Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jesper16

Vilket drev ?

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon där ute som kan hjälpa mig vad detta drevet heter?

Kan man montera duopropp på det?

 

Bilden är tagen på en Aquador 23 DC 5.0 mpi

post-108428-0-30279900-1456750631_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som ett Bravo 2, som är ett drev för en propeller. Bravo 3, om man nu väljer Mercruiser, är det som motsvarar duoprop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett Bravo I. Numret på propellern och det korta underhuset visar det. Det går inte att sätta två propellrar på det men det är inga problem att byta ut drevet mot ett Bravo III som har dubbla propellrar. Passar "rakt av". Tänk på rätt utväxling bara. Skulle rekommendera utväxling 2,20 till den motor du har. Teoretiskt kan man byta bara underhuset men det blir struligt att få till rätt utväxling då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår vinkel, men jag tror det är ett Bravo 1. Eftersom det ser ut som om det er vinkel på undervattenshuset bakom propellern ner ifrån antiventilationsplattan på delen längs med propellern. Bravo2 er alldeles rakt från antiventilationsplattan och ner bakom propellern.

 

Aquador 23 med 5mpi blev levererat med Bravo1.

 

Varför önskar du med att byta detta tills et douprop?

 

Om du vill ha bättre marsjfart byter du till Maximus 5bl propeller...på det drevet du har... det ger lika bra grepp som duoprop och kostar dig inte så mycket...

 

Men du har inte så mycket pulver - så en ny Bravo propeller ville också göra mycket!

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen !

 

Men ifall jag har utväxling 2:20 idag på detta drevet, räcker det alltså bara att byta underhuset då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med växelhuset/underhuset. Men man måste kolla vilken utväxling du har på ditt brev.

 

Summan av utväxling är viktig. Eftersom nedre del tar bara delar av utväxlingen...

 

Men igen - varför göra detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack

 

För enklare manövrering i hamn, tycker den är lite svårhanterlig nu och sen för att kunna backa enklare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, grepp kan du få med 5bl propeller, bättre grepp för backning ochså, men inte så bra som Duoprop. Och backar inte så rakt som B3a...

 

Har Bravo1 själv med 10 m båt utan vikt i fören. Inga problem. Men måste tänka om innen man går till hamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta kostar rätt mycket vore det möjligtvis en ide att prova nån båt med Bravo3 för att få en idé om hur stor skilnaden är?

 

Har du tur hittar du något bra B3 begagnat och får såld ditt gamla B1, men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade en sea ray 250 sundancer med bravo 2 och bytte underhus till bravo 3 tyckte inte det var värt det. har nu en 290 sundancer med bravo 2 .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till 4blad propp. Har själv gjort det och det blir stor skillnad i sakta manövrering. Framförallt enklare att manövrera vid backning tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...