Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
surfhans

Hur stor stor med akterstag?

Rekommendera Poster

Funderade på fathead men tycker det verkar jobbigt med 2 akterstag... Hur funkar det med ett mellanting typ som denna?

Någon som har? 

post-108232-0-88008700-1457384932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har! Lite meck är det att lyfta häckstaget så mycket, kör det nästan alltid löst och sätter backstag istället. Funderar på att bygga en längre kran i kol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har! Lite meck är det att lyfta häckstaget så mycket, kör det nästan alltid löst och sätter backstag istället. Funderar på att bygga en längre kran i kol...

Om man inte har backstag då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verka ha bakåt spridare då behöver du inte använda backstaget så mycket se på min bild medoch.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju som sagt på riggen. Har du ordentligt svepta spridare, typ First 30 så behöver du inte akterstaget för att hålla masten uppe. Då blir det mer en trimfråga...

 

Så mycket som på bilden kommer vara ett elände att slå, men framför alt att gippa, med. :-) Vår topplatta fastnar gärna i lätta vindar och X35an har inte någon extrem akterrunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså, backstagen sätter jag för att spänna förstag inte för att hålla masten uppe. Blåser det så hjälper det nog masten på undanvind samt att det inte svajar så mycket i vågorna (dynamiska krafter är farliga) :)

I vanligt väder så får det vara som det är.

 

Jag håller med Jonas P om att det är ett elände att slå och gippa med det, man måste lyfta akterstaget rejält!

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, backstagen sätter jag för att spänna förstag inte för att hålla masten uppe. Blåser det så hjälper det nog masten på undanvind samt att det inte svajar så mycket i vågorna (dynamiska krafter är farliga) :)

I vanligt väder så får det vara som det är.

 

Men det är ju också beroende på rigg. Tar du en Mumm/Farr 36 så trillar riggen ner om du inte är med på backstagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alltså, backstagen sätter jag för att spänna förstag inte för att hålla masten uppe. Blåser det så hjälper det nog masten på undanvind samt att det inte svajar så mycket i vågorna (dynamiska krafter är farliga) :)

I vanligt väder så får det vara som det är.

 

Men det är ju också beroende på rigg. Tar du en Mumm/Farr 36 så trillar riggen ner om du inte är med på backstagen.
Trillar riggen ner även om man har häckstag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Alltså, backstagen sätter jag för att spänna förstag inte för att hålla masten uppe. Blåser det så hjälper det nog masten på undanvind samt att det inte svajar så mycket i vågorna (dynamiska krafter är farliga) :)

I vanligt väder så får det vara som det är.

Men det är ju också beroende på rigg. Tar du en Mumm/Farr 36 så trillar riggen ner om du inte är med på backstagen.
Trillar riggen ner även om man har häckstag?

I alla fall om det blåser lite skulle jag inte våga segla en sån rigg utan ansatt backstag... 

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag en dominant 95 :)

Jag tror att 78an har mer svepta spridare än 95an, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag en dominant 95 :)

Jag tror att 78an har mer svepta spridare än 95an, eller?

Ingen aning :)

men frågan var lite om jag när jag byter storen så kunde jag byta till en sån på bilden...En stor akterunda men med bara akterstag inte så stor som en riktig fathead! 

Här är en annan med samma tänk!

post-108232-0-84556700-1457598246_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger så här då:
Det beror på vad du har för besättning, och för försegelsättning. För du måste släppa och ta hem akterstaget med den lösningen i alla slag. Lösningen du visar har ju aktertagslatta vad jag kan se som skall lyfta akterstaget när du släpper det så storen kan passera.

 

Seglar du t ex ensam är det mer eller mindre nödvändigt med självslående fock på kryss, men har du besättning kan ju en sköta akterstaget och en ta förseglet så då funkar det ju fint med överlappande försegel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett litet sidospår...men vad är det du vill uppnå med fathead? Förutom att det ser coolt ut..  B) 
Behöver båten fler hästkrafter? På vilka bogar? Hur ser din övriga segelgarderob ut? Vilken miljö seglar du i?

Om du bara seglar på havet så kanske de lite bökigare slagen inte spelar någon roll. Men seglar du primärt i skärgård så bör den faktorn kanske viktas högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar både i skärgård och öppet hav.

Seglar ofta själv eller med min fru men det e samma som att segla själv...

Har en ny liten självslående fock. Tror storen en minst 20 år gammal..Vill såklart segla så fort som möjligt! Jag saknar en genua men jag vill inte ha någon. En code står dock på önskelistan :)

Jag undrar om storen för jag ska fixa en akterstagslatta och tänkte lika bra att sätta på en stor så kan jag byta storen till nästa säsong!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar både i skärgård och öppet hav.

Seglar ofta själv eller med min fru men det e samma som att segla själv...

Har en ny liten självslående fock. Tror storen en minst 20 år gammal..Vill såklart segla så fort som möjligt! Jag saknar en genua men jag vill inte ha någon. En code står dock på önskelistan :)

Jag undrar om storen för jag ska fixa en akterstagslatta och tänkte lika bra att sätta på en stor så kan jag byta storen till nästa säsong

Så klart att du ska sätta på en akterstagslatta!

Men jag hade ändå valt att designa ett storsegel som går att slå med utan att släppa på akterstaget, men med så stor akterrunda som bara går att få plats med!

Lägg pengarna du sparar jämfört med en fatheadstor på en delbetalning av en C0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Seglar både i skärgård och öppet hav.

Seglar ofta själv eller med min fru men det e samma som att segla själv...

Har en ny liten självslående fock. Tror storen en minst 20 år gammal..Vill såklart segla så fort som möjligt! Jag saknar en genua men jag vill inte ha någon. En code står dock på önskelistan :)

Jag undrar om storen för jag ska fixa en akterstagslatta och tänkte lika bra att sätta på en stor så kan jag byta storen till nästa säsong

Så klart att du ska sätta på en akterstagslatta!

Men jag hade ändå valt att designa ett storsegel som går att slå med utan att släppa på akterstaget, men med så stor akterrunda som bara går att få plats med!

Lägg pengarna du sparar jämfört med en fatheadstor på en delbetalning av en C0

Jag vet var det finns en konkurrensduglig code one till salu som sitter som en smäck på Dominanten och det vet Surfhans oxå. ;-)

 

post-95643-0-42608500-1457789947_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...