med vagnen längre ner mot lä drar skotet bommen mer rakt ner och akterliket blir stängt. Det är ett trim som passar när stor skotvinkel, och därmed mycket framåtdrivande kraft, i seglets nedre del önskas, utan att toppen för den skull övertwistar och ger bort kraft.

Det vanligaste grundtrimmet för bidevind är med vagnen i mitten, och ganska mycket twist. Med långt skot, det vill säga hög bom, blir vinkeländringen mindre när vagnen justeras. På båtar med hög bom är det därför inte ovanligt att vagnen ska vara, till och med ganska långt, upp i lovart.

På partialriggade båtar med stora storsegel ska vagnen ofta släppas ner under mitten redan i mellanvind, åtminstone om det går lite sjö. Det är krängning, rodertryck och logg som bäst talar om när trimmet är rätt. Vagnen får dock inte släppas ner så långt att VMG blir lidande, det går ju alltid att få båten att gå fortare om ingen hänsyn ska tas till höjdtagningen. Vinklarna till konkurrenternas båtar är det enklaste och tydligaste medlet för att kolla höjden. Finns inga båtar i närheten kan ett vindinstrument eller en enkel windex vara till hjälp.

Vid segling med fock kan vagnen också vara längre ner. Det mindre överlappet gör att focken kan skotas långt in, och därför inte behöver lika mycket hjälp från storen med att, för höjden skull, ändra vindens infallsvinkel som en genua. Storen kan då seglas rundare med öppnare skotvinkel, och därmed ge mer framåtdrivande kraft.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en färdig skena med block och allt klart monterat på skenan, snyggt och kompakt. Lewmar har en låg skena som inte är så hög om du nu vill ha den på bänkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bommen drar jag till lovart för att komma högre i vind.

Plan segel har jag när det är mycket vind.

Bukigare segel i svagare vind.

 

 

Behöver jag mindre drivkraft för det kränger för mycket så revar jag.

Vad är felet?

 

Glömde säga att jag har lösfotat storsegel. Fullatte hela vägen, som på en katamaran.

Jag skotar mot bommen så att säga. Uthalet är som skotet.Tänk dig "vanliga" skotet bara som en anordning att vrida bommen tvärskepps. Seglet beter sig naturligtvis som alla andra, men sitter fast olika. Det är inte konstigt alls. Bara lite annorlunda.

 

Välkommen ombord å testa själv i sommar. :)

Jag är ofta nere vid Arkösund å S:t Anna samt runt Blidö å Svenska Stenarna å mellan där.

Å min Fingal känner man igen lätt. Låååång träbom, planka på högkant. Kanske lättare förstå nu varför. ;)

Ok, visst. Högre i vind men tvärstopp. Plant segel och vagna NER låter vettigare.

Och vad har lösfotat eller inte med saken att göra? Inte ett skit...

Och uthal som skot? Återigen har du en "något unik" idé om segeltrim. Du babblar om katamaraner. Där är skotet ungefär som kicken, kontrollerar twist och travaren som skotet i mer konventionell bemärkelse kontrollerar vinkel. Uthalet reglerar enbart buken i nedre delen av seglet, inget annat.

Uppenbarligen är du som sagt nåt unikt på spåren, märkligt att inte resten av världen gör som du om det nu är så bra?

Ruskpricken

en grundregel för vanliga segelbåtar är, vinden ska t.ex. vid halvvind blåsa längs med seglet men inte så att det blir fladder, inte på. Vill du då att båten ska gå saktare skotar du hem så mycket det går, du får båten att nästan stå still men det lutar mycket. Vi kan ju inte jämföra oss med isjakter och dylika "båtar" och skota för kryss på nästan alla vindar.

Ursäkta om jag utrycker mig tokigt men jag är bara amatör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blir folk så aggressiva? Det är inte så att Ruskpricken aggressivt säger att "så här gör man, det är det enda rätta!".

Han kommer med en alternativ bild, något som jag uppskattar, sedan väljer man själv hur man gör genom att läsa på olika ställen. Att möta något annorlunda med "löjeväckande" och "svammel" visar bara på egen osäkerhet.

 

Jag tycker vi ska behålla den till 99% trevliga och lyssnande mentaliteten här, vi behöver inte ta med ,den i samhället, skenande "kränktheten" in på forumet. Alla är vi seglare, alla har vi våra egenheter, men det är just att läsa om alla dessa olika varianter som gör detta forum intressant.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en färdig skena med block och allt klart monterat på skenan, snyggt och kompakt. Lewmar har en låg skena som inte är så hög om du nu vill ha den på bänkarna.

 

 

Byt vagn om du hittar nån som passar på din skena. Eller så gör du som Lars och passar på att förlänga den, det är nog det bästa!

Byt till en som har råttorna på vagnen så blir det mindre hål att göra i båten. 

4:1 räcker nog gott och väl, jag tror att vi har 7:1 på X35an. 

 

 

Jag har funderat på alternativet att förlänga skenan, har sett Comfortina 32:or med lång skotskena, men...

  1. Även om vår skena är kort gör den sitt jobb tycker jag och vi får "fason" på det relativt lilla storseglet med de trimmöjligheter vi har.
  2. Vi vill inte ha en fast monterad skena som man slår underbenen blodiga på i han. Det går säkert att lösa, om man vill, men det vill vi ju inte... ;)

Återstår att köpa en ny kort färdig skena, men det ger väldigt lite mervärde för pengarna och dessutom är vi "snåla" av oss och ger hellre bort pengarna till någon/något som behöver dem än köper nästan onödiga saker. Det är också roligt att hålla liv i gamla prylar istället för att bara köpa nytt.

 

En ny vagn med råttor är ett bra alternativ, ska kolla på det.

 

Så tycker vi, så därför är vi mest intresserade av att "piffa till" den befintliga skotskenan.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett bridgedäck och vill ha en längre skena kan man montera skenan på det och få grejerna ur vägen. Min båt saknar bridgedäck, och jag har samma lösning med löstagbar teakstock - funkar helt okej precis som du skriver. Jag vill också ha lösningen med flytande skotpunkter och 1:4-utväxling, tänkte det är praktiskt med råttorna på själva vagnen. Lutar mer o mer åt nytt system, det kostar såpass mycket pengar att köpa microblock mm, och väger man in tiden börjar jag inse att det förmodligen inte blir av att fixa detta.

 

Jag jobbar ganska mycket med vagnen (eller gjorde, funkar inte på den här båten) i byig vind. Jättepraktisk att släppa vagnen i byarna för att kompensera för vridet av den skenbara vinden, för att sedan ta hem igen när byn passerat - påverkar inte trimmet lika mycket som om man gör samma manöver med skotet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara negativ....

 

När jag köpte min Comfort 32 satt det exakt ett sånt system monterat på den befintliga skenan. Jag plockade bort det efter ett par säsonger eftersom jag tyckte det blev för mycket linor och trassel i sittbrunnen. Har aldrig saknat det efteråt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...