Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mackey

Nya båtlivsundersökningen visar att...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nuvarande alkohollagstiftning till sjöss påverkar endast 4 % av de tillfrågade.

 

Oklart om övriga anpassat sig efter lagen eller dricker som de gjorde före lagändringen.

 

Tillägg: Här finns undersökningen, http://www.transportstyrelsen.se/batlivsundersokningen

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant statistik på ett sätt - den högljudda minoriteten "Båtfolket" (aka Fåntrattarna) anser sig ha en majoritet av båtägare bakom sig och tar gärna på sig rollen att företräda alla båtorganisationer. Nu finns siffror svart på vitt som visar att det rör sig om 4%.

Vad ska man säga...

Frågan är hur länge det dröjer innan någon i FB-gruppen Sjöfyllerilagen reagerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigerar mig själv - det är 7% av de tillfrågade som är båtägare som anser sig påverkas. Man kan anta att de som främst är passagerare faktiskt inte påverkas vilket är rimligt. Argument från de som är negativa mot lagen är bl a att det inte är roligt att köra båt nu när man måste vara nykter och att de fått hela båtlivet förstört (finns uppräknat i slutet av undersökningen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Frågan är hur länge det dröjer innan någon i FB-gruppen Sjöfyllerilagen reagerar?

 

Blir lite spännande att se. 02-Ola brukar ju bemöta fakta med att det är vinklad beställningsinformation från KBV, nykterhetsrörelsen och liknande. Sen spinner han loss och jämför det svenska samhället med DDR.

 

Man kan ju kanske vara generös nog att erkänna att fåntrattarna åtminstone företräder en majoritet av dem de företräder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man frågar får man svar. I praktiken har det ju visat sig att lagen visst påverkar passagerare/övriga i båten. Bara den kännedomen hade nog ändrat inställningen avsevärt. För att undersökningen skulle vara mer rättvisande vore det även intressant om man ställt kontrollfrågor om både den gamla och nya lagen för att se om de som svarat känner till även vad den gamla lagen innebar etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är glädjande att se ett trendbrott när det gäller nybåtförsäljning, den ökar.
Det är i och för sig Sweboats uppgifter, men de presenteras i Båtlivsundersökningen.

Det är mindre glädjande att 25 % av alla ruffade motorbåtar har toaleter som töms direkt i havet utan att ens passera en tank. Bäst att inte använda sjövatten till disken om man ligger bredvid en motorbåt. 

Nästan 1/3 av alla båtmotorer är äldre än 25 år. :(

Något färre använder alkylatbensin än vid tidigare undersökningar, men andelen är ändå försumbar och troligen nästan betydelselös för miljön.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en hålltank skall finnas i alla båtar med toalett, men inte skulle jag ens fundera på att diska med sjövatten om jag ligger i hamn! Sjövatten duger bara till att spola med i toaletten tycker jag. Många gånger jag legat i hamn o båtgrannen kommer på efter ett par dagar att kranen till tanken varit öppen, så nej tack,inget diskande med sjövatten efter det.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..

 

Nästan 1/3 av alla båtmotorer är äldre än 25 år. :(

Något färre använder alkylatbensin än vid tidigare undersökningar, men andelen är ändå försumbar och troligen nästan betydelselös för miljön.

 

Mackey

Jag "angriper" mitt eget inlägg där jag av besvikelse för att användningen av alkylatbensin minskar till ännu lägre nivåer än tidigare reagerade på ett dumt vis.

Sälvklart har användning av alkylatbensin betydelse för miljön, särskilt i en äldre tvåtaktare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken har det ju visat sig att lagen visst påverkar passagerare/övriga i båten. Bara den kännedomen hade nog ändrat inställningen avsevärt.

Vad menar du med att det påverkar passagerare i praktiken? Mig veterligen har ingen passagerare blivit dömd - frånsatt den fiffiga pappan som satte sin c:a 10-årige son i knä för att styra båten när pappan var berusad, vilket känns som rätt beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som man frågar får man svar. I praktiken har det ju visat sig att lagen visst påverkar passagerare/övriga i båten. Bara den kännedomen hade nog ändrat inställningen avsevärt. För att undersökningen skulle vara mer rättvisande vore det även intressant om man ställt kontrollfrågor om både den gamla och nya lagen för att se om de som svarat känner till även vad den gamla lagen innebar etc.

Hur frågar ma då? Jo

 

Känner du till att det från och med 1 juni 2010 skedde en skärpning av sjöfyllerilagen?

Ja svarar 87 % av de båtägare som omfattas av lagen.

 

Nästa fråga ställs till de som känner till att lagen skärpts.

Känner du till vad skärpningen av lagen innebär?

Ja svarar 91 % av de som känner till lagen och även omfattas av lagen.

 

Nästa fråga går till de som känner till lagen.

Vilken inställning har du till den nya lagen om sjöfylleri?

Av de som äger en båt som omfattas av lagen blir svaren så här;

77 % är positiva till lagen.

16 % är neutrala.

7 % är negativa till lagen.

 

Även om jag inte gillar lagen så har jag svårt att se att undersökningen är felaktigt utförd eller vinklad på något vis.

77 % av de båtägare som omfattas av lagen kan inte ha helt fel. De är 11 gånger flera än de som är negativa.

 

Det man kan undra över är hur de som bor i skärgården upplever lagen. De har väl anpassat sig och skaffat 9,9 m långa båtar som går max 14,9 knop. :-)

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man lite historia så ser man en viss tendens att alla "ismer" "ideologier", diktarurer odyl. håller inte längre än ca 50 år dvs ca 2 generationer.

När en ide införs, som tex att inte dricka när man kör, (bil, båt flygplan, skoter, häst?) så kommer det kanske ta ett antal år innan den har fastnat hos gemene man. Så om inte förr så då slipper vi debatten om det var fel el rätt med just den å den gränsen för att dricka.

 

Det är snudd på lite roligt att se hur detta om just båtpromillen kommer upp då ådå.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är argumenten som förs fram av dom som är negativa till alkohollagen:

 

• Förstört båtlivet.
• Kan inte dricka alkohol om man är på en snabbgående båt.
• Jag vill helst vara passagerare nuförtiden och ha det trevligt med grabbarna.
• Jag mår dåligt av det, det är inte roligt att köra båt utan att dricka.
• Man vågar knappt dricka något alls nu.
• Kompisarna kan inte umgås på ett mer avslappnat sätt.
• Man kan bara dricka ytterst lite på sjön.
• För det är en stor del av mitt liv det här med båtar.
• Man kan inte köra hem från restauranger.
• Kan inte dricka vin på fritidsbåten längre. Besök på sjökrogar har minskat.
• Jag har minskat min frihet.

 

Om svaren inte är fejkade för att misskreditera dom, så hoppas jag dom stannar hemma när jag är ute...  :ph34r:

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som skärgårdsboende har jag inte hört någon annan bofast som beklagat sig över lagen. Den enda inskränkningen i vårt lokala fall är att det kan bli svårare för de som varit på restaurangen på Möja att ta sig hem till Södermöja. Det är dock blott ett stenkast mellan öarna så det går ju utmärkt att ro.

 

Jag tror, oavsett vissa extremexempel, att lagens långa arm knappast skulle ha synpunkter om en normalonykter (dvs ett par öl till maten) ror sin aktersnurra tillbaka till hemön eller vad det nu må vara. Man kan väl säga såhär: Den enda gång man skulle kunna anse det okej att framföra en båt lite onykter är om vädret och avståndet är så pass bra och kort att man lika gärna kan ro. Och då kan man väl göra det. Ro alltså.

 

Att restaurangnäringen skulle drabbas kortsiktigt är möjligt, däremot inte skärgårdsnäringen i stort. Det borde ju bli fler sjötaxiresor om inte annat. Dessutom borde det minskade antalet stävprickor, stukade propellrar, kapade ankarlinor, gelcoatrepor med mera innebära att båtkollektivet totalt sett får mer pengar att spendera på annat.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intessant att höra hur skärgårdsbor upplever skärpningen av lagen.
Vissa hävdar ju att just skärgårdsbor skulle drabbas extra illa, men så verkar många på Möja inte tycka i alla fall.

Absolut bästa kommentaren tycker jag.


Jag mår dåligt av det, det är inte roligt att köra båt utan att dricka.

 

Sälj båten och gör något som du tycker är roligt när du är nykter.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtentusiast och fostrad med att alkohol har sitt plats ibland och ibland inte så tycker jag hela diskussionen är märklig. Båt framförs inte onyktert. 

Lika mycket som alkohol inte hör hemma i närheten av barn(även om man är snäll onykter så kan sinnesförändringen hos föräldrarna vara extremt obehaglig för barnen). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju mycket annat i båtlivsundersökningen också...

 

Tex. är 44 % av alla ruffade segelbåtar inte bottenmålade.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det hela havet stormar i den "öppna" debatten på FB-gruppen.

 

02-Olas favoritprofessor, 02-Mats, har helt dissat båtlivsundersökningens urval. Det blir nämligen fel att tillfråga de båtägare som har båtar som omfattas av lagen. Fokus skulle istället ha varit på de som bor och lever sitt liv i skärgården. Den som har en snabb båt kan ju tex använda båten bara till dags- eller fisketurer, och deras åsikter är därför irrelevanta om jag förstår hans uttalanden i en intervju i tidningen skärgården rätt.

 

Att 77% av de båtägare som omfattas av lagen är positiva till den är alltså vinklad propaganda från Transportstyrelsen.

 

Jag börjar faktiskt undra om det inte är KBV-flyget som är de som lägger ut alla chemtrails. Förmodligen sprider de en fin pulverdimma av antabus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

firefish - bofast på Möja - skrev tidigare i ett inlägg;

 

Som skärgårdsboende har jag inte hört någon annan bofast som beklagat sig över lagen.

 

Det är säkert något fel på det uttalandet också, fel sorts skärgårdsbo eller något... ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte får dricka sprit!!!

Vem ska man då skylla på?

KBV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

firefish - bofast på Möja - skrev tidigare i ett inlägg;

 

Som skärgårdsboende har jag inte hört någon annan bofast som beklagat sig över lagen.

 

Det är säkert något fel på det uttalandet också, fel sorts skärgårdsbo eller något... ;)

 

Mackey

Hmmm... tror iofs att de flesta av oss tycker att en person är ett för litet underlag för en undersökning... ;-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

firefish - bofast på Möja - skrev tidigare i ett inlägg;

 

Som skärgårdsboende har jag inte hört någon annan bofast som beklagat sig över lagen.

 

Det är säkert något fel på det uttalandet också, fel sorts skärgårdsbo eller något... ;)

 

Mackey

Hmmm... tror iofs att de flesta av oss tycker att en person är ett för litet underlag för en undersökning... ;-)

 

Det håller jag naturligtvis med om, men jag är ganska säker på att lagen diskuterats runt om i skärgården både med och utan alkohol i blodet.

 

Även om inte firefish är något sanningsvittne så hoppas och tror jag att han är mera nyanserad och ärlig i sina uttalanden än "fåntrattarna".

 

Kul om ytterligare några skärgårdsboende kan komma till tals.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten intressant vinkling är att majoriteten här ute – OBS extremt ovetenskapligt och inte väl underbyggt – inte hyser något större förtroende för KBV utan ser verksamheten som ett stort slöseri med resurser och att de lägger sig alldeles för mycket som de inte har med att göra (och bemyndigar Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän att leka mini-KBV).

 

Alltså, grovt förenklat, är man positiv till 02-lagen men negativ till KBV. Det går väl lite stick i stäv med 02-lagens kritikers uppfattning och påståenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning, men blev besviken när jag att nettosvarsfrekvensen är 41%. Bortfallet är alltså 59%. Även om det medges att det finns en stor statistisk osäkerhet är det närmast genant för dem att publicera detta. 59% bortfall betyder att undersökningen är tämligen meningslös. Att det bland de svarande finns såpass många icke båtägare gör ju inte saken bättre. 

 

Den heta diskussionen om sjöfylleri här har knappast tillförts något statistiskt säkert underlag. Frågeställningen om detta har förändrat ditt båtliv är dessutom inte direkt smart. Om jag går till mig själv t.ex. skulle jag svara "nej". Vad innebär det i praktiken? Jag dricker oftast inte alkohol och kör båt, men om jag t.ex. ätit en god lunch och blivit bjuden på några glas vin eller öl tvekar jag inte att åka vidare vid behov (t.ex. att åka hem eller tillbaka till platsen i naturhamnen) Inte heller tvekar jag att flytta båten vid behov i samband med väderomslag, stökiga grannar etc. eftersom risken att "åka fast" är försumbar i våra vatten. Naturligtvis kör jag inte "pruttfull" men den situationen är mycket sällsynt och det skulle jag inte gjort före lagens införande heller. 

 

Synd på ett intressant initiativ/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en icke-båtägare kan ju vistas ofta på sjön; tänker på barn, fruar etc (vissa fruar ser sig nog som icke-båtägare). Men oavsett - de som svarat på detaljfrågor vad de anser om 0,2 är ENDAST ägare av båtar som omfattas av nya lagen.

 

F ö har jag förstått att Ljungbergarn snart är en icke-båtägare, vilket naturligtvis borde diskvalificera honom att tycka något om lagen den dagen båten är såld enligt sitt eget resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför fortsätter vi ens att diskutera 0,2 lagen? Vi är ungefär samma personer i varje tråd och ingen kommer ändra uppfattning. Funderade lite och personligen har jag nog debatterat klart.

 

Kul om barn och alkohol förresten. Vi var några som diskuterade detta i samband med den sk Vit Jul kampanjen. Några normalkonsumenter (bla jag), en som knappt dricker och en som inte dricker alls. Alla var rörande överens om att snacket om att man inte kan dricka måttligt eller ens ta ett glas med barn närvarande är absolutistiskt trams. Inte ens nykteristen kunde dra sig till minnes någon episod från barndomen när hon tyckt föräldrarna uppträtt konstigt eller själv tagit skada av föräldrarnas högst normala konsumtion av alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... alltså, du har ju en poäng. Lagen finns, och är accepterad av 93% av de båtägare som omfattas av lagen. Men de 7% som återstår för ett fasansfullt liv, och då de som organiserat sig dessutom kallar sig "Båtfolket" så finns det absolut en poäng att visa att detta inte är den gängse normen bland båtägare. Sedan finns det ju såklart avvikande åsikter; det gör det ju överallt, alltid - och det är okej! Men det är inte okej när en minoritet påstår sig föra en majoritets talan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är normal konsumtion är väl extremt relativt:

När, var, hur och vem?

Sen finns ju såklart riktlinjer upprättade av dom som av många kan anses ha bäst koll på relativt till vad.

Jag e personligen väldigt kluven.

Rent logiskt är det väl självklart svårt attt hitta fördelar med alkohol. Ibland händer det att jag dricker både för mycket och vid fel tillfälle, kan jag i alla fall tycka med facit.

Ibland kan jag tycka det är trevligt och ibland till och med skönt med lite rus.

Så vad jag tycker är åxå jätte-relativt situation mm.

Teoretiskt och logiskt sett... alkohol påverkar nervsystemet och gör det slöare så rent krasst om jag tittar på det "vetenskapligt".. nervgift! Positivt?

Näe, såklart.

Har det och har det haft nån nämnvärd inverkan vad båtlivet beträffar..?

troligtvis men jag har ingen susning om omfattning.

Känner jag att jag framför min långsamma segelbåt oförsvarligt slarvigt om jag tagit 1-5 öl till maten.. näe..

vill jag möta en motorbåt som gör 30knop med nån motsvarande... näe!

Skulle jag i läget när jag kör båt som gör 30 knop känna mej oansvarig om jag druckit ett sexpack... näe förmodligen inte. skulle nog tycka att jag skärpte mej extra...

Så igen. Rent logiskt.. som när hjälmlagen för mc och bälteslagen för bilkom.. massor av raljerande men idag kan få tänka sig köra utan..

Förr fick man väl dricka rätt mycket och köra bil.. där är väl åxå dom flesta överens..

Så blir det nog med detta åxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med thundergod.
 

Varför fortsätter vi ens att diskutera 0,2 lagen? Vi är ungefär samma personer i varje tråd och ingen kommer ändra uppfattning. Funderade lite och personligen har jag nog debatterat klart.
...

 

I egenskap av trådskapare ber jag oss alla att försöka diskutera innehållet i Båtlivsundersökningen 2015 lite vidare än bara runt 0,2-lagen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...