Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Sea ray 260 Sundancer 2000, jag kan ibland känna att det luktar lite bensin i midcabinen. 

 

Det är inte alltid det gör det utan bara ibland, vet inte om det luktar mer när den är fulltankad eller inte. 

 

vad kan man göra åt detta ?

Är det vanligt problem som är lätt att åtgärda ? 

hur ofta skall man byta påfyllnadsslangen till bensintanken ? 

Är det lätt att montera ur tanken på den båten ?

Hur gör man då ? 

 

Jag vet inte riktigt vart jag skall börja och felsöka, men känner att jag måste hitta problemet och åtgärda det. 

 

Tacksam för svar

 

/Minkamera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Titta i motorrummet så ser du bensintanken under panelen där elverket normalt är monterat. Det är några brädor att demontera för att komma åt den.

 

Angående bensinlukt så låter det oroande. Under golvet i midcabin går det skott som ska vara täta in mot motorutrymmet men det är ju inte omöjligt att det är läckage någonstans där omkring tanken. Är det en kraftig "nytankad" bensinlukt hade jag nog varit oroad.

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta i motorrummet så ser du bensintanken under panelen där elverket normalt är monterat. Det är några brädor att demontera för att komma åt den.

 

Angående bensinlukt så låter det oroande. Under golvet i midcabin går det skott som ska vara täta in mot motorutrymmet men det är ju inte omöjligt att det är läckage någonstans där omkring tanken. Är det en kraftig "nytankad" bensinlukt hade jag nog varit oroad.

Det stinker väl inte som "nytankad" bensin, men jag känner av att det luktar bensin. Är det lätt att skruva loss durken i midcabin eller är det risk att man inte får det tätt igen ? 

 

Jag känner av ibland bara, det det räcker för att jag skall bli orolig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att lokalisera tanken och sedan titta på det som är lättast åtgärda, så att du inte börjar med att riva ut tanken för att sedan konstatera att det avluftningen som släppt från sin anslutning från tanken. Jobba systematiskt

Kontrollera slangar och anslutningar till och från tanken, skador på dessa, sitter slangklämmorna fast osv..

Är slangar och kopplingar ok, ja då är det nog tanken som behöver kontrolleras, går den att prov trycka på plats eller behöver du riva ur den.

Du har ingen bensin som ligger och skvalpar i kölsvinet, det kan ju "åka" lite fram och tillbaks beroende på hur båten är lastad, kanske värt att kolla det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kan inte din båt, men kontrollera eventuell avluftningsslang samt påfyllnadsslang. Har själv haft lukt på liknande sätt med ett annat båtfabrikat. Då visade sig att det var avluftningsslängen. Lukten kom för mig när tanken var full.

 

Bensin brinner ju som bekant, ge dig inte förrän du hittat felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provtryck tanken på plats, det är bra mycket lättare än att tar ur den.

 

Ta bort alla slangar och plugga där de satt, det måste bli 100 procent tätt. Därefter trycksätter du tanken, bygg en anslutning av exempelvis en bilventil i änden på en slangstump. Max 0,2 bars tryck. Spreja med vatten med diskmedel (blomspruta) på dina pluggade anslutningar samt kring tankarmatur och liknande för att kolla efter bubblor (alltså läckage).

 

Vill du lyxa kan du ha en mätare för att övervaka trycket, annars kan du ju nöja dig med att kolla om du fortfarande har övertryck efter en viss tid (typ tre-fyra timmar). Har du fortfarande tryck kan du vara förvissad om att tanken är tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga ställen för läckage är ju Förutom slanganslutningar även anslutningen för tanknivågivaren. Om dessa inte är helt täta kommer det lukta även om de är ovanför Bränsleytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är ingen synlig bensin i kölsvinet, så det är nog mindre mängd. Hur fungerar det med avluftningen? sitter den på samma ställe som där slangen som man tankar i kommer ner ? 

 

Crabmeat, när du hade problem med avluftningen, vad var det för problem då ? hur gjorde du för att fixa det ? 

 

 

 

Firefish, Har du några tips på hur man pluggar tanken ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eld-Ja där kan det ju också läcka, ngn som vet vart man kan få tag på nya packningar till en sådan tank som sitter i en Sea Ray 260? Eller kan man köpa ngn gummipackning ngnstans som man kan klippa ur och som även tål bensinångor? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall provrtrycka och felsöka, hur skall man ha det med bränsle i tanken? om den är helt tom så borde det ju bli mer farliga ångor än en tank med soppa i eller har jag missuppfattat det hela ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är större risker med en tom tank än en full, men det är ju bara om du antänder innehållet i tanken. Låt bli det...

 

En variant på täthetskontroll du kan göra är att skapa undertryck i tanken istället. Då får du inte in någon luft som kan bidra till antändning och framför allt slipper du få bensin att läcka ut om du har en läcka.

  1. Montera en någorlunda exakt graderad manometer som visar 0 - minus 1 bar, eller + 1 bar om du ska höja trycket. 0 - 0,5 bar är ännu bättre, men använd inte en 0 - 10 bars manometer. Du ska kunna avläsa trycket någorlunda exakt.
  2. Öka eller minska trycket i tanken. Någon nämnde 0,2 bar och det kanske är ok.
  3. Läs av manometern noga.
  4. Vänta länge, gärna 3 - 4 timmar.
  5. Läs av manometern igen.

Du ska inte ha någon förändring i tryck.

Om du får det är det dags att tömma tanken och trycksätta och gå över med läcksprej.

 

Så här gör vi inom VVS-branschen, http://www.sakervatten.se/download/516-5A14161C9F5890C774A66DD3AAFA17CE/Broschyr-Forenklad-tathetskontroll-med-luft.pdf

 

Tillägg: Om du ska öka/minska trycket med 0,2 bar kan du göra ett U-rör av en genomskinlig vattenslang. Det blir betydligt noggrannare än att avläsa en manometer och billigare.

  1. Häng en ca. 8 m lång genomskinlig slangen från båten i ett U. Dimensionen har ingen betydelse.
  2. Inga veck!
  3. Fyll på med vatten  så att 1,5 m av båda slangarna blir fyllda.
  4. Anslut den ena slangändan till bensintanken, den andra ska vara öppen.
  5. Öka/minska trycket så att så att avståndet mellan vattenytorna i slangen blir 2 m = 0,2 bar.
    Vid undertryck kan vatten sugas in i tanken om du sänker trycket för mycket! Bäst med en smal slang (4 mm kanske) så blir det inte så mycket vatten...
  6. Markera vattenytorna på slangen.
  7. Vänta länge
  8. Kolla att ingen förändring skett.

Mackey

 

PS

Branschskada...

Provtryckning innebär att man höjer trycket till 1,5 x anläggningens arbetstryck under 30 minuter (lite olika beroende på anläggningstyp).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plugga gör man enklast med en slangstump samt en bult i lämplig storlek och slanglämma när det gäller soppaslang. Påfyllningsslangen är ju lite grövre men botanisera lite bland frugans burkar med krämer och annat och du bör kunna hitta något som passar.

 

Du kan provtrycka med bränsle i tanken, det är på ett sätt bättre. Ju mindre gasvolym du har, desto högre tryck kan du ha. 0,2 bar är det vi provtryckte fjärrvärmerör med när vi provtryckte med luft. Provtryckte vi med vatten var det 30 bar som gällde. Det finns risker förknippade med att provtrycka med gas, föreställ dig en bränsletank på tusen liter som trycks till 30 bar – spricker den är det mycket luft som ska ut väldigt fort (tänk; explosion).

 

Jag vet inte hur många öppningar du ha i tanken. Utlopp till motorn samt eventuell retur, tankpåfyllning samt avluftning. Sedan en lucka eller motsvarande för tankgivaren samt förpump i tanken om sådan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är större risker med en tom tank än en full, men det är ju bara om du antänder innehållet i tanken. Låt bli det...

 

En variant på täthetskontroll du kan göra är att skapa undertryck i tanken istället. Då får du inte in någon luft som kan bidra till antändning och framför allt slipper du få bensin att läcka ut om du har en läcka.

  1. Montera en någorlunda exakt graderad manometer som visar 0 - minus 1 bar, eller + 1 bar om du ska höja trycket. 0 - 0,5 bar är ännu bättre, men använd inte en 0 - 10 bars manometer. Du ska kunna avläsa trycket någorlunda exakt.
  2. Öka eller minska trycket i tanken. Någon nämnde 0,2 bar och det kanske är ok.
  3. Läs av manometern noga.
  4. Vänta länge, gärna 3 - 4 timmar.
  5. Läs av manometern igen.

Du ska inte ha någon förändring i tryck.

Om du får det är det dags att tömma tanken och trycksätta och gå över med läcksprej.

 

Så här gör vi inom VVS-branschen, http://www.sakervatten.se/download/516-5A14161C9F5890C774A66DD3AAFA17CE/Broschyr-Forenklad-tathetskontroll-med-luft.pdf

 

Mackey

 

 

 

Branschskada...

Provtryckning innebär att man höjer trycket till 1,5 x anläggningens arbetstryck under 30 minuter (lite olika beroende på anläggningstyp).

Undertryck är bra, fast svårt att hitta eventuella läckage med såpvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Undertryck är bra, fast svårt att hitta eventuella läckage med såpvatten.

 

Lite otydligt skrev jag

 

Du ska inte ha någon förändring i tryck.

Om du får det är det dags att tömma tanken och trycksätta och gå över med läcksprej.

 

Det jag menade är att tanken ska tömmas på bensin och sedan höjer man trycket i tanken och kollar med läcksprej.

Tillägg: Såpvatten funkar minst lika bra och är både billigare och lättare att få tag i.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips, kritpulver på misstängta ställen, indikerar minsta läcka.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det funka lika bra m potatismjöl?

åxå finmalet och lätt att få tag på.

kanske krita åxå är... var finns kritapulver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bensin i kölsvinet, det behövs inte mycket för att det ska lukta men är det inget så är det bara att jobba sig vidare systematiskt

Börja med det lättaste först, kolla alla anslutningars slangklämmor, kolla slangarnas kondition.

Är dessa okej ja då får du ge dig på tanken, och då har du fått en massa bra tips. Du behöver inte trycka tanken om du kan få till någon form av sprickindikering på skarvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla, jätte bra tips, presenningen åker av nästa vecka och då skall jag börja och kolla kopplingar och sedan se om jag inte kan provtrycka den också så jag är helt på den säkra sidan.

 

Jag funderar på om det kanske inte är lättast att täppa igen den stora slangen och sedan trycka luft i avluftningen. För bensinslangen till filtret borde ju bara helt tätt. 

 

tack för alla tips. fortsättning följer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanknivågivaren går att täta med packningssilikon om det är svårt att få tätt på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre med anaeroba lim eller annat som tål bensin. Silikon, oavsett kvalitet funkar nog sålänge det är gas men ej nedsänkt i.

så om givaren är monterad uppe på tanken bör det funka. Annars sväller silikonet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 70-talsbåt i somras. Tanken ligger under kabindurken. Efter tre dygns körning och sovande i båten tyckte jag att det luktade konstigt mycket av bensin. Inget synligt i kölsvinet, men när jag matade in en repända under tanken gick jag napp, repändan stank av färsk bensin. Utrymde båten, slog av all el och beställde bärgning. Visade sig senare att tanken i aluminium hade små korrosionsskador i botten, och ett pyttelitet hål rakt under sugledningens kopparrör. Koppar och alu hade tillsammans med lite kondensvaten bildat en galvanisk cell som skapat ett hål i tanken. Fick beställa ny tank i rostfritt, och sedan dess är allt frid o fröjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur har det gått för dig?

Fann du något läckage på tanken och hur gjorde du med trycktest etc?

 

/Ginger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur har det gått för dig?

Fann du något läckage på tanken och hur gjorde du med trycktest etc?

 

/Ginger

Hej, 

 

Det var packningen till tankgivaren som va torr och hade spruckit lite. Den va stenhård.

 

Jag köpte en packningsmatta på Sea sea och klippte ut en ny packning som va mjuk och fin.

 

Sedan tätade jag även med lite packningsmassa. Nu luktar det inte längre :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det funka lika bra m potatismjöl?

åxå finmalet och lätt att få tag på.

kanske krita åxå är... var finns kritapulver?

 

Vanlig vattenfärg som barn använder fungerar lika bra. Blanda lite tjockare och pensla där du tror det kan läcka. Torkar snabbt och om det läcker i det området så synns rinningar direkt i färgen. Torka bort med vatten och paper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fint att det loste sig.

Jag har litet av samma problem med en svag doft av bensin da och da i midcabin pa min 240 Sundancer.  Skall ga igenom alla anslutningar och tankgivaren jag ocksa, hoppas det ar liknande orsak och inte varre...

 

/Ginger

 

Hej,
Hur har det gått för dig?
Fann du något läckage på tanken och hur gjorde du med trycktest etc?

/Ginger

Hej, 

 

Det var packningen till tankgivaren som va torr och hade spruckit lite. Den va stenhård.

 

Jag köpte en packningsmatta på Sea sea och klippte ut en ny packning som va mjuk och fin.

 

Sedan tätade jag även med lite packningsmassa. Nu luktar det inte längre :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...