Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
sebastian_carlson

Båten är ostabil i planing och vill "skära" åt fel håll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag har en gammal Stiga på ca 4,5 meter med en 9,9 hk Yamaha på (se bifogad lånad bild för liknande modell).

 

När jag kommer upp i planing så beter den sig oberäkneligt. När jag girar babord är det precis som att den skär ner fören för djupt och vill tippa åt styrbord. Får känslan av att man balanserar på ytan när man kör rakt fram och så fort jag girar suger vattnet tag i fören och reser båten åt fel håll. Samma sak åt styrbord. Upplever inte samma sak när jag sänker farten något.

 

Jag har funderat på om det kan vara fel rigg på motorn, om fasta trimplan skulle hjälpa mig, vingar på motorn eller om det helt enkelt är bottenformen som skapar problemen. Har för mig att båten är rätt platt i aktern.

 

Vad tror ni kan vara orsaken?

 

Tacksam för hjälp!

post-108461-0-12426100-1457427650_thumb.jpeg

Redigerad av sebastian_carlson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båten överplanar, d.v.s. att fören skär i vattenytan i högre farter,  det innebär att riggen skall trimmas utåt litet, så att du får upp fören ovanför vattenytan. Det brukar finnas en axel/pinne/bult som sitter i olika hål i motorns akterspegelfäste. Flytta denna ett snäpp utåt och provkör, fortsätt så tills du är nöjd.

 

Överplaning är rätt otrevligt, i normala fall styr man ju med aktern, man liksom sladdar sig igenom en sväng, men då förskeppet skär så styr detta istället, det kan bli tvära kast och annat oberäkneligt otrevligt. Vind och vågor kan ju naturligtvis både förstärka eller förbättra denna egenskap.

 

På liknande båt satte jag på fenor på växelhustes kavitationsplatta, "Delpin" tror jag dessa hette, och sedan upplevde jag att jag hade fått en ny båt, den gick stabilare i vattnet och planade lättare, troligtvis sparade jag också några liter bensin per säsong på detta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaret Georg_Ohm!

 

Låter precis som det jag upplever. Jag ska prova mig fram och se om det blir bättre. Klockren beskrivning, tack igen.

Redigerad av sebastian_carlson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak!

Din båt är ju rätt så lätt och reagerar snabbt, i min ungdom lekte vi med övermotoriserade öppna "plastekor" och det kunde gå så illa att man kastades överbord.

Nu har jag en 29' motorbåt på 4,5ton med drev, och även den kan man få att överplana genom att vinkla in drevet mot akterspegeln, det blir högst "intressanta" gångegenskaper redan runt 15-20 knop, känns rätt så otrevligt, och här tar det en stund att ta sig ur denna situation då båtens massa ger en viss tröghet i manövern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju onekligen som överplaning, dock är ju motorn relativ liten så lite frågande är jag ändå.

Har ju en liknande båt en Höga rodd 430 s som också är väldigt platt i botten, där jag har en 25hk Tohatsu 2-takt monterad.

 

Även den kunde få liknande tendenser om jag hade motorn intrimmad för mycket, räckte att flytta pinnen ett snäpp upp för att överplaningen skulle upphöra.

 

Dock får man tänka sig lite för om det blåser och går lite sjö, då får man dra av lite på gasen, är ju absolut ingen sjöbåt denna jag har :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...