Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thompan

ankare ..en fråga av vikt!

Rekommendera Poster

vilken storlek på plätt skall man ha till en uttern 4455c. båten är 4,5m ca 400kg? vad använder ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ett Bruce ankare på två kilo till min Uttern 4602. Antar att ett 5kg ankare är bra med, men det är större. Mitt lilla 2kg sitter bra! Men som sagt det är ett Bruce ankare som är en väldigt bra typ av ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig använda en plätt för ankring på natten eller så. Plätten kallas för kaffe-ankaret för att det är behändigt att använda för kortare ankring när man har båten under uppsyn. Välj ett Bruce-ankare för sådana behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm... då får det nog bli ett bruce-ankare. så att dom var ganska dyra, är kopiorna lika bra? ett tvåkilos skall alltså räcka för min båt? :-) tack för svaren!!! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dr Evert Snuggles

Min båt är rätt stor, så jag använder en lancia abarth -86:a med takräcke som ankare, funkar utmärkt.Jag ligger blickstilla i full storm. Problemet som nyligen dök upp är att det börjar bli tråkigt att ligga kvar här nu o jag vet inte hur jag ska få upp ankaret. Nåt tips nån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vilken tyå av ankare man ska ha beror väldigt mycket på vad det är för slags bottenförhållanden och varför man vill ankra. Är det dynigt, sand, stenigt....ska du ankra tillfälligt medan du tar en kopp kaffe eller ska du ankra för natten osv. I många fall duger ett dragg alldeles utmärkt. (Men inte för övernattning!) I ditt fall räcker ett på 3,5 kg alldeles utmärkt i sådana fall. Den är dessutom billig pch tar mindre plats än en plätt vid förvaring. Mitt tipps är att du kontaktar en marinhandlare. gärna någon på orten om du har någon, för de vet oftast vad det är för bottenförhållanden i hemma-sjöarna. Försäkringsbolagen brukar ofta ha anvisning på sina hemsidor om vilken dimmension man bör ha på ankare och förtöjningstampar. Kan också vara bra att titta närmare på. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]hm... då får det nog bli ett bruce-ankare. så att dom var ganska dyra, är kopiorna lika bra? ett tvåkilos skall alltså räcka för min båt?[/KUR] Jag har kört med billiga Brucekopior sedan de kom ut på marknaden o är helt nöjd, har aldrig haft något ankare som har funkat lika bra. MVH, G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sjön heter mälaren och det kan även bli någon tur till östersjön. en och annan övernattning kan det bli men primärt blir det nog fika-bada-fiskabåt. ______________________________ takräcke...hm...skall fundera på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag som nybliven båtägare skaffade en 5-kilos dragg (eller bottenkratta som belackarna kallade den) så fick jag höra att den aldrig skulle funka i de sandiga och dyiga bottnarna hemma i viken. Köp en blyplätt sa alla. Men så här med en säsongs erfarenhet så tycker jag att den funkar rätt bra, bara man inte snålar med tampen. Det finns nån gyllene regel om att tamplängden ska vara X gånger djupet, men jag brukar köra med regeln: Ut med all tamp du har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far använder en dragg, vi kör på västkusten där det e stenigt. Men jag föredrar Bruce - funkar i alla lägen. Sitter lika bra i sten som en dragg, sitter ännu bättre i sand. Känner mig aldrig orolig med mitt Bruce.Jag kör en billig Biltema kopia, men det är en smak sak vad man vill ha och hur mycket man vill lägga ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja, man brukar tala om 5 ggr djupet. alltså 50 m lina till 10 meter djup om man talar om ren ankring. Med ett dragg för fikapausen räcker det med betydligt kortare. Däremot är en kätting på någon meter eller 3 jättebra för att få ner även draggen i ett mer horisontellt läge. Det är ju först i det horisontella läget som den kan få ett grepp att bita sig fast i. Det gäller även plättar. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu så!! det blev 5kg stukankare som någon person i bekantskapen var en kopia av bruceankaret, 40m ankarlina och 2m kätting. hoppas det räcker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...