Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lots-Hitz

Nautisk kompetens och behörigheter

Rekommendera Poster

Hej,

 

Några år sedan flyttade vi från Nederländerna till Sverige och sedan dess bor vi här permanent.

 

I mitt tidigare liv har jag varit kapten och lots på sjöfartyg och i samband med det har jag alla möjliga behörigheter att köra sjöfartyg i alla storlekar. VHF radio och GMDSS intyg har jag självklart också. Nu är jag pensionär.

Ett NL intyg för att köra insjöar och kustområde med privatbåtar under 25 meter har jag också.

 

Jag har byggd en 6,5 meter aluminium båt med 135 Hk utombordare för att köra privat och fiska utanför södra och västra kusten.

 

I samband med det har jag tagit kontakt med NFB med frågan om det finns behöv att skaffa en intygsbok eller att skriva om mina professionella intyg. Jag har skickad in kopior av många intyg till NFB.

Tyvärr har jag aldrig fått svar av dom.

 

I morse har jag tagit kontakt med Transportstyrelsen, Sjö- och luftfartsavdelningen, men tyvärr har de inget svar på mina frågor heller och hänvisar mig tillbaka till NFB.

Därmed är cirkeln rund.

 

Flera försäkringsbolag hänvisar mig till NFB också.

 

Jag blir lite desperat. Ingen kan eller vill svara på mina frågor.

 

Finns det någon här som har en ide hur jag ska gå vidare, tack?

 

André

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inga intyg för att få framföra beskrivna båten i Sverige, så länge det inte tar med betalande passagerare. Men, sedan kan det ju vara skoj att få med sig sina intyg av andra skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ta tid innan Nfb svarar på mail, jag fick vänta nästan tre månader efter att ha skickat samma förfrågan om igen, detta gällde mitt förarbevis som jag tappat bort.

Men när jag väl fick kontakt med dem gick det snabbt att få en intygsbok.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin och Peter,

 

Tack för svaret!!

 

Jag ska försöka att ha tålamod. Kanske svarar de efter några månader.

 

Med över 15.000 timmar som lots tänkte jag att det ska vara ganska lätt att få en intygsbok i Sverige.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen en examen från sjöbefälsskola? Om inte skolan har en kopia av din examen så kan du få en kopia av Riks eller Stadsarkivet. Min gamla skepparexamen hittade de på under två dygn... 

 

Fråga skolan vart de skickar kopior. Observera att om ditt "fartyg" är registrerat i NL och du är resident där så gäller Nederländska flaggregler för kompetens. Men det visste du säkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Några år sedan flyttade vi från Nederländerna till Sverige och sedan dess bor vi här permanent.

 

I mitt tidigare liv har jag varit kapten och lots på sjöfartyg och i samband med det har jag alla möjliga behörigheter att köra sjöfartyg i alla storlekar. VHF radio och GMDSS intyg har jag självklart också. Nu är jag pensionär.

Ett NL intyg för att köra insjöar och kustområde med privatbåtar under 25 meter har jag också.

 

Jag har byggd en 6,5 meter aluminium båt med 135 Hk utombordare för att köra privat och fiska utanför södra och västra kusten.

 

I samband med det har jag tagit kontakt med NFB med frågan om det finns behöv att skaffa en intygsbok eller att skriva om mina professionella intyg. Jag har skickad in kopior av många intyg till NFB.

Tyvärr har jag aldrig fått svar av dom.

 

I morse har jag tagit kontakt med Transportstyrelsen, Sjö- och luftfartsavdelningen, men tyvärr har de inget svar på mina frågor heller och hänvisar mig tillbaka till NFB.

Därmed är cirkeln rund.

 

Flera försäkringsbolag hänvisar mig till NFB också.

 

Jag blir lite desperat. Ingen kan eller vill svara på mina frågor.

 

Finns det någon här som har en ide hur jag ska gå vidare, tack?

 

André

 

Kör på dom pappren du har Nfb är bara en fördyrande mellanhand.

 

Dina papper gäller för mer än vad någonsin deras blå bok kan göra.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Funkis:

Nästan alla intyg jag har är från Nederländerna, bara några från England. T.ex. simulatortraining med riktigt stora fartyg m.m.  Eftersom vi bor i Sverige i nuläget har lilla båten blivit registrerat i Sverige.

Jag har haft kontakt med PTS och har fått tillståndsnummer av dom + anropssignal + MMSI nummer  m.m. Det har ordnad sig.

 

@ Pentax:

Kalle, vad du säger är rätt. Problemet är om det skulle hända någonting. Även om man är försiktigt och har mycket kunskap kan hända en olycka. Som chef i lotstjänsten hade jag mycket att göra med kollegor som hade lite "otur" och körde små eller stora skador.

Vad gör försäkringsbolaget i så fall. Problemet är att de inte vill / kan svara på den fråga.

 

Här en link till var jag jobbade som lots... Ni ser att det var trångt ibland...

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i samma situation som du, jag frågade försäkringsbolaget om min utbildning från sjöbefälsskola kunde jämställas med Nfb s utbildningar, svaret jag fick var att jag fick rabatt på premien, likt om jag haft en blå bok, sedan om det blev någon skada skulle bolaget avgöra om min utbildning var tillräcklig.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle,

 

Det är bra med vad du skrev. Så kan jag också göra.

Läget är så att jag inte har en försäkring i nuläget eftersom vi fortfarande håller på med att bygga båten.  Så jag är faktiskt fri med att välja vilket företag är bäst i min situation, med många "utländska" intyg dock utan blå bok.

Båten räknas bli (prov) körklar omkring i början av maj.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg din båtförsäkring hos Pantaenius, dom är stort internationellt bolag som är mycket bra att ha och göra med.

Dina brev gäller självklart mycket längre än vad en blå intygsbok gör. Vad man skall komma ihåg är ju att ansvarsgraden ökar i samma takt som utbildningsnivån. Så ibland kan det vara bra att"bara" visa den blå boken.

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...