Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne86

Tips på ekolod

Rekommendera Poster

Håller på att göra i ordning en båt och behöver tips på ett bra ekolod för max 5000:- Vet inte särskilt mycket om funktionerna så förklara gärna lite vad det är för fördelar och nackdelar.

 

Tacksam för svar

//Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha ekolodet till? Fiske, vraksökning eller bara för att se djupet? Oftast köper man numera gpsplotter med inbyggt ekolod och en passande ekolodsgivare till denna. Hela kittet går att få för femtusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att göra i ordning en båt och behöver tips på ett bra ekolod för max 5000:- Vet inte särskilt mycket om funktionerna så förklara gärna lite vad det är för fördelar och nackdelar.

 

Tacksam för svar

//Danne

 

På min större båt så har jag en hyfsad givare, till ett ekolod som knappt är värt något. Vad jag vill säga är att givaren kan i vissa avseenden vara viktigare än själva ekolodet. Även placeringen på givaren är viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska fiska i Jällunden så en ganska grund sjö med Gös i. Läst att dom flesta ekolod har problem med att se fisk på grunda vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vet ni om Lowrance elite-5 HDI? Såg att Jula hade kampanj på dom ni för 3499:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det kan vara svårt att se fisk om det är grunt. Detta eftersom ekolodskonen blir väldigt liten o smal på grunt vatten för att sedan växa ju djupare det blir. Därför skulle jag rekommendera dig att skaffa ekolod o givare med SI (SIDEIMAGE) DÅ ser du fisk som är bredvid båten oxå o inte bara i konen som är 1 meter bred under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bra tråd, dock väldigt kort och lite information tyvärr. Själv är jag också inne på att skaffa mig ett ekolod och har kollat på Garmin striker pro 7sv och 9sv och de verkar riktigt lovande dock i dyraste laget och över budget men jag tror att det är ett j****** bra lod. 

Jag tycker att det är viktigt med bra upplösning på skärmen, hur snabbt det är spelar inte så stor roll då alla som tillverkas nu mera är tillräckligt snabba ändå. Vad det gäller olika märken så kan jag inte säga mer än att jag har bara använt mig av Garmin, humminbird och northstar där jag tycker att Garmin har vart bäst. Det kan ju också bero på att Garminlodet jag hade var en avsevärt mycket högre prisklass än dom andra loden. 

Men jag tror ändå att det bästa är att fundera på vad du skall använda lodet till och sen googla på just det som du vill göra med det och kolla recensioner för de olika produkterna. Lycka till med sökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Castwebb säger:

Hej. Bra tråd, dock väldigt kort och lite information tyvärr. Själv är jag också inne på att skaffa mig ett ekolod och har kollat på Garmin striker pro 7sv och 9sv och de verkar riktigt lovande dock i dyraste laget och över budget men jag tror att det är ett j****** bra lod. 

Jag tycker att det är viktigt med bra upplösning på skärmen, hur snabbt det är spelar inte så stor roll då alla som tillverkas nu mera är tillräckligt snabba ändå. Vad det gäller olika märken så kan jag inte säga mer än att jag har bara använt mig av Garmin, humminbird och northstar där jag tycker att Garmin har vart bäst. Det kan ju också bero på att Garminlodet jag hade var en avsevärt mycket högre prisklass än dom andra loden. 

Men jag tror ändå att det bästa är att fundera på vad du skall använda lodet till och sen googla på just det som du vill göra med det och kolla recensioner för de olika produkterna. Lycka till med sökandet.


Jag hoppas att trådskaparen hittat ett bra ekolod redan, för tråden startades för nästan två år sen... :)

 

Redigerad av raol
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, raol säger:


Jag hoppas att trådskaparen hittat ett bra ekolod redan, för tråden startades för nästan två år sen... :)

 

Ja, jag såg det, men jag tänkte att det kan finnas fler som är på jakt efter ett ekolod så tänkte dela med mig lite 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu samlat ihop pengar till ett ekolod. Jag trollar mycket och kastar mot land när jag fiskar öring. Vatten djupet varierar och på vissa ställen mycket grundt. Skulle vilja hitta ett ekolod som funkar från sidorna och inte bara rakt under båten och som man ser att det är fisk. Skulle även vilja veta var det är bäst att placera givaren på min ribbåt. Skulle vara nice också om man kunde se stenar och hur djupt det är. Är totalt nybörjare på detta och skulle vilja lära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv nybörjare gällande fiske, men fick tips om dessa två som jag tänkte testa:

https://www.seasea.se/lowrance-elite-5-ti-totalscan 4500.-

https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/simrad/simrad-ekolod-plotter-kombi/simrad-go7-xse-g3-totalscan 5500.-

 

Bägge kan fungera som plotter (karta tillkommer), och inkluderar en CHIRP som både har sidoscan och downscan (kallas Totalscan, och kostar enbart den 3500.- att köpa separat som billigast: https://www.seasea.se/instrument/kartplotter-mfd-gps/givare-tillbehör-mfd/ekolodsgivare-lowrance-simrad-totalscan).

 

Bägge har fått väldigt bra betyg i många tester (men kan inte gå i god för de då jag själv är ny på detta, går personligen på rekommendation från stora fiskeentusiaster som jag är god vän med).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bla en B&G Vulcan vilken i princip är samma som GO7. Jag fiskar inte så jag har en framtåseende givare (bara provad ännu så länge).

Men det är en mycket väl fungerande maskin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-24 vid 00:25 skrev bhemac:

Jag har bla en B&G Vulcan vilken i princip är samma som GO7. Jag fiskar inte så jag har en framtåseende givare (bara provad ännu så länge).

Men det är en mycket väl fungerande maskin!

Kan du beskriva lite mera när dina erfarenheter utökats. Hur långt ser du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev LonelyBird:

Kan du beskriva lite mera när dina erfarenheter utökats. Hur långt ser du?

Jag ber att få återkomma!

Tills dess kan du ju kolla dessa videos. Jag åkte med en kille som hade så jag blev lite sugen.

Han hade även Structurescan men nu ska vi hålla oss lite lugna.

 
 
↵ Use original player
YouTube
← Replay
X
i
 
 
 
i
 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...