Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikael_matsson

230V kyl + omvandlare från 12V. Okej eller?

Rekommendera Poster

När jag köpte Wingan i somras fick jag med en flång ny kyl i kartong. En enkel Matsui 50w 230V som finns på elgiganten för ca 1200kr. Det låg även med en 12V till 230V konverterare/likriktare.

Jag har inte kopplat in det än men tänkte väl göra det, måtten på kylen passar perfekt i gamla "hålet".

 

Men hur är det att köra en kyl med konverter egentligen? Slukar den några ampere själv? Är det en kass lösning?

Jag kommer nog inte ha kylen igång några längre perioder. Kanske för att ta med frukost och morgondagens lunch, längre än så är vi sällan ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja. Har 3st 70ah batterier. Än så länge bara laddning från motorn, men har en ny 8A regulator så jag petar säkert upp solceller i sommar, 50-100w antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det blir ganska ineffektivt. Kolla hur elektroniken ser ut, har du tur kanske det är en transformator i kylen som transformerar ner till 12v, då är det ju bara att ansluta efter trafon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir litet som att gå över ån efter vatten med att driva ett kylskåp för hushållsel med en omvandlare.

Moderna omvandlare arbetar ju helt elektroniskt, så det är sällan eller aldrig någon transformator i dessa, dessutom går det ju inte att transformera likspänning.

Men du får väl testa, läs vad som står på omvandlaren, hur många watt och ampere den kan ge ut, och kolla sedan kylen om dessa värden matchar varandra, omvandlaren bör ge omkring 25% mer än vad kylen drar.

Det finns ju mer ekonomiska båtkylskåp med kylackumulatorer och energibesparande elektronik, men dom är ju dyra, varför man i viss mån kan förstå varför tidigare ägare köpt ett kylskåp för landbacken och hushållsel.

 

Men att komplettera med solcellpaneler är ju aldrig fel, oavsett vad för slags (elektriskt-)kylskåp man än har.

 

Jag kan ju också tänka mig att du kopplar kylen direkt till landström i hamn, kör den på max, samt fyller upp med kylklampar. Ansluter den via omvandlaren under motorgång och därmed kan lagra en del kyla, men det blir ju en omständlig manuell procedur.

 

Men det hade nog varit bättre att du skaffat dig ett riktigt 12v båtkylskåp. Jag brukar rekommendera Isotherm. Och sedan sålde det andra på Blocket eller Tradera.

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylskap-kylskap/isotherm-cruise-kylskap-42-liter

 

Men det kostar omkring 4,500 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte fått med en ny kyl hade jag byggt ett skåp istället i hålet där den gamla stod, och nöjt mig med en enkel kylbox man kopplar i cigguttaget istället de få gånger jag behöver.

Så det är inte aktuellt att köpa en annan kyl för "tusenlappar". Förmodligen tänkte förra ägaren likadant. Frågan är ju bara hur hans tanke med omvandlare är... Men det är väl som ni skriver bara att testa. Ville mest höra om det fanns nåt "big no no" att göra så. Om det dränerar batterierna bums eller dyligt :).

Minns inte maxeffekten på omvandlaren men efter en snabb bildgoogling ser den ut som dem jag hittar mellan 300w - 750w och pris under tusenlappen. Vilket stämmer överens med att jag har använt den till en värmefläkt då den funkar i fläktläge men ej i värmeläge (2000w). Kylen är ju bara på 50W och märkt A+ så effektmässigt tror jag inte det blir något problem, såvida inte omvandlaren själv förbrukar osjäligt mycket.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett antal, 6-7 år sedan, skulle jag köpa sån (fanns några storlekar fast utan frysdel) från solarlab. Dessa var alltid slut på lager. Fick kontakt med tillverkaren och beställde hem ett gäng 20-30st i olika storlekar. 55-120 liter.

Kom fram till rätt storlek för min dåvarande båt. Sålde resten till massa olika ändamål, allt från glass, fisk, jakt-frysar till olika kylskåpsbehov. Har en kvar själv nu. Den står ute på altanen året runt. Ibland har jag med den i bilen, vid borta-ute-fester och när jag bunkrar/tömmer båten. Alla har fungerat klanderfritt förutom packning till luckan som kan ramla loss. (Enkelt ordnat m lite lim).

Tycker dom nya versionerna är lite vidareutvecklade.

Hur som helst. Dom fungerar kanon, drar lite ström. Minns när jag testade en 80-liters. 25 grader varmt ute och den gick ner (tom) till minus 18 på under timmen.

fyllde med 10st 5litersdunkar vatten. Det tog ett par dygn att frysa.

I båten, när det var 25-30 grader ute, gick kompressorn ca 10, max 15 min/timme.

Komressor upp till 80L är/var på 55w

så 20-30 Ah/dygn i förbrukning.

klarade hyfsat långhelger med 120Ah batteri och 2x50w solceller.

Året därpå hade jag mer batteri och 3st 50w solceller. Då var jag aldrig utan ström. Dom stänger av automatisk vid låg spänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du sån där med peltier elektriskt kylelement med "stoppa i cigguttaget"

Det drar ström. Dom går hela tiden och drar typ 3-5A konstant. Typ 75-125Ah / dygn. i bästa fall om boxen är full kan du få ner tempen till runt 20 grader om du har 30 i båten. Då är det bättre att ta medsig ex. vattendunk, påse ur vinbib fylld med vatten eller liknande som du fryst och ha som isklamp. Sen får du iskallt dricksvatten på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Vilket kylskåp som helst är bättre än kylbox med Peltier element.  Jag hade en sådan som utfyktskyl i hardtopbåt där den fick gå sålänge motorn är i gång. Funkar väl. Men inte för mer än dagsutflykter.  Peltier kylarna drar säg 10 ggr mer ström och fungerar sämre.. Men de är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte och nattade båten nyss och passade på att kolla omvandlaren. Den var mindre än min tidigare gissning, 150w, max 0,8A out och 12,5A input. 0,8A låter ju väldigt lite? Men effekten på 150w är ändå 3ggr mer än kylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10A 12V max då.

Verkningsgrad på ca 80% då

borde väl funka hyfsat om kylen går igång via omv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

10A 12V

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

borde väl funka hyfsat

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en enkel tångamperemeter (som kan mäta likström) och greppa på pluskabeln, innan lmvandlaren, då ser du var skåpet drar, sen om du är nördig kan man ju föra bok och rita diagram, hur förbrugningen förhåller sig över dygnar och de få dagar då det är värmebölja. Smilysar!

 

Ett annat tips som gäller alla båtkylskåp, det är att försöka att se till att man får så kall luft fram till kompressorn som möjligt. Det förbättrar strömförbrukningen.

Inte öppna dörren för ofta, tag med kylväska och kylklampar då du handlar och kyl varorna direkt i butiken.

Men det kommer säkert att funka bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips och synpunkter. Det återstår bara att pröva. Har ganska många småprojekt att peta i på båten samtidigt som jag har en 9-månaders huligan som tar all tid. Så jag prioriterar det som måste göras före sjösättning nu (montera tillbaka backslag, fixa axeltätning, täta fönster och klä insidan av doghouse). Men kylen står redan i båten så i förbifarten kanske jag råkar dra fram en kabel till den :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...