Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tfo03

Förvirrad om spolanslutningen till min 50hk evinrude Etech 2010

Rekommendera Poster

Hej jag undrar hur spolanslutningen fungerar. Ska jag ansluta vattenslangen där när jag ska provköra. Jag fick inte till det? Jag ser att det finns gängor så man kan ansluta slangen där. jag tryckte dit slangen men det kom inte fram någe vatten. Den nedre anslutningen ska det vara vad jag förstår. Någon som vet mer?

 

Mvh Foppa i Falun 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en spolmuff istället

Ja jag körde med den men jag funderade eftersom de har gjort denna konstruktion borde den inte fungera bättre än en muff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt som att vattnet inte kommer förbi impellern? Eller att en termostat stoppar vattnet? Lite olika hur det kan vara på motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt som att vattnet inte kommer förbi impellern? Eller att en termostat stoppar vattnet? Lite olika hur det kan vara på motorer.

Möjligt men det står i instruktionsboken att man kan spola igenom systemet utan att starta motorn... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan inte spola igenom motorn utan att ha igång den,sitter termostat i motorn som skall öppna,gasa inte låt den gå max lite över tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast han har rätt i att det står i boken att motorn inte behöver vara igång! Sitter med boken framför mig

Redigerad av jacoby4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en forumsida för oss med etec maskiner, etecownersgroup.com / här finns allt att läsa om dessa. Bara ett tips. Hoppas frågan får ett bra svar, men använd bara sökfunktionen där och lycka till tfo03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 115 hk E-Tec och har kopplat en slang och spolat igenom, vattnet rinner även när motorn är avstängd, fungerar mycket bättre än spolmuff. Spolar igenom och vinterkonserverar på detta sättet, finns klipp på youtube. 

 

Vad är det som är problemet, att du inte får vatten eller är du bara osäker om du kyler motorn på rätt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...