Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
theboat

1999 Bayliner 2655 med mercruiser 5.7 efi

Rekommendera Poster

Hallå alla sjöbrjörnar på forumet, finns det någon vänlig själ här som har erfarenhet av en bayliner 2655 med mercruiser 5.7 som vill berätta om sina erfarenheter?

 

Jag och min sambo ska kika på en nästa vecka och undrar vilka fel jag ska se upp för vad gäller båten men framförallt motor/drev. 

 

Jag har letat på forumet men har inte hittat en liknande tråd. 

 

ALLA tips jag kan få kring båten och motorn är högst uppskattat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5.7 EFI är en std gm350 med en enklare typ av insprutning, en driftsäker och bra motor. Som alltid gäller det att motor o drev är servade och att limpor o knä är bytta i tid så inte vatten har läckt in. Nu skriver du inte typ av drev, men bravo drevet är alla gånger att föredra före Alpha. Lyssna på motor o drev så inga oljud finns o att inga vätskor läcker ut.

Kompprov är absolut att rekommendera.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar BerraS! Jag vet ännu inte vilket drev det är men då vet jag att Bravo är att föredra. 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Vi hade en Bayliner 2655 95a för några år sen. Det man bör kolla efter är läckage vid fönster (takluckan och de svarta sidofönstren). Kolla även allra längst fram i båten där det är en lucka i konstläder i denna lucka ska det finnas ett dränerings rör/hål, om det blir tilltäppt ställer sig vatten där och bildar mögel. Kolla även elen som sitter vid styrkonsollen, strömbrytarna tar mycket stryk av vattnet och kan behöva bytas. Komp prov är att rekommendera jänkar järn är inte gjort för att gå hårt...

;)

Vi hade lite o flyt med den båten, det var tydligen dåligt komp på 3 cylindrar när vi köpte den 5,0a. Dock märkte vi inte det fören vi gjorde service på motorn. Vi bytte då till en förgasar 5,7a med 260 hk. Den gick i ca 100 liter bränsle innan toppen rasa på den. Sedan bytte vi till en 5,7 EFI med 250 hk och den gick bra dock sålde vi båten 2 år senare. EFI är ju port insprut på så de motorerna startar mycket lättare än förgasarmotorerna.         

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,kolla även bensintanken,sopig kvalitet i aluminium............LUKTA!

Som ovan också sa,elen,ett sorgekapitel,kan med fördel ta en borr på 2mm o dra något hål i akterspegeln och i bottenstockar,varning för fukt!

Var kräsen,låt inte BARA ögat styra.........

Så går det säkert bra.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...