Gå till innehåll
söndag 07 december 2025
Bigfish68

Delad Bordgenomföring

Rekommendera Poster

Vad tror ni om att dela bordgenomföring,dvs septitankens avluftning med länspump,alt 2st länspumpar på en genomföring.

Jag har några genomföringar 20-30cm ovanför vattnet som är utlopp,funderar på om jag kan utnyttja dom lite effektivare o slippa ta upp för ytterligare en genomföring,eller bör septins avluftning sitta högre upp på friborden ?

Väl mött på sjön /Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två länspumpar på en "bottengenomföring", som sitter tom lite högre än dina,

Där ledningarna går ihop har jag två backventiler av denna sorten

http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/backventiler/backventil-25-32-38-mm

Har fungerat alldeles utmärkt i många år.

När jag köpte dem fungerade den ena, men inte den andra. Skruvade isär den som inte tätade i backriktningen. Det var en lite plastrest från gjutningen som gjorde att gummitätningen inte gjorde riktigt tät.Skrapade bort plastresten med kniven.Sen dess har backventilen fungerat.

Att blanda luftare från toatanken med en länspumpsledning tror jag inte på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backventil till pumparna borde väl inte behövas,om man lägger en sling uppåt innan man lägger på slangen,vattnet borde väl ta den lättaste vägen ut ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kan ju prova.

Som mina pumpledningar är dragna så går de tidigt ihop till en ledning och jag ville inte riskera att den ena pumpen pumpar vattnet från sitt fack till det andra. Priset 79 kr avskräckte mig inte heller.

Sen är det inte fel, speciellt i ditt fall när  utloppet bara sitter 30 cm över vattenlinjen att gå upp i en "svanhals".

Höll på att sänka en båt en gång, under motorgång i dåligt väder och kraftig medsjö, pga baksug i en länspumpsledning där  utloppet var ca 30 cm över vattenlinjen på akterspegeln. Inte heller fel att ha ett litet luftningshål på slangen i toppen på svanhalsen, så att en sughävert inte kan uppstå.

Min länspumpsledning mynnar nog ut dubbelt så högt på akterspegeln och har även en svanhals på insidan. Dock utan luftningshål, då den sitter i ett utrymme där jag inte vill ha nått vattensöl.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...