Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Andreas

Trädetaljer, omlackning

Rekommendera Poster

Gäst Andreas

Är det någon som vet hur man bäst får bort den gamla lacken på trädetaljer, ex. de räcken som sitter ovanpå ruffen på plastbåtar? Ska man betsa under lacken för att få tillbaks den mörka mahogny färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Andvänd gärna varmluftpistol. Ja du bör bettsa med mahognybetts innan du lackar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar

Kontrollera först att det är mahogny då kan du betsa om du vill ha en djupröd färg. En varmgul brun färg får du om du istället oljar med kokt linolja. Torka minst en vecka. Se till att det inte finns feta fläckar, de måste sicklas bort. Tvätta med rödsprit och fernissa med utspädd fernissa (ca 20%) Om det är teak ska du olja och behålla den ytan. Fernissor fäster ofta dåligt på teak och det blir ett evigt skrapande och fixande varje säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter K

Det vanligaste är att grabbräcken är i teak. Om de är det är de svåra att lacka pga träets fethet, och de skall absolut inte oljas med linolja, då svartnar teaken, så för ett bra resultat måste du först veta vad du har för träslag i grabbräcket. Tyvärr fungerar inte din länk, så jag kan inte hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa

Om du tvättar av teaken med förtunning precis innan du lackar sätter sig lacken lite bättre har jag fått lära mig av en gammal get.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir snyggast om du slipar, det är lätt att man skär med en skrapa på så små detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...