Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Linolja vs teakolja

Rekommendera Poster

Jag har en del detaljer av teak i båten som ska oljas. Sargen runt sittbrunn, rorkult, namnskylt etc..

Min uppfattning generellt är att en bra svensk lågmolekylär kallpressad linolja är bättre än (ofta dyrare) märkesoljor med diverse specialändamål.

Men teak är ju å andra sidan lite speciell då den är så fet och "tät". Så de speciella teakoljorna kanske har nån poäng ändå?

Jag är sugen på att bara rengöra lätt och boracolbehandla, sedan stryka på rå linolja från claessons trätjära som jag redan har hemma och gillar skarpt, ev blanda med lite balsamterpentin?.

Men tänkte ställa frågan här först om teakolja, t.ex hempel eller international har några fördelar mot linoljan?

Jag använde Lefant teakolja på en annan båt förra året men blev besviken. Det fina resultatet varade väl till midsommar ungefär, sen såg det ut som innan ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att ditt eget recept skulle bli en premium, ectra extra dyr, hos specialbutikerna. Men då skulle den inte heta linolja utan... jungfru-kunglig-...special-för särskilt utvald och känslig teak, för den kräsne.

I sådan underrtext, finstilt, finns såklart klausuler hur det ska vårdas (som hästens sängar som kräver en extra anställd)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag oljade teaken utomhus fick jar rådet att använda tungträolja. Den har ännu mindre molekyler, och härdar snabbare än teakoljan. Teakoljan Riskerar tydligen att göra teaken svart på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å vad tror du är i de flesta "oljor".

Just det, den växten med blåa blomman.

Kör du på 50/50 balsam terp å kokt linolja. Det har jag gjort i åratal när jag hade teakdäck.

Funkar kanon. Om man nu skall olja teak. Det blir halt när det regnar på´t.

 

Fast jag håller med esteterna att det blir "vackert" Vacker är ett tycke. Inte fakta. Sitter i betraktarens ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning vill du späda med terpentin, oftast brukar det inte behövas?

 

Jag använder linolja på det mesta. Miljövänligt och trevligt att hålla på med och man slipper oroa sig över eventuella hälsorisker. I ditt fall skulle jag nog olja det mycket tunt två, tre gånger med några dagars mellanrum beroende på hur mycket det suger. Sista vändan bör strykas iaf två veckor innan du ska börja använda båten. Rå linolja oxiderar mycket långsamt och kan du göra detta utomhus (ett kallt båttält är perfekt) är det den bästa miljön, inomhus i varmgaraget fungerar sämre. Fast allt detta visste du nog redan :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Ruspricken: jag brukar inte promenera vare sig på namnskylten eller rorkulten så halkan är inget problem ;). Dessutom härdar inte rå linolja på ytan, den går in helt i trät så det blir inte halt ändå.

Firefish: Jag "vill" inte späda med balsamterpentin, men jag har det hemma och skrev till att jag "eventuellt kan späda med lite". Tänkte med det att någon kanske tycker det är bra just till teak med tanke på hur fett träslaget är redan? Om linoljan har svårt att härda i teaken ensamt eller dyligt? Men ingen verkar flagga för det så då låter vi den flaskan stå på hyllan och provar med bara rå linolja.

 

Olja vs inte olja:

Jo det kan ju diskuteras i evigheter och hade jag själv ett obehandlat teakdeck hade jag behållt det obehandlat.

Men nu är det detaljer runt hela båten, inte ett deck, samt "inredning" under kapell och doghouse det handlar om. Det har varit behandlat förr så det har ingen grå fin ton idag, bara "trött och törstig" tidigare behandlad färgton (ej lackad).

Därför kommer jag olja, ser inga alternativ.

 

Sen ska jag även erkänna att jag inte är 100% säker på att det är teak i inredningen i sittbrunn. Jag tycker den ser så röd ut! Men inte fan skulle Winga sätta in Mahogny i en familjebåt 1978? Olackat dessutom... Naa. Men både teak och mahogny kan ju se olika ut, framförallt mahogny är ju många olika träslag.

Hursomhelst, jämför man min "teak" med ett nytillverkat thaiteak-bord t.ex har de helt olika färg.

Oavsett vilket ser det törstigt ut så olja blir det.

Och det verkar ju vara som jag misstänkte, att en riktigt bra linolja är bättre än riktigt dyr teakolja :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Tänk på brandrisken. Jag hade hört talas om självantändning men aldrig träffat eller hört nån som fått det att hända. Oljade det sista på mitt däck i hamnen i Västervik. Lite kvar att olja så den gamla frottehanduken som jag använde låg kvar på däck. Precis när vi skulle gå iland en sväng och dotter "bara" skulle hämta nåt hon glömt ombord så skrek hon till och kastade den brinnande handduken överbord. Det var varmt å soligt. Hade vi inte gått tillbaka hade vi nog eldat upp hela hamnen... så OBSOBS OBS!!! Det är absolut ingen myt att det kan självantända... ibland ska man ha tur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, just trasor kan självantända

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Tänk på brandrisken. Jag hade hört talas om självantändning men aldrig träffat eller hört nån som fått det att hända. Oljade det sista på mitt däck i hamnen i Västervik. Lite kvar att olja så den gamla frottehanduken som jag använde låg kvar på däck. Precis när vi skulle gå iland en sväng och dotter "bara" skulle hämta nåt hon glömt ombord så skrek hon till och kastade den brinnande handduken överbord. Det var varmt å soligt. Hade vi inte gått tillbaka hade vi nog eldat upp hela hamnen... så OBSOBS OBS!!! Det är absolut ingen myt att det kan självantända... ibland ska man ha tur...

 

Trasorna behöver inte ens ligga i solen för att självantända.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt att nyoljade golv börjat brinna för att det runnit ner olja mellan plankorna ner i kutterspånsisoleringen under!

 

Själv lägger jag alltid trasor som det är linolja på i öppna spisen, där kan det få brinna bäst det vill. Det har dock aldrig tagit hänt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...