Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jajo

Välja utbytes- eller ny turbo

Rekommendera Poster

Tänkte att jag ska byta turbon på min Volvomotor, en Kad 300 och funderar då kring om jag ska välja en ny eller en utbytes (renoverad).

Det skiljer inte så mycket i pris, ca 2500 kr dyrare för en ny.

Är det en bra och seriös renovering borde det kunna bli bättre än en ny då det är hantverk och inte fabriksgjort, samtidigt så är toleranserna jämnare på en ny....

Hur resonerar ni och hur har ni gjort

 

När det gäller renoverade så finns det några firmor som jobbar mycket med renovering av b.l.a. turbos.

Vad har ni för erfarenheter av dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag ska byta turbon på min Volvomotor, en Kad 300 och funderar då kring om jag ska välja en ny eller en utbytes (renoverad).

Det skiljer inte så mycket i pris, ca 2500 kr dyrare för en ny.

Är det en bra och seriös renovering borde det kunna bli bättre än en ny då det är hantverk och inte fabriksgjort, samtidigt så är toleranserna jämnare på en ny....

Hur resonerar ni och hur har ni gjort

 

När det gäller renoverade så finns det några firmor som jobbar mycket med renovering av b.l.a. turbos.

Vad har ni för erfarenheter av dessa?

Kolla med svensk turboservice dom har till alla Volvos motorer bl,a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny VP original verkar inte finnas att tillgå, det står att den har utgått.

 

Själv har jag köpt en utbytesturbo från Sv. Turboservice. Den är som ny när de gått igenom och gjort ordning allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med GIK turbo teknik, lämnade in mina turbo för renovering, blev jätte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att TS vaknar till liv och kollar våra tips...:-)

Jag tror knappast att te,x Sv turboservice eller GIK skulle finnas kvar på marknaden idag om dom inte gjorde bra jobb. Dom har funnits sen urminnes tider och gör ett grymt bra jobb. Håller som tur är nere priserna jämfört med Penta som tur är(hutlösa priser dom har) Har själv erfarenhet av Sv turboservice..jag hade 2 turbon som rasade med 500 mils mellanrum och det visade sig att när dom analyserat lager,slitage mm så såg dom att jag kört med en för låg klassning på oljan, jag konfronterade dom som servat motorn och det visade sig att Sv,ts hade rätt, dom hade snålat på oljan bytte servicetälle,sen inga mer turboras!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in en turbo till en TAMD31 hos Turboservice på Importgatan, Hisings Backa på en förmiddag och fick tillbaka den dagen därpå, renoverad, och det var inte dyrt. Bara det att den var blästrad, och det kan vara svårt att finna en fin grön färg och grundfärg som tål den höga värmen, men firman kanske har värmetålig färg att sälja också, jag glömde fråga.

Mina racingkompisar har också anlitat denna firma och dom är också nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick in två renoverade turbos i somras, dom målades fint volvogröna - ser ut som nytt och funkar finfint. 

Leta reda på VP original motorfärg så är det bara att måla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbon på TAMD-motorerna är vattenkylda så den blir inte så fruktansvärt varm. Det är bara att måla i orginalgrön om man känner för det, eller så struntar man i det. Jag målade inte min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Diesel-Pelle, jag spräjar på med brun grundfärg och VPs gröna, och och hoppas att det blir bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Diesel-Pelle, jag spräjar på med brun grundfärg och VPs gröna, och och hoppas att det blir bra!

Hahaa, gör så men kolla med Ts först,....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt på en 41:a tidigare och köpte då utbytes från Volvo. Jag målade den jag med Volvos motorfärg och den höll färgen.....

Någon som har erfarenheter från Airtune som också marknadsför sig när det gäller utbyte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi på Svensk Turboservice AB har utbytesturbo till din motor för 5980 + moms.

 

en renoverad turbo från oss håller precis samma toleranser och mått som en fabriksny turbo.

 

På turbon till din motor håller den till och med högre kvalitet vid renovering en vid nytillverkning,

detta då vi pressar i helt ny radie i rostfritt i turbinhuset, vilket gör att du ej kommer få problem

med rostbortfall.

 

Din turbo kommer även lackerad i original grön penta färg.

 

Mvh Svensk Turboservice AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte att ts var så intresserad av svaret, hen ville nog bara ha vissa påståenden dementerade eller så jobbar hen på Penta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte att ts var så intresserad av svaret, hen ville nog bara ha vissa påståenden dementerade eller så jobbar hen på Penta!

hur menar du... att ts inte e intr av svar?

vad styr tankar till att ts jobbar på vp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, vem syftar ni på när ni skriver ts?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts. Trådskapare. I detta fall du jajo..

:c)

Och brukligt är att man återkopplar när svar inkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så får jag göra Ivan65 besviken-jag jobbar inte på VP och har inga förutfattade meningar om vad som är rätt eller fel och därför ställde frågan på MG för att jag vet att det finns mycket erfarenhet här.

Jag fick pris på ny turbo av Marineparts på mässan i Helsingfors, alltså inte från VP och ville därför veta hur ni tänkt och gjort när ni bytt turbo. Vad det finns för fördelar respektive nackdelar, om det är något som man ska se upp med. Nu verkar de flesta av er vara positivt inställda till utbytes och det är ju bra det för då sparar jag lite pengar.

Turboservice har svarat att de modifierar turbohuset så att deras renoverade turbo blir bättre än originalet - det var även sådan fakta som jag är intresserad av men det är bra att få höra det genom er då ni har erfarenheter att dela med er av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så får jag göra Ivan65 besviken-jag jobbar inte på VP och har inga förutfattade meningar om vad som är rätt eller fel och därför ställde frågan på MG för att jag vet att det finns mycket erfarenhet här.

Jag fick pris på ny turbo av Marineparts på mässan i Helsingfors, alltså inte från VP och ville därför veta hur ni tänkt och gjort när ni bytt turbo. Vad det finns för fördelar respektive nackdelar, om det är något som man ska se upp med. Nu verkar de flesta av er vara positivt inställda till utbytes och det är ju bra det för då sparar jag lite pengar.

Turboservice har svarat att de modifierar turbohuset så att deras renoverade turbo blir bättre än originalet - det var även sådan fakta som jag är intresserad av men det är bra att få höra det genom er då ni har erfarenheter att dela med er av.

Ber om ursäkt, alltid trevligt med respons.:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ts. Trådskapare. I detta fall du jajo..

:c)

Och brukligt är att man återkopplar när svar inkommer.

det är väl inget telefonsamtal?

Tråden e ju bara några dagar gammal, inte av särskilt akut art... så vad, vilket tidsförlopp anses tills någon tillbörlig ej gett "respons"?

Vad å vilken typ av repliker räknas som sådant som "skall" replikeras.

Tar jag denna tråd som exempel så skulle samtliga trådar bli evighetsmasiner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ts. Trådskapare. I detta fall du jajo..

:c)

Och brukligt är att man återkopplar när svar inkommer.
det är väl inget telefonsamtal?

Tråden e ju bara några dagar gammal, inte av särskilt akut art... så vad, vilket tidsförlopp anses tills någon tillbörlig ej gett "respons"?

Vad å vilken typ av repliker räknas som sådant som "skall" replikeras.

Tar jag denna tråd som exempel så skulle samtliga trådar bli evighetsmasiner

Vet inte hur du funkar men om nån ställer en fråga och en annan svarar så kanske man har en slags uppfostran att svara på stt svar man får på ställd fråga, kanske gammaldags?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har inte svarat?

jag tycker ts har "återkopplat" eller syftar du på nån annan tråd?

eller menar du det måste/skall ske inom viss tid? Isf hur snabbt?

 

om allt måste "återkopplas".... då tar det ju som sagt aldrig slut.. fast den här urspårningen gör det iom. din återkoppling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall blev det två utbytesturbos från Airtune, samma lika som original - fungerar finfint. 

Vet en som köpte modifierade turbos till sina 43:or, det har varit en attans massa stök med sot och dylikt - kan vara andra fel på hans motorer oxå - det har jag inte full koll på. 

 

Jag hade kollat med någon som jobbar med just båtmotorer innan jag hade stoppat i modifierade turbos.

Om du stoppar ner modifierad turbo borde du väl oxå kika på dina spridare så dom ger rätt mängd bränsle/rätt tryck till nya turbon.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har inte svarat?

jag tycker ts har "återkopplat" eller syftar du på nån annan tråd?

eller menar du det måste/skall ske inom viss tid? Isf hur snabbt?

 

om allt måste "återkopplas".... då tar det ju som sagt aldrig slut.. fast den här urspårningen gör det iom. din återkoppling

Och vad hade du att tillföra denna tråd annat än att klaga??????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt Ivan65, jag är inte online hela veckorna, det blir mest på helgerna och därav tiden innan respons. frågan om ts....

Rikard E - Bra, vad händer när turbohuset är modifierat, hur påverkar det karakteristiken och laddtryck?

Jag är inte ute efter att få ut mer än vad maskinen är designad för från början utan vill ha en turbo som "beter sig" som original men till ett bättre pris. I och med att det är både turbo och kompressor som ska fungera tillsammans så måste turbon kunna ta över när kompressorn "kliver" ut.

I och med att Svensk turboservice är inne på tråden så kan vi få en förklaring på hur det ligger till, om det är någon skillnad på uppträdandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker att du har en poäng där, samspelet är viktigt och att den inte laddar mindre än orginalet för att undvika sot,och vid rätt varvtal.

Utan att ropa Amen i kyrkan så tror jag att kompressorn går in vid ca 15-1700/v eller vid kraftigt direkt gaspådrag då även turbon kickar in. Sen tar turbon över vid ca 2500/v min.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn på min maskin kliver in vid ca 1500 och ur vid 2600-2700 och då ska turbon ha tagit överför att sedan mata på uppåt.

Det blir inte så bra om turbon kommer in senare, som kan bli fallet med en större turbo, det är därför som jag är ute efter en som har samma karakteristik som original.

Visst skulle det vara kul med mer effekt men det är inte prioriterat för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu skall gå in på ren faktakunskap så l"laddar"en större turbo på mer men som du säger så vill man ha "trycket" i turbon innan kompressorn lägger av så ett alltför stort "hus" vill man ju inte ha, och inte ett variabelt spjäll heller med alla dom problem det medför i en båt( konstant varvtal, salt luft, mm)

Dags att leverera Sv, turbo service!:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina 42:or går kompressorn in där den ska enligt VP, 1700 varv, sedan laddar den till 2400-2500 har jag för mig då börjar turbona ladda och tar över, det känns och hörs när det är samstämmigt. 

Motorerna gick inte som dom skulle när jag köpte den - skillnaden är väldigt stor. 

 

Jag hade inte vågat ha en turbo som laddar lägre ner, då får du tryck både från Turbo och kompressor samtidigt, om du inte justerar ner kompressorn, men vad är då vitsen? 

 

Jag har inte full koll på alla problem han som köpte en annorlunda turbo fått, men det är mycket sotar ner akterna och en massa annat. Jag hade gått på en renoverad originalturbo.

Vill man ha mer fjong kan man ju köpa större motorer som är gjorda för mer effekt och köra med sådant som håller :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...