Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Danne86

Tips vid slipning och målning tack

Rekommendera Poster

Tjena!

Köpte min första båt (den i min profilbild) i höstas och nu tänkte jag att den skulle helrenoveras inför vårens fiske men problemet ligger i att jag är helt ny i ämnet så har lite frågor:

 

1. Ska byta färg på båten. Ska jag slipa manuellt eller med bandslip?

 

2. Vilken grovhet ska det vara på sandpappret?

 

3. Tips på bra spackel och färg.

 

4. Kan jag använda infravärme för härdning av spacklet nu när det är kallt eller finns det ett smidigare sätt?

 

5. Ska byta motor till båten som jag har som profilbild men hittar inget skylt på båten. Vad tror ni är minsta möjliga motor för att det ska plana med katamaranskrov?

 

6. Vet inte ens vad båten heter. Någon som känner igen den? ;-)

 

Tacksam för svar.

Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att slipa bort bottenfärg från min båt med excenterslip och det fungerar utmärkt. Jag kör med 40 papper. Bandslip går säkert det med med de finns ju alltid en risk att det blir för varmt när man slipar med maskin så prova dej försiktigt fram o känn efter med handen. Går det att ändra hastighet på maskinen så är de ju bra att börja på låga varv.

 

Resten är jag inge insatt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor med trådar om det här, vissa helt nya, Thalanta och Mackey är 2 som skrivit utförliga instruktioner, sök lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte slipa med 40 papper. 80 avverkar tillräckligt mycket och lämnar en bättre yta. (Fast det beror ju också på hur bra maskin man har.) Bandslip skulle jag inte använda den kommer avverka för mycket och minsta misstag kommer lämna en rejäl grop som du får spackla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med ovanstående. Jag körde 40 papper för att avverka ett tjockt lager bottenfärg. Jag tänkte inte så långt att trådskaparen ska ju faktiskt måla ovan vattenlinjen och då blir 40 på tok för grovt. Och nej bandslip är ju inte alls bra men är de det enda man äger kan man ju prova sig fram lite försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca7m2 /liter gegga a' ca 300kr/L.

gegga på, lägg byggplast, låt verka några timmar alt över natt. Raka bort tjocka färglager.

själv geggade jag på mitt 2-komplackadesittbrunnsteakbord. Lät verka över natt, sköljde med vatteslang. Inte ett spår av lack kvar, bara låta torka och lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för gegga? Har sett tips om att man kan blanda tapetklister med kaustiksoda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inleda med att tala om att jag inte har något att göra med LeFant eller något annat företag med anknytning till LeFant. Jag har fått hjälp av den, men inga gåvor eller andra mutor.

 

LeFant Painte Remover är en vattenbaserad "gegga" som funkar väldigt bra. Lägg på, täck med hushållsplast, låt stå i 24 timmar, skrapa bort färgen lätt enda in till plasten.

 

Jag är faktiskt imponerad av många av LeFants produkter så jag vill också tipsa om LeFant Non Slip Wax som gör det nyvaxade däcket strävt som gummi och deras Boat Cleaner är också bra.

 

Lite kuriosa är att det är personerna bakom LeFant som en gång på 70-talet utvecklade VC17. Under experimenten namngavs olika försök med bokstäver (den första bokstaven i efternamnet) och ett försöksnummer. VC17 står för något liknande Viktorsson/Carlsson försök nr. 17.

 

Färgen sålde bra på 80-talet och 1989 såldes VC17 till International. I försäljningen ingick att man inte fick sälja båtprodukter - eller åtminstone bottenfärger - under ett antal år så man startade vallaföretaget Lotrék som bl.a. sponsrade Jan Boklöv.

 

Nu är man åter i båtbranschen med många lika bra produkter som VC17.

 

Se detta inlägg som information till deltagare på MG, inget annat!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag excenterslipade min båt och rollade. Blev väldigt bra faktiskt! Målade MÅNGA tunna skikt med skumroller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tipsar om olika kemiska färgstripp-produkter. Jag undrar; är båten målad idag, eller är det gelcoat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...