Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Grandecapitano

Software för kopplingsshema

Rekommendera Poster

När jag köpte begagnad segelbåt -95 beslöt jag mig för att riva ur hela elsystemet och installera allt nytt. Dels för att det gamla var ditekt dåligt utfört och delvis för att jag vill veta vad jag har och hur det fungerar. Dessutom lade jag till en massa nytt, instrument, värmare,  belysning, inverter, eluttag mm. Jag insåg i ett tidigt skede att utan ett detaljerat elshema kommer ingen annan än jag att förstå systemet och därför ritade jag för hand ett shema över det jag byggt. Det shemat har jag uppdaterat med åren (igen för hand) när jag byggt ut systemet. Efter alla ändringar och tillägg börjar shemat nu se ut så att ingen annan än jag kan tolka det. 

En lösning vore naturligtvis att rita om allt men när man lider av lättja söker man alltid enklare utvägar.

I några trådar här på forumet har jag sett mycket klara och tydliga elsheman som tydligen är gjorda med någåt CAD program. 

Vilka sådana program känner ni till (helst gratis naturligtvis) som har färdiga symboler för mobila 12voltssystem och gör ett läsbart shema?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar jag med, även jag måste nog rita nåt snart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade föresatt mig att rita båtens kopplingschema i autocad på jobbdatorn. En kväll satt jag i båten och kunde inte låta bli att skissa lite på ett rutigt a4-papper och tänkte ha det som botten när jag gjorde den ambitiösa cad-ritningen. Det slutade med att jag använde skissen på rutigt papper som arbetsritning. Rutig a4 med penna och suddegummi har jättelåga systemkrav och frugan tycker av någon anledning att det ser mycket mysigare, ja rentav lite konstnärligt ut när man sitter med tankfull min och plitar i ett a4-block.

Någon gång kanske det ändå blir av att överföra rutpappersskissen till autocad. Kanske.

 

Men allvarligt talat så finns det ju diverse gratis eller billiga cad-program. Om det finns några med lämpliga symboler vet jag inte, men det är ju rätt enkelt att göra de man behöver, spara dem som enhetliga symboler och göra sitt eget symbolbibliotek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ProfiCAD. 

Sen kan du ladda ner symboler. Men helt korrekta symboler är svårt å hitta så använd något som passar :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Microsoft Visio med bilder snodda ifrån Skyllermarks hemsida.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Visio och SmartDraw (som kom upp i samma Google sök) är för dyra för ett engångsprojekt. Skall försöka med ProfiCAD. Symbolerna är dock ett problem. Mycket arbete att göra symbolerna för ett engångsprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TinyCad är ett annat gratisprogram som jag själv använt och tycker fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ett program som går att köra i en Mac?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...