Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har läst en hel del om e-tec motorer och som vanligt finns det de som inte gillar tvåtaktare och andra som kan tänkas att äga en, jag har googlat på både svenska och utländska sidor och har förstått att tidigare (ca 2009) så hade man problem med bl.a. injektorerna men nu verkar det mesta vara löst och de som har haft problem har blivit hjälpta av respektive ÅF, jag såg dessutom på Birka Stockholms MOB båt satt det en e-tec motor (om jag inte missminner mig helt) och om de har en sådan motor på en sådan viktig båt så bör den vara Ok.

 

Anledningen att jag tittar på e-tec är att den är billigare , slipper service de 3 första åren och man kan enkelt vinterkonservera den själv.

 

Vore tacksam för synpunkter från de som har praktisk ERFARENHET av denna motor !!

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker de är bra! Jag lockades av enkelheten. Ingen inkörning bara tuta o köra. Ingen service stup i kvarten. Ryker inte (xd 100 olja) jag har jättesvårt att se fördelen med 4 takt om man inte ska puttra på tomgång från morgon till kväll. Inte att förglömma super enkelkonservering du kan göra vid bryggan på 1.5 min innan du tar upp på hösten. Ytterligare en sak är att köper du ett snöre kan du (iaf upp till 60 hk) dra igång den om du skulle fått slut på ström.

Redigerad av jacoby4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jacoby4 hur gör man konserveringen ?? hur länge har du haft den , för min del blir det en 75 hk då jag har en 80 på idag så det bör räcka med 75 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört en säsong. Konservering en görs via gasreglaget extremt enkelt (så tom jag fixar det:)) det står väl beskrivet i manualen o går jättefort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft E-tec 150 på Ribbåt från '07 tills '12. En fantastisk motor! Inga problem annat än en oljeslang som blev ihopklämt och gav "No Oil". Fixad på 2 sek. Inga problem med injektorer.

 

Respons på gasen, låg bränsleförbrukning, och hög fart over tid - marsjade 50 knop med ca 1l/Nm!!! Ingen annan motor klarade av sådant i 07!

 

Rekommanderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, var på mässan och förhandlade mig fram till ett som jag tycker ok pris och det skall bli skönt att byta den gamla Yamahan (Som har fungerat bra) mot en ny 2 takt i våran gamla men fina Ryds 530 DC dels för att det går tystare men även för miljön.

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar också på en Etec till en pendlarbåt (Grissan 640). Enligt Grisslan är 60-70 hästar lagom och 100-110 kilo. Det jag reagerar på att Etec 60 hk är spot on i vikt, runt 105 med lång rigg, däremot är 75:an snortung (knappt 150 kilo). Man vill ju inte undermotorisera och vi är 6 pers + hund i familjen...

 

Vikterna för motsvarande Suzuki (60 vs 70) är snudd på samma trots att det är fyrtakt. Varför Etec s tunga och varför ska jag välja tvåtakt när Suzuki ger 7 års garanti för snudd på samma pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en motor med vrid som ingen annan. Eftersom den 75 är stor i motorvolym och 2t så borde detta ge mycket vrid.

Och respons vid gas som få andra.

 

Tycker du garanti är viktig - köp nåt med lång garanti Och ha den i garaget så att inte ditt användande av motorn  i vägen för din garanti! Perfekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som använder sökfunktionen? Undvik O-tec är mitt råd!!!!!!!!!!!

 

Cylindervolymen är mycket viktig på båtmotorer och en Suzuki går garanterat inte långsammare än O-tec.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökfuntioner är roligt. Inga båtmotorer kan rekommanderes ut fra sökfunktioner. Alle är kass och alt er fel och ! bakom gentages tills det nogot överdrivna. Jag uppfattar at det är därför trådstartaren frågar efter erfarenheter eller ERFARENHET.

 

E-tec har vunnit och kommer högt på JD Powers anvåandarsundersönkning i USA. Et land som har nogot fler båtmotorar än man har här i Norden. Deras teknologi och motorer används på BMWs motorcyklar. Det är en av verdens största motorproducenter inom sin segment.

 

Och flera har haft bra erfarenhet ochså på detta forum. Men man hittar alltids nogon som har fel - och dom skriker oftast högt. (!!!!!! och sen lite flera !!!!!)

 

Ân av dom största RIB importörerna finns inom staden som bara använder E-tec och är mycket nöjda, Goldfish i Norge använder E-tec, Nordkapp i Norge använder bara E-tec. Så så helt galet borde det inte vara ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del äro saliga i sin tro! Men jag har testat gånger två så vis erfarenhet jag har och inte salig tro!!

 

Allt är inte bättre på den västra sidan. Men tro ni på guldkantade broschyrer då jag redan gått på grund två gånger. Varför fråga efter praktisk erfarenhet på ett forum när man redan är övertygad? 

 

Fler skulle köra med o-tec om den vore så bra, och varenda år så kommer det nya rön om att de tidigare problemen nu är över! Men det var ju inga problem förut! vad är det då de har fixat till.

 

Köp inte skiten är mitt råd!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pezz: Skrive gärna mer ingående vad som strulat. Har själv hört om en del som fått problem med dålig gång på låglast. Totalras är väl mest förekommande på Fitchtsnurrorna som var föregångarna till E-tec...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade e-tec en säsong innan jag bytade båt och jag var jättenöjd. Det enda som jag tycker inte stämmer överens med vad som sägs i broschyrer är att det ska vara doftfritt när man kör med 100 oljan. Jag använde den oljan och tyckte nog att det luktade en del iaf. Annars var det en kanonmotor och ur ekonomisk synpunkt med just service och konservering är e-tec oslagbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en e-tec 50 ett par säsonger innan jag skaffade större båt. Gillade den otroligt mycket. Lättservad men framförallt ett grymt bottendrag. Efter att jag satt på en fyrfaldig propeller på den så hoppade den upp ur vattnet och släppte aldrig tillsammans med min styrpulpetare på 4.40. Finns fler trådar om dem här men tyvärr är det många som blandar ihop dem men den gamla Ficht-tekniken som krånglade mycket. Det är faktiskt väldigt stor skillnad i teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pezz: Skrive gärna mer ingående vad som strulat. Har själv hört om en del som fått problem med dålig gång på låglast. Totalras är väl mest förekommande på Fitchtsnurrorna som var föregångarna till E-tec...

 

Därav sökfunktionen!! Lite snabbt!

 

- Ger för lite ström så jag gick back på ström. lågt volt tal under 1100 rpm. Jag fick ström torsk.

- Gillar dyra tändstift vet inte hur många gånger jag bytte och de ska gå i 300 timmar. Bilr mycket dyrt då de kostar närmare 700kr stycket.

- Tappar WOT. Nya stift lite bensin och lite packning. 5500rpm. En gubbe mer i båten och den tappar genast ner till 4800rpm. Lite äldre stift och då talar vi om ca 15 - 20 timmar och den tappar genast ner till 4800rpm. Motorn var

- mycket lastkänslig och tappade mycker ork efter 4800rpm.

 

- Blev nästan stående ute på vänern och kom in på nåder då motorn sotade igen.

- Låg toppfart om man jämför med min nuvarande motor som enligt kåpan har samma Hp.

- 17 tum prop på O-tec trotts det var den känslig. Nuvarande har jag 19 tum på och den går upp på max rpm utan att var lastkänslig.

- fick ihop ca 80 timmar på två olika motorer innan jag tröttnade på alla problem. 2009 och en 2010 så det var inga gammla Fitch

- Ryker

- gick ojämt på ett vist varvtal

- mycket dålig respons från generalagenten som kom med den ena dåliga förslaget efter den andra och i princip idiotförklarade mig. De vägrade tro på att det var viktigt att volten gick upp till 14v och pratade bara om hur många amper motorn gav och att volten var ovidkommande.

 

Finns mer skit om dessa motorer som kommer med en ny kåpa ibland men det är samma skit under. Jag förlorade mycket pengar på O-tec så mitt råd är att undvika dessa motorer så länge det går. Att sjöräddningen använder dessa är inget betyg på att de är bra då de bara startar dem på någon övning ibland. Jag kör min nuvarande motor ca 300 timmar  per år och märker av eventuella problem ganska omgående. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pezz

 

Det är jag som startade tråden och jag har förstått din besvikelse med motorerna men det har trots all gått några år sedan du hade dessa problem och jag antager att motorerna har uppgraderats och problem åtgärdats har läst på etec community om olika problem men de flesta verkar nöjda world wide, vad gäller bemötande från generalagenten vet jag inte om det var den nuvarande norska generalagenten för Evinrude har tydligen bytt till den norska ganska nyligen.

Vi har bestämt oss för en e-tec 75hk och jag lovar att återkomma både med ris och ros

 

Kenbja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft E-tec i 4 säsonger nu och är supernöjd:) enda som har strulat var tiltrelät. Annars har det varit en underbar och driftsäker motor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Freddan

 

Detta kommer att bli bra, efter att ha läst olika forum så har alla motorfabrikat problem på ett

eller annat sätt men jag är övertygad om att de flesta motorer fungera OK.

Vad har du för motor/båt kombination ?? proppen 3 eller 4 bladig ??

 

/Kenbja

 

Återkommer när motorn siter på båten , just nu står båten i ladan och bilen har vinterdäcken på så det blir först i april nya motorn kommer att monteras hos varvet

 

Redigerad av Kenbja
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt lite olika trådar där det kan diskuteras 2takt-insprut gentemot 4takt i all evighet. Vi kommer ofta tycka olika, det viktigaste är att man själv blir nöjd i slutänden,inte vad alla andra tycker, sen givetvis är det intressant i sitt val att höra om de olika alternativen från de brukande ägarna.

En motor kan passa mindre bra på en båt medan en annan passar den bättre, det spelar stor roll hur man skall använda båten, vikt, lokala servicestationer, pris osv spelar givetvis roll.

Jag själv köpte en ny etec 150HO iFjol till min DC och är med det valet mycket nöjd, otroligt bra prestanda och mycket trevlig vid vattensport. Bytte bort en 2004 evinrude direct injektion som suttit där sedan den var ny, (senaste versionen av ficht) Var nöjd med den motorn, den har aldrig strulat så valet till etec var enkelt.

 

Många problem som blir med de olika maskinerna är ofta relaterade till felaktig montering, fel stigning på propeller och fel hissning av motor på akterspegel, allt detta är viktigt att få rätt. Se till så motorn varvar ut på WOT till max rek varvtal, etec 75 har jag för mig bör varva strax över 5200 full tank ensam i båten, för bästa ork i hela registret och givetvis då familj/packning är lastad. Sedan kanske man inte är ute efter toppfart och väljer givetvis en propp som lämpar sig bättre för tung last i vettig planande hastighet, men återigen så måste motor oberoende av hur tung lasten är orka med att ligga vid fullgas inom det optimala varvtalet för att den inte skall gå för tungt, alltså alltid nå ca 5-5200

 

Detta inlägg blev längre än vad jag tänkt mig, hoppas du blir nöjd med ditt motorköp och får en trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med bränsleförbrukning på dessa nya E-tec VS 4-takt då? Jag pratade med Evinrude på mässan nu i Mars, då sa de (förstås) att skillnaden är minimal. Men sen sa han i samma andetag att en E-tec 115hk drar ca litern på båten jag funderade på (Sandströms 620), men läser man tex Yamahas körguide 2016 så drar ju en Yamarin 60c med Yamaha 115hk ungefär 0.7l/sjömil. Om dessa jämförelser stämmer är ju förbrukningen avsevärt högre på E-tec.

 

Sen har jag lite svårt att svälja att Evinrude nu är absolut sist kvar med 2-takt, varför?. Känns lite Saab 2-takt på 60-talet innan de också tvingades erkänna att 2-takt var död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 150 E-tec där den drog 1l/sjömil vid 40 knop. Sedan samme upp tills 50 knop, sen stack det iväg.

Vilket inte F 150 Yamaha som var std på denna båten klarade av. Varken att få samme fart vid så låg förbrukning eller fart vid denna rpm...

 

Men det beror säkert på båt, propellrar etc.

 

Min båtproducent byte sen til Evinrude E-tec eftersom det var bättre på alle sätt. Både fart, låg förbrukning, låg vikt, bättre motorrespons när man ska köra aktivt i vägor etc. Och ut med Y efter måna år med dom...det går att lära av erfarenhet.

 

En bra motor är en bra motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ska man hårddra det, så är förbränningsförloppet i de överlägset verkningsgradseffektivaste motorerna av tvåtaktscykel.

Dessa motorerna blir nog de sista förbränningsmotorer som försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny E-tec 75hk förra året och är mycket nöjd. Det är väl det som är viktigast att kund är nöjd.

 

Sen finns det alltid ngn som ska mala massa skitsnack om olika motorer. Tröttsamt.

 

:D  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pezz: Skrive gärna mer ingående vad som strulat. Har själv hört om en del som fått problem med dålig gång på låglast. Totalras är väl mest förekommande på Fitchtsnurrorna som var föregångarna till E-tec...

 

Därav sökfunktionen!! Lite snabbt!

 

- Ger för lite ström så jag gick back på ström. lågt volt tal under 1100 rpm. Jag fick ström torsk.

- Gillar dyra tändstift vet inte hur många gånger jag bytte och de ska gå i 300 timmar. Bilr mycket dyrt då de kostar närmare 700kr stycket.

- Tappar WOT. Nya stift lite bensin och lite packning. 5500rpm. En gubbe mer i båten och den tappar genast ner till 4800rpm. Lite äldre stift och då talar vi om ca 15 - 20 timmar och den tappar genast ner till 4800rpm. Motorn var

- mycket lastkänslig och tappade mycker ork efter 4800rpm.

 

- Blev nästan stående ute på vänern och kom in på nåder då motorn sotade igen.

- Låg toppfart om man jämför med min nuvarande motor som enligt kåpan har samma Hp.

- 17 tum prop på O-tec trotts det var den känslig. Nuvarande har jag 19 tum på och den går upp på max rpm utan att var lastkänslig.

- fick ihop ca 80 timmar på två olika motorer innan jag tröttnade på alla problem. 2009 och en 2010 så det var inga gammla Fitch

- Ryker

- gick ojämt på ett vist varvtal

- mycket dålig respons från generalagenten som kom med den ena dåliga förslaget efter den andra och i princip idiotförklarade mig. De vägrade tro på att det var viktigt att volten gick upp till 14v och pratade bara om hur många amper motorn gav och att volten var ovidkommande.

 

Finns mer skit om dessa motorer som kommer med en ny kåpa ibland men det är samma skit under. Jag förlorade mycket pengar på O-tec så mitt råd är att undvika dessa motorer så länge det går. Att sjöräddningen använder dessa är inget betyg på att de är bra då de bara startar dem på någon övning ibland. Jag kör min nuvarande motor ca 300 timmar  per år och märker av eventuella problem ganska omgående. 

 

 

Stift 700 kr? Har för mig de går på 200-250 kr/st, rätt normalt. Man jag kanske har fel för mig?

 

Angående alla fel med sot, dålig ork etc. Du har nog monterat stiften fel, Det är inte bara att skruva i stiften.

 

En E-tec som inte är något problem med ryker inte så som du beskriver.Du kanske har köpt olja på Biltema?

 

Alla problem som du verkar ha med laddning tyder ju också på att något är fel i ditt elsystem eller på generatorn. En generator ger ju flera 10-tals A i ström..

 

Att du kör 300 tim/säsong gör ju en E-tec idealisk då du bara behöver serva en gång/år. En 4-takts motor har väl service runt var 100:e timme. Då ska du alltså in med motorn på service 3ggr/säsong, låter lite jobbigt. Och dyrt.

 

Det är klart att något måndagsex alltid kan finnas på någon motor/modell men det låter lite som du trollar här för att dra igång ett nytt 2-takt vs. 4-takts krig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som haft problem trollar säkert en del, här är etec:en inte optimal laddar rätt dåligt på låga varv bla. Jag hade en 07:a dvs en med allt som ska krångla. Sålde båten -14 med 650 timmar. Hur många fel? 0. Stiften är dyra i Sverige så är det dags för byte köp dem på ebay för ett mycket humanare pris. Tror jag bytte stift två ggr. Sen kör på xd100 så slipper du sotproblem och byter du stift själv indexera dem rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Då har några månader och driftstimmar med den nya motorn Evinrude e-tec 75Hk

installerad av Fredrik på Bergshamra varv klarats av, allt har fungerat utan anmärkning vilket det skall göra med en split ny motor.

 

Innan vi bestämde oss för denna motor läste vi på ”World vide” om hur ägare till denna typ av motor har upplevt funktion och ljudnivå o.s.v och det stämde bra med hur vi upplevt motorns funktion dels på längre turer och kortare dagsturer.

 

Negativt:

Det vibrerar lite på tomgång skall be varvet höja tomgången lite för att se om det försvinner.

 

Positivt:

Ljudnivån vid WOT

Ingen tvåtakts rök (Har hänt en liten puff ngn gång)

Drar lite olja

Motorns fina drag

Bränsleförbrukningen kollade upp vid 2 pers samt packning ca 22-23 knop landade

på 0,8 NM

 

Så här långt allt bra och det är en bit kvar av sommaren så mer båtåka blir det

 

/Kenny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är säsongen över :huh: men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge och nu är det BARA 7 mån kvar till den 3 Maj , säsongen med den nya e-tec motorn har varit mycket bra motorn har uppfyllt alla våra förväntningar och vinterkonservering var verkligen enkel första ha i stabiliserings vätska i bensinen ta en sväng på 10 min sedan tog det en och en halv minut att vinterkonservera så jäkla enkelt så nu står det tvättad och klar i ladan

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-takts röken får ni aldrig bort med xd100 men testa Triboron olja då är ni nära. Den var ok enligt generalagenten när jag hade mina problem. (bättre än biltemaolja)

 

Förstår inte folk som vill ha synpunkter när de redan har bestämt vad de ska sköpa. Men vissa är tydligen nöjda med en saab med.

 

Jag har koll på hur man vrider till tändstiften och har du tur så kan du använda de du köper. Annars så får du åka in och byta till en annan ;)  Bra grejer det där!!

 

Marinan som sålde de bra motorerna i min närhet har tydligen slutat sälja dem, undrar varför???

 

Suzuki forever..................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-takts röken får ni aldrig bort med xd100 men testa Triboron olja då är ni nära. Den var ok enligt generalagenten när jag hade mina problem. (bättre än biltemaolja)

 

Förstår inte folk som vill ha synpunkter när de redan har bestämt vad de ska sköpa. Men vissa är tydligen nöjda med en saab med.

 

Jag har koll på hur man vrider till tändstiften och har du tur så kan du använda de du köper. Annars så får du åka in och byta till en annan ;)  Bra grejer det där!!

 

Marinan som sålde de bra motorerna i min närhet har tydligen slutat sälja dem, undrar varför???

 

Suzuki forever..................

 

Min bäste Pezz

 

Jag förutsätter att ditt inlägg är riktat till mig i första hand så jag väljer att besvara ditt inlägg utifrån den utgångspunkten, för det första vill jag inte ha ”SYNPUNKTER”= (betraktelsesätt d.v.s. det du anser gällande e-tec ’s motorer) sedan har jag redan passerat ”BESTÄMD/T”=( besluta att utföra en handling)   då jag redan har utfört handlingen genom att genomför mitt inköp av en Evinrude e-tec utombordsmotor.

 

Vad gäller att citat vrida tändstift slut citat så är det något inte jag behöver bekymra mig över då det ingår i den av garantibestämmelser stipulerade 3 års/300 timmars servicen hos en av Evinrude/BRP auktoriserade återförsäljare för att återupprepas vart annat år detta under en femårsperiod varefter jag själv kan utföra service om jag så önskar då garanti tiden löpt ut.

 

Mitt sista inlägg är en RECENSION av mitt första år som mycket nöjd ägare av en Evinrude e-tec 75hk där jag beskriver det negativa och det positiva av min första säsong med denna motor INTE en önskan om SYNPUNKTER.

 

P.S. Det vore klädsamt om du nämner namnet samt ger kontaktuppgifter på det företag som du refererar till som numera citat TYDLIGEN slut citat slutat vara återförsäljare av Evinrude e-tec så att presumtiva köpare av denna motor kan få information direkt från företaget.

 

​M.V.H

 

Kenbja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som haft problem trollar säkert en del, här är etec:en inte optimal laddar rätt dåligt på låga varv bla. Jag hade en 07:a dvs en med allt som ska krångla. Sålde båten -14 med 650 timmar. Hur många fel? 0. Stiften är dyra i Sverige så är det dags för byte köp dem på ebay för ett mycket humanare pris. Tror jag bytte stift två ggr. Sen kör på xd100 så slipper du sotproblem och byter du stift själv indexera dem rätt

Är det något E-tec är bra på är det laddning på låga varv. Motorn är designad för att kunna snörstartas utan batteri, dvs den skall ladda nog för att försörja elektronik på väldigt lågt varv för att starta.

 

Dessutom har jag personligen lagt 500 motortimmar trollandes med E-tec på min förra båt efter öring och lax i östersjön utan att någonsin haft problem med laddning av batterier eller igensotade stift/injektorer. Och då pratar vi i princip hela dagar med tomgångsvarv. Körde xd100 som Gasgladare riktigt påpekar är rätt val.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...