Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tfo03

Kan jag måla över bottenfärgen med "hård färg"

Rekommendera Poster

Hej! Jag behöver lite tips och råd! Jag har en 5år gammal seamaster 175. Bottenmålad med alla konstens regler. International gelshield (epoxy). International fartygsfärg de första åren. Och biltemas antifouling färg de två sista säsongerna.

 

Jag vill inte måla med antifouling färg. Jag har båten hemma på vagn och åker dit jag vill med båten. Båten har jag införskaffat från Göteborg, av den anledningen målades båten med antifouling. Jag har absolut inte behov av detta numera. Även om båten ligger i saltvatten ca 10dagar/år.

 

(Jag vet att det finns medel att ta bort färgen med. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fargborttagning/paint-glue-remover-1lit) 

 

Nu till min fråga. Kan jag måla över den gamla färgen med annan "fast färg" typ 2 komponent, utan att behöva ta bort antifoulingen?

 

Mvh Foppa i Falun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan/bör inte måla hård färg på foulingfärg.

kör som det är några somrar. När färgen börjar ta slut under kan du ta bort det sista. Göra rent. Slipa rent och måla med hård färg...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att låta bli att måla.

 

Biltemas bottenfärg är mjuk, polerande, blödande eller vad man nu vill kalla det så det är inte så lätt att få något annat att fästa bra på den, men det går säkert om man vill, men det vill man inte.

 

Biltema har en bottenfärg utan gifter, den funkar säkert att måla med för att hålla botten snygg. Tror inte det är det du är ute efter.

 

Ta bort färg är rätt trist, men nödvändigt ibland. På en så pass ny båt skulle jag skrapa, slipa och / eller använda färgborttagning för att undvika skador på skrovet. Även om blästring går fortare och lättare så blir nog det totala arbetet mindre om du skrapar själv. Blästrar du får du mer att återställa.

 

Den här skrapan är riktigt bra, http://www.gelplane.co.uk/proscraper/product.asp

 

LeFant paint remover är också bra. Sätt på, täck med hushållsplast (Gladpack), vänta i 24 timmar, skrapa lätt bort nästan alla färglager.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att låta bli att måla.

 

Biltemas bottenfärg är mjuk, polerande, blödande eller vad man nu vill kalla det så det är inte så lätt att få något annat att fästa bra på den, men det går säkert om man vill, men det vill man inte.

 

Biltema har en bottenfärg utan gifter, den funkar säkert att måla med för att hålla botten snygg. Tror inte det är det du är ute efter.

 

Ta bort färg är rätt trist, men nödvändigt ibland. På en så pass ny båt skulle jag skrapa, slipa och / eller använda färgborttagning för att undvika skador på skrovet. Även om blästring går fortare och lättare så blir nog det totala arbetet mindre om du skrapar själv. Blästrar du får du mer att återställa.

 

Den här skrapan är riktigt bra, http://www.gelplane.co.uk/proscraper/product.asp

 

LeFant paint remover är också bra. Sätt på, täck med hushållsplast (Gladpack), vänta i 24 timmar, skrapa lätt bort nästan alla färglager.

 

Mackey

 

Tack för bra svar! Bara bita i sura äpplet. Jag renoverade en Crescent 465 80-talare till mer eller mindre nyskick! Den tyngsta delen var att fixa så att båtens skrov blev bra. Det blev mer än 100h jobb på den båten. Dock blev resultatet kanonfin båt. Lite lättare med en nyare båt. Tack för hjälpen "gubbs"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert att försegla gammal färg om man vill hålla på att måla vart och vartannat år.

Själv tycker jag det är skönt att slippa både kladdet och kostnaden.

 

En tanke som gror just nu är att måla båtnamnet på botten så att det syns vär man kryssar, eller något fyndigt som "Botten upp" (om det nu är så fyndigt).  :(

 

Några andra som har förslag på ursmyckning av båtbottnar?

Allt är möjligt om man målar med tvåkomponent polyuretanfärg som man sedan täcker med ett par lager klar lamineringsepoxi. En båt som mest förvaras på land borde kunna grafittymålas med vanlig sprayfärg som seda skyddas med klar epoxi.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagt det förr i liknande tråd. Detta stog under vattanlinjen på en båt i båtklubben där jag köpte min:

"Nu skriker kärringen"

Fast jag har upplevt att just det könet borde skrika ifrån oftare.

inget e så pinsamt som djävla gubbar som står å gormar på sin besättning i allmänhet å på sin "kärring" i synnerhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International har just lanserat något som kallas Antifouling Sealer.

 

http://www.batliv.se/tag/international-antifouling-sealer/

 

Vi är ju olika som människor - mest olika är väl jag.

 

Utan att ha nån kännedom om Internationals Antifoulding Sealer, mer än det jag läser på länken,  så verkar det inte så dumt.

 

Jag brukar ju köra ner bottenfärgen till gelcoaten med exentreslip och ett grovt papper. Slipen kopplad till en damsugare. Gissningsvis får jag upp 90-95% av det jag slipar bort. Det blir nästan inget slipdamm på golvet eller på kläderna.

 

Nu har du ju redan epoxygrundfärg under så det finns ju ingen anledning att ta bort den.

 

Jag skulle nog slipat över bottenfärgen för hand, så du får en jämn och ren yta, och sedan målat på Sealern.

 

Står du ute kan du ju lägga en presenning under, så du samlar upp slipdammet. 

 

Ägaren till det företag där jag står med min båt denna vinter, hade tidigare en Drake eller liknade. I botten hade han skrivit företagsnamnet och sitt telefonnummer. Kryssade han förbi nån båt som hade fått motorstopp, kunde man bara ringa. Tror aldrig det hände.

 

Nu har han sålt sina segelbåtar och köpt en stor motorbåt. Lämplig dekor på en dylik, är väl en stor hajkäft i fören.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Nu har han sålt sina segelbåtar och köpt en stor motorbåt. Lämplig dekor på en dylik, är väl en stor hajkäft i fören.

Det förutsätter nog att man aldrig vill fiska från båten. :P

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Nu har han sålt sina segelbåtar och köpt en stor motorbåt. Lämplig dekor på en dylik, är väl en stor hajkäft i fören.

Det förutsätter nog att man aldrig vill fiska från båten. :P

 

Mackey

 

 

Har man en  sån båt fiskar man inte från båten.  :P

 

post-106994-0-80738700-1457881889_thumb.jpg

 

Skall man fiska - då tar man en riktig båt. En snipa eller  en julle, som kan gå i dörjefart.  ;)

 

post-106994-0-56700000-1457882386_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare säsonger kört med Hempel Mille Light som är en självpolerande bottenfärg. Förra säsongen ville jag gå över till Hempel Mille Hard Racing istället och enligt Hempel's egna riktlinjer skulle det räcka att ta bort löst sittande färg och sedan måla över med den hårda bottenfärgen. Jag slipade lite lätt för hand på de ställen där jag tyckte det såg "löst" ut och tvättade av med vattenslang (båten hade tidigare tvättats med högtryck vid upptagningen). Sedan det torkat målade jag på den hårda bottenfärgen med planstrykare. Den satt kvar fint när båten togs upp i höstas, inga partier verkade ha lossnat utan den hårda färgen "trängde igenom" det som var kvar av den självpolerande och fäste bra mot skrovet.

Det kan givetvis vara annorlunda med andra färger - men detta är min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet, Hempel hard racing satt kvar på en mjukare Hempelfärg.

 

Nu har vi bara klar lamineringsepoxi på botten och farten med motor vid 1500 rpm ökade i stort sett från 5 till 6 knop, så det blir ingen bottenfärg mer för oss. Vi tvättar när det behövs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...