Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

bossew49

 

Hej

Måste göra om min el på båten. Den är som ett ormbo. Jag vill ha ordning och reda på alla sladdar och vart de går.

Finns det någon som har en skiss hur man installerar detta. Båten 560 lång 90 hk fyrtakt, lanternor, gps, mm 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns någon som har en skiss som passar just din båt. Sen är det kanske lättare om du anger vad det är för båt du har.

Generellt är det bra att planera sin installation där man börjar med att rita upp vart man vill ha sina sladdar och sedan hur de ska gå på vägen dit.

Man planerar var man ska sätta sina batterier osv.

Sen läser man på om hur man avsäkrar och hur el ska dras i båtar (i flexrör som fästs upp med visst mellanrum) osv. Sen planerar man huvudströmbrytare och kanske + och - plintar.

Sen mäter man och funderar var de bästa platserna är för de olika delarna i installationen. (För mig tar detta låååång tid)

Sen köper man materialet (och undrar varför det måste vara så dyrt!) och börjar installationen. Jag brukar sätta en liten Dymo-märkning på sladden som talar om vart den går. En lapp i varje ända som talar om vart den går och var den kommer ifrån. Plastat märkband fungerar bäst.

När jobbet är klart så känner man sig riktigt nöjd!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror elen i min båt är rätt schysst dragen schematiskt sett. Såhär var den vid köp:
post-104460-0-27828100-1404057803.jpg
Då bara med skiljerelä. Notera att elpanelen agerar kopplingsplint. Det enda som "saknas" skulle i så fall vara en kraftig säkring på positiva kabeln mellan batterierna(startsida och fritidssida) och huvudbrytarna. Texten "antingen in i skrovet..." är att minus(jord) går till en kopplingsplint och sen in i batteribanken. Skulle den gå i ni stålskrovet så blir det galvaniska strömmar. 

idag är det kopplat såhär:
post-104460-0-20271600-1426354644.jpg
Då är det med smartpass/d250s samt bm-1 batterimonitor och extra förbrukarkrets för non-critical. Men här går ju att ha regulator som vanligt och sen koppla in en regulator för solpaneler istället. 

Ska i helgen även koppla i helgen koppla in landströmsladdare M300. positiv kommer sättas på polen för fritidsbanken där röd från bm-1 sitter. Sen kommer minus sättas på bm-1shunten före batterisidan. Där gul från bm-1 sitter.

Av allt jag försökt läst på så ska det vara ganska rätt schematiskt sett, men sen beror det ju på strömstyrkan och längderna på kablarna vad för typ av kablar du ska ha. I den här beräknaren:
http://www.legoelektronik.se/kabelarea
Kan du mata in spänning, ampere och längd på kabeln och få ut rekommenderad area på kabeln. 

Kabelskorna kan du crimpa eller löda fast. Lödning sker på två sätt. Antingen fyller man terminalen till hälften och trycker ner kabeln, men det är så tajt att de blir svårt att få ner allt i den. Såhär kan man också göra:


Vilket jag tyckte var lättare då man lättare kan lägga tid på att få in alla trådar i kabelskon. Däremot har han inte på något fluss innan han trär på kabelskon vilket han borde ha gjort. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en gammal båt så kan det enklaste vara att riva ur allt och börja om från början.. 

Antingen gör du ett eget elschema som du sedan följer eller så tar du kabel för kabel och drar nytt, då blir det fin fint. 

 

Själv håller jag på med lite grovel, skulle behöva gå igenom hela elsystemet, men jag har så galet mycket andra projekt på båten som måste göras denna vår så finel får ligga till sig till nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...