Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peter_K

Segelmakeri brinner!

Rekommendera Poster

Någon som vet mer?

Är det Next.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte så många andra segelmakerier just där än Next. Tråkigt, det drevs av entusiaster och det fanns mycket skräddarsydd och egentillverkad utrustning där så det blir nog inte så lätt att bygga upp igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa bränder drabbar ju "endast fösäkringsbetalare, skattebetalare och företag, inte alltid civilpersoner. så jag håller på det vis med om "sorgligt att...".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa bränder drabbar ju "endast fösäkringsbetalare, skattebetalare och företag, inte alltid civilpersoner. så jag håller på det vis med om "sorgligt att...".

Är det skillnad på skattebetalare och civilpersoner? Vad jobbar Du med?

Jag tycker fortfarande att det är sorgligt när folk drabbas av eldsvåda.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker det är skillnad på om det drabbar någon civilpersons privata persedlar/ prylar/ tillhörigheter eller om det endast drabbar t.ex. ett företags materiella prylar. Det drabbar endast ekonomiskt dom som betalar försäkringar skatter mm. Illa nog men tycker definitivt det är värre när personliga tillhörigheter, som ofta inte ens går att få ekonomisk ersättning för, brinner.

 

Bland det tråkigaste att betala skatt /försäkringspremie för är alla anlagda bränder som en massa idioter gör upphov till. Fast det är klart, då kostar "det" ju.

 

En brand generellt är väl lika nyttig bruttonationalproduktmässigt sett som vilken olycka som helst annars. "skapar" ju både produktion och tjänster.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker det är skillnad på om det drabbar någon civilpersons privata persedlar/ prylar/ tillhörigheter eller om det endast drabbar t.ex. ett företags materiella prylar. Det drabbar endast ekonomiskt dom som betalar försäkringar skatter mm. Illa nog men tycker definitivt det är värre när personliga tillhörigheter, som ofta inte ens går att få ekonomisk ersättning för, brinner.

 

Bland det tråkigaste att betala skatt /försäkringspremie för är alla anlagda bränder som en massa idioter gör upphov till. Fast det är klart, då kostar "det" ju.

 

En brand generellt är väl lika nyttig bruttonationalproduktmässigt sett som vilken olycka som helst annars. "skapar" ju både produktion och tjänster.

Du kan väl förklara för ägare,anställda och kunder på segelmakeriet att det var bra för bnp att det brann. Dom håller säkert med. :(  Även om man är försäkrad brukar det inte vara kul med med skador av någon sort.

Min point från början var varför det just var extra synd om "seglare"

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa.. å min point var min tolkning.

DU tolkade (min tolkning av hur du tolkade) att "appelis" bokstavligen menade just SEGLARE och MIN tolkning att han med "seglare" menade människor som drabbas personligen.

 

Spännade att se vad "appelis" menade och för mej att se om jag tolkade ditt inlägg rätt.

 

Förmodligen menar vi väl ungefär samma sak allihopa men säker är jag inte.

Finns en del språk där man alltid uttrycker nästan exakt en specifik sak som inte går att tolka.

Vi har den stora glädjen och möjligheten att alltid tolka hur vi vill och även prata hur mycket som helst utan att säga någonting.

 

PS: behöver inte, kan inte och vill inte (förstår inte heller varför, jag skulle) förklara för segelmakeriet "att det är bra" att det brann.

Det måste ju den den som tycker att det är det kanske klara av i så fall. men....

rent bruttonationalproduktmässigt så... DS.

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är alltid trist för alla berörda när det brinner.

 

I detta fallet berörde det mig mer att läsa att ett segelmakeri brinner än att läsa att en industrilokal brinner, då jag förstår att några kanske inte kommer att kunna segla i sommar som de tänkt och för att ett fint hantverk inte kommer att kunna utövas.

 

Tänker jag lite till så är hantverket säkert någras försörjning, vilket naturligtvis är ännu mer ledsamt att förlora.

 

Jag gissar att din poäng i detta fallet är att inte göra skillnad på folk och folk i form av seglare/båtfolk/landkrabbor etc, och även om seglare alltid kommer att ha en genväg till mitt hjärta ska jag göra mitt bästa för att inte skilja på folk och folk. Jag vet ju att jag träffat mycket trevligt folk med motorbåt eller utan båt och till och med några fjollar i segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tragiskt på många plan, och jobbigt för många. Förutom ägarna till segelmakeriet kan de som lämnat in gamla men fina segel för översyn hamna i kläm kring vem som ersätter osv - och det är inte långt kvar till säsongen börjar nu.

Hoppas det löser sig bäst för alla inblandade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst är det för de som inte har ett arbete att gå till efter en sån här katastrof. Alla andra kan ju ersättas via försäkringsbolagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även de som inte har ett arbete att gå till ersätts av försäkringsbolag. Det är värre som sagt för de med äldre segel som värdet skrivs av på, sedan dras självrisk - och du får ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är alltid trist för alla berörda när det brinner.

 

I detta fallet berörde det mig mer att läsa att ett segelmakeri brinner än att läsa att en industrilokal brinner, då jag förstår att några kanske inte kommer att kunna segla i sommar som de tänkt och för att ett fint hantverk inte kommer att kunna utövas.

 

Tänker jag lite till så är hantverket säkert någras försörjning, vilket naturligtvis är ännu mer ledsamt att förlora.

 

Jag gissar att din poäng i detta fallet är att inte göra skillnad på folk och folk i form av seglare/båtfolk/landkrabbor etc, och även om seglare alltid kommer att ha en genväg till mitt hjärta ska jag göra mitt bästa för att inte skilja på folk och folk. Jag vet ju att jag träffat mycket trevligt folk med motorbåt eller utan båt och till och med några fjollar i segelbåtar.

Tack för att Du förstod vad jag menade!

Det var ju någon annan som inte ville/kunde förstå min tanke. Vi får hoppas att alla trots allt får en bra sommar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://www.brandkaren-attunda.se/nyheter/industribrand-i-upplands-bro/Känns extra sorgligt när det drabbar seglare:(

Vad är det för speciellt med seglare? Det är väl alltid trist när det brinner för folk!

/Claes

Ingen har påstått ngt annat. Att tycka synd med en seglingsvinkel utesluter inte andra perspektiv. Men du verkar vara en särdeles god människa i alla fall. Kul för dig och bra att du hittade ett forum att torgföra det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du företag?

Jo jag tycker det är skillnad på om det drabbar någon civilpersons privata persedlar/ prylar/ tillhörigheter eller om det endast drabbar t.ex. ett företags materiella prylar. Det drabbar endast ekonomiskt dom som betalar försäkringar skatter mm. Illa nog men tycker definitivt det är värre när personliga tillhörigheter, som ofta inte ens går att få ekonomisk ersättning för, brinner.

 

Bland det tråkigaste att betala skatt /försäkringspremie för är alla anlagda bränder som en massa idioter gör upphov till. Fast det är klart, då kostar "det" ju.

 

En brand generellt är väl lika nyttig bruttonationalproduktmässigt sett som vilken olycka som helst annars. "skapar" ju både produktion och tjänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...