Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
FishkarN

kastdäck bygge, hjälp!

Rekommendera Poster

Hej, skall köpa mig en båt med mittpulpet nu i veckan, och tänkte bygga ett snabbyggt kastdäck fram på den!

 

Mina frågor är:

 

1. Hur hade ni byggt ett fungerande kastdäck? bilder? Det behöver inte vara en massa luckor på den, det får bli ett projekt tills nästa år, vill bara kunna stå och fiska från kastdäcket nu till våren..

 

2. vill inte att kastdäcket ska sitta helt fast, men ända vara på plats när man kör, inte allt för roligt att få hela bryggan på sig när man kör? :P

 

3. vill inte ha någon matta på däcket, vad finns det för något annat att sätta dit? 

 

Är tacksam för alla svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka gärna en bild på fören av din båt så vi vet dina förutsättningar; hur mycket befintlig inredning det finns som däcket kan vila på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka gärna en bild på fören av din båt så vi vet dina förutsättningar; hur mycket befintlig inredning det finns som däcket kan vila på.

bilder kommer i morgon! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag vatt mä ett tag men vad är ett kastdäck?

Att man kastar däcket när det är slitet från en bil är en sak men på en båt?

Menar du ett lätt öppningsbart/borttagbart däck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag vatt mä ett tag men vad är ett kastdäck?

Att man kastar däcket när det är slitet från en bil är en sak men på en båt?

Menar du ett lätt öppningsbart/borttagbart däck?

En plan yta där man kan stå och fiska med spö utan att kroka tag i något. I höjd med tofter eller reling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar varför så många fiskare trillar ur sina båtar och drunknar. Tack för det, jag har alltid undrat.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen hade frågan mötts av mer förståelse om den hamnat i forumdelen "fiskesnack"?
Nå, tappa inte sugen av kommentarerna hittills. Fixa gärna en bild som Bjaervern önskade.
;)

Bildgooglade kastdäck och där finns ju litet varianter.
Själv kan jag som segelgubbe med endast litet ränndörjande som erfarenhet tycka att en matta typ nålfilt vore svårstädat? Blir väl jäkligt äcklig snabbt av fiskfjäll mm?
Alternativ efterfrågas förvisso.
Lättstädat och samtidigt icke-halkigt vore nog bra egenskaper utöver billigt inköpspris?   
Ps Haha, har provat med kastspö på segelbåten. Gick inget vidare, mast-stag och annat ville gärna jäklas. :-)

Edit tillägg: Tappa heller inte sugen för att MG:s bildinläggning mm kan verka svårflirtad. Vad har du för dator/ platta? (Använd oavsett svaret alltid "avancerad editor" är nog ett bra grundtips.)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh...det borde man begripa.....det brukar vara en del folk utanför min brygga å kastar ståendes i ekan. En annan som knappt kan se vad som är fram å bak på en fisk tänkte inte på det där. kastdäck!

 

Hade en gång en sån där böjlig glasfiber pinne med en massa jox på å en snurra åsså en krok med nån grunka på längst ut på en tunn nylon lina. Om man gjorde en konstig knyckande rörelse so om man skulle slå nån med långa pinnen, ja då åkte den där kroken ut en bit med ett plums i vattnet.

 

Sedan kunde den där mojänger vridas med en liten vev. Jobbigt. Efter ett tag om man hade tur så kom det upp lite näckrosor å gäddnate.

Så jag insåg snart att det var enklare å mer effektivt att hålla växtligheten borta runt bryggan med andra redskap.

 

Ställde den vid ett träd å efter en vecka var den borta. Förmodligen var det en som skulle röja men inte han heller begrep bättre.

 

:huh:

 

De där som står i ekan å kastar får man vara tacksam mot,  för de drar åsså upp en å annan näckros å gäddnate. Spar jobb för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruskpricken skrev: ...Åh...det borde man begripa.....det brukar vara en del folk utanför min brygga å kastar ståendes i ekan.

Fast jag gissade bara detta med att "kastdäck" kan ha med spöfiske/ "fri sving" att göra utifrån ordets "stavning". Har i själva verket noll koll vad gäller mer avancerat fiske... men är nyfiken. ;-)

[Om man har motorbåt för fiske (slipper seglares mast-stag) borde knappast större hinder för själva spö-svinget finnas? Visserligen kan man nog kasta spö-draget litet längre ju högre man står men bara en liten smula? Har kort sagt svårt föreställa mig att den ökade risken att falla överbord kan motiveras av ökad fiskelycka?? (Att stå i höjd med "ekans originaldurk" innebär väl ungefärligen att ha fötterna i vattenytans höjd, kan höjning av den nivån på typ halvmetern verkligen göra nån större skillnad?)]

Haha, troligen bra om riktiga fiske-entusiaster i forumet kan förklara detta med kastdäckets välsignande funktion närmare för oss klentrogna amatörer!?
:huh:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...