Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sagitario

Runmarö eller Nämdö?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte hyra boende i sommar och luffa runt på dagarna med båt. Vilken ö att bo på skulle ni rekommendera av Runmarö och Nämdö? Jag har en Uttern D55.

 

Mvh Tomas

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera Runmarö då du får närmare till Norra Skärgården och jag tycker den är mer spännande än den södra delen. Själv älskar jag havsskärgårdarna längre ut, beskrivna i Jeppe Wikströms underbara fotobok "Havsskärgård". Med D55 kommer du dit vid normalt sommarväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Något speciellt ställe i havsskärgården du rekommenderar? Vi gillar havsband, horisont och klippor, därför kändes Runmarö som en bra bas nära öppna havet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar att ju längre ut man kommer desto bättre och människor man möter där är ju riktiga skärgåprdsentusiaster.  Svenska Högarna är en pärla (dock med många gäster fina sommardagar); Svenska Stenarna är så långt ut man kan komma, på Skarv slipper man trängsel; på Röder kan Ni ligga över natten i gamla kronhamnen; Grönskär borde Ni kunna komma in i hamnen om det inte är för låg vattennivå, brukar själv hoppa ner i vattnet där och dra båten efter mig, Stora Nassa är en innerskärgård långt ute i öppna havet; Lilla Nassa är fin, på Björkskär kan man ligga bra över natten, Kallskär har en skyddad hamn på sin sydsida, värd att besöka; Lygna är lite öde men kan besökas över dagen; Gillöga är något helt annorlunda. Det är mina favoriter som jag besökt med en så liten båt som RYDS 480S och sovit över på de flesta av dem (förutom Lygna, Skarv och Svenska Stenarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp boken Arholma - Landsort med Gotland av Bl.a. Lars Granath, rena porren en mörk vinterkväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm. Ströläste i just den boken häromdan eftersom den fanns med i min båt.

Lusläste inte utan småbläddrade lite. Min uppfattning blev "vad ska den boken vara bra för"?

Ställer frågan just av anledningen. Vilka ögon kan vara bra att ha på sig för att hitta "porren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart så kan man ju använda boken, ungefär som "on a shoestring"- åka till ställen som finns på sjökort men ej i boken.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att beskrivningarna i Arholma - Landsort är bra och man blr sugen att besöka vissa platser. Mest använder vi doken för att inte riskera att lägga oss där många andra ligger.

 

Jag håller inte riktigt med om att norra skärgården är mer intressant än den södra. Dessutom är det 3 M mellan öarna så var man väljer att bo är inte så avgörande.

 

Det finns mycket att se och läsa på www.MarinWiki.se och många tips.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petig så delas Stockholms skärgård i sjökorten upp i södra, mellersta och norra delen. Gränsen för mellersta går genom Rundmarö i söder och genom Svartlöga i norr. Själv upptäcker jag fortfarande södra delen.

 

Edit: tittade på Hydrographicas indelning av kort vilket nog inte stämmer med båtsportkorten

post-91186-0-32589800-1456580331_thumb.jpeg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så delade Bertil Hedenstierna skärgården i norra och södra. Har inte hans bok hemma så kan inte säga exakt var gränsen låg, men har för mig att i höjden med Sandhamn....

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man uppskattar med skärgården, men södra skärgården är inte lika bebygd som mellersta och norra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktiga pärlorna som är lättillgängliga för mindre båtar finns att upptäcka i Sörmlands skärgård. Hela tiden nära till öppet hav och fina skyddade öar och vikar. Av nån anledning hittar inte så många Stockholmare dit heller (för få krogar?)  så det är mycket lugnare än tom i det 08:orna kallar ytterskärgården många gånger...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...