Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
dubbeleric

Skavskador på träskrovet.

Rekommendera Poster

När jag tog upp träsnipan i höstas så upptäckte jag skador på skrovet. Det måste ligga något skrot på botten där jag ankrade, ska dragga bara isen gått upp. Frågan är hur jag åtgärdar skadan? Jag har ingen möjlighet att göra några omfattande reparationer. En tanke är att snygga till skadan, ta bort "skägget" och sedan mätta med linolja och slutligen järnmönja. Eller?

 

 

 

post-106393-0-08650400-1456914093_thumb.jpg

post-106393-0-81762300-1456913925_thumb.jpg

post-106393-0-32699400-1456914132_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 2 skador, en på var sida om kölen. Den övre bilden visar den största skadan. Har inte mätt men uppskattar till 15 mm djup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog mäta skadedjupet noggrannare. Om du tänker dig att båten är byggd av entumsplank (dvs 25 mm) så har över hälften av skrovets styrka försvunnit på ett ganska stort område. Hade det varit min båt och skadan varit så djup hade jag övervägt ett bordbyte. Är det en liten skada är det säkert inget konstigt, men den ser rätt stor ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog mäta skadedjupet noggrannare. Om du tänker dig att båten är byggd av entumsplank (dvs 25 mm) så har över hälften av skrovets styrka försvunnit på ett ganska stort område. Hade det varit min båt och skadan varit så djup hade jag övervägt ett bordbyte. Är det en liten skada är det säkert inget konstigt, men den ser rätt stor ut.

OK. Ska mäta mer noggrant. Tänker så här, det bör vara ganska mycket material just där skadan sitter, dels kölen, bottenstocken och sambordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stället där lanningen på andra bordet övergår till sambordet ser lurigt ut.

 

Finns det ingen kuning i din närhet som kan titta på skadan!?

 

Var i Sveriges avlånga land befinner  du dig - eller rättare sagt - båten?

 

Kanske ett jobb för tex båtbyggarskolan på Henån.

 

http://www.orustbatbyggarutbildning.se/index.html

 

En fd arbetskompis hittade en sönderslagen skeppgigg som tillhört skolfatyget Gunilla, och som de tappar i en storm vid Skagen. Den var väldigt skadad. 

 

Arbetskompisen kunde inte komma på nån annan tokig på jobbet än mig. Vi tog min fyrdjulsdrivna tjänstebil och körde så nära den strandade båten som det gick. Släpade fram båten och upp på en släpkärra. Dan efteråt skulle jag till Orust i ett tjänsteärende, så jag åkte in på skolan när jag ändå körde förbi och lämnade båten. 

 

Kommentaren när jag lämnade båten - som de byggt några år tidigare -var, att det var lättare att bygga en ny båt, än att reparera den gamla. Dom reparerade båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du bör nog mäta skadedjupet noggrannare. Om du tänker dig att båten är byggd av entumsplank (dvs 25 mm) så har över hälften av skrovets styrka försvunnit på ett ganska stort område. Hade det varit min båt och skadan varit så djup hade jag övervägt ett bordbyte. Är det en liten skada är det säkert inget konstigt, men den ser rätt stor ut.

OK. Ska mäta mer noggrant. Tänker så här, det bör vara ganska mycket material just där skadan sitter, dels kölen, bottenstocken och sambordet.

 

 

Så kan det vara, exakt. Och är det så, ja då tycker jag din åtgärd låter rätt. En slipning är inte fel heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stället där lanningen på andra bordet övergår till sambordet ser lurigt ut.

 

Finns det ingen kuning i din närhet som kan titta på skadan!?

 

Var i Sveriges avlånga land befinner  du dig - eller rättare sagt - båten?

 

Kanske ett jobb för tex båtbyggarskolan på Henån.

 

http://www.orustbatbyggarutbildning.se/index.html

 

En fd arbetskompis hittade en sönderslagen skeppgigg som tillhört skolfatyget Gunilla, och som de tappar i en storm vid Skagen. Den var väldigt skadad. 

 

Arbetskompisen kunde inte komma på nån annan tokig på jobbet än mig. Vi tog min fyrdjulsdrivna tjänstebil och körde så nära den strandade båten som det gick. Släpade fram båten och upp på en släpkärra. Dan efteråt skulle jag till Orust i ett tjänsteärende, så jag åkte in på skolan när jag ändå körde förbi och lämnade båten. 

 

Kommentaren när jag lämnade båten - som de byggt några år tidigare -var, att det var lättare att bygga en ny båt, än att reparera den gamla. Dom reparerade båten.

Båten finns utanför Avesta. Den är rätt så stor, ca. 8 m lång, 3 m bred, inget man flyttar med personbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten finns utanför Avesta. Den är rätt så stor, ca. 8 m lång, 3 m bred, inget man flyttar med personbil.

 

 

Nej - det är ju en bit. Drygt 40 mil.

 

Båten är ju nästan lika stor som min - och det är en redig klump.

 

Har du båten i nån typ av insjö - eller,

 

Det finns ju ett forum för träbåtar http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl

 

Nästa vecka är det ju båtmässa i Stockholm. Det finns ju lite gamla träbåtar utställda och några träbåtbyggare brukar ju finnas på plast, även om jag har för mig att det finns mer av den varan på Göteborgsmässan.

 

På Bassholmen - i mellersta Bohuslän finns ju en förening för gamla allmogebåtar - träbåtar.

 

Du kanske kan hitta nåt intressant på deras hemsida eller i deras tidning träbiten.

 

https://allmogebatar.wordpress.com/

 

Bygga och reparera träbåtar är ju kanske inte helt enkelt och en kunskap som i mycket har försvunnit hos den breda massan av båtägare. Sen är det ju människor som byggt båtar. Tex Orustbönder som byggde nån båt på vintern för sysselsättningen och inkomstens skull.

 

I värsta fall - om du inte hittar nån bra lösning - så får du väl tillgripa den gamla metoden att tillfälligt laga med säckväv, tjära och blyplåt - som spikades fast med kopparnubb.

 

Att skrovet skadats så mycket att den mesta styrkan i konstruktionen har försvunnit - tror jag inte.

 

Första tanken när jag såg din bild var att man skulle kunna fräsa ur - med en handöverfräs - och sätta in en bit där skadan är lite djupare och sätta en "lask" skarv/förstärkningsbit på baksidan.

 

Har du nån bild på hela båten - bara för att det skulle va intressant att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Båten finns utanför Avesta. Den är rätt så stor, ca. 8 m lång, 3 m bred, inget man flyttar med personbil.

 

 

Nej - det är ju en bit. Drygt 40 mil.

 

Båten är ju nästan lika stor som min - och det är en redig klump.

 

Har du båten i nån typ av insjö - eller,

 

Det finns ju ett forum för träbåtar http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl

 

Nästa vecka är det ju båtmässa i Stockholm. Det finns ju lite gamla träbåtar utställda och några träbåtbyggare brukar ju finnas på plast, även om jag har för mig att det finns mer av den varan på Göteborgsmässan.

 

På Bassholmen - i mellersta Bohuslän finns ju en förening för gamla allmogebåtar - träbåtar.

 

Du kanske kan hitta nåt intressant på deras hemsida eller i deras tidning träbiten.

 

https://allmogebatar.wordpress.com/

 

Bygga och reparera träbåtar är ju kanske inte helt enkelt och en kunskap som i mycket har försvunnit hos den breda massan av båtägare. Sen är det ju människor som byggt båtar. Tex Orustbönder som byggde nån båt på vintern för sysselsättningen och inkomstens skull.

 

I värsta fall - om du inte hittar nån bra lösning - så får du väl tillgripa den gamla metoden att tillfälligt laga med säckväv, tjära och blyplåt - som spikades fast med kopparnubb.

 

Att skrovet skadats så mycket att den mesta styrkan i konstruktionen har försvunnit - tror jag inte.

 

Första tanken när jag såg din bild var att man skulle kunna fräsa ur - med en handöverfräs - och sätta in en bit där skadan är lite djupare och sätta en "lask" skarv/förstärkningsbit på baksidan.

 

Har du nån bild på hela båten - bara för att det skulle va intressant att se.

 

Tack för dina tips. Totalt sett är skadan liten och båten tar inte in vatten. Var också inne på att fräsa ur och sätta in en ny bit, men problemet är att båten är fullt inredd. Skickar med en bild där snipan ligger i sjön Bäsingen, en utvidgning av Dalälven.

post-106393-0-81512900-1456928459_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fin båt!  Ta väl vara på den!

Lycka till med reparationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att bara fylla med 2 komponents "plastic padding"?, det funkade väl på min gamla Saab 99 från 1977 ! Eller något motsvarande som tål att ligga konstant under vattnet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte att bara fylla med 2 komponents "plastic padding"?, det funkade väl på min gamla Saab 99 från 1977 ! Eller något motsvarande som tål att ligga konstant under vattnet ?

Anar att din SAAB inte var gjord av trä..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Funkar det inte att bara fylla med 2 komponents "plastic padding"?, det funkade väl på min gamla Saab 99 från 1977 ! Eller något motsvarande som tål att ligga konstant under vattnet ?

Anar att din SAAB inte var gjord av trä..?

 

 

Nej, för då hade den inte rostat lika snabbt :wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä har ganska stora fuktrörelser till skillnad från Plastic Padding. Det kommer bli en spackelkaka som släpper. Dessutom är det ingen bärighet i spackel, och är skadan större kan bärigheten i skrovet påverkat hjälper inte spackel långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...