Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrzed99

Batterihålare till båttrailer

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag funderar sätta på en elvinsch på en båttrailer har hittat elvinschen men har inte hittat någon bra lösning på att ha batteriet på trailern.

Typ en batterihållare men någon bra.

 

 

Tacksam för några bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula hade för ett tag sedan en aluminiumlåda att skruva fast på dragstängerna, jag finner den inte idag på Julas hemsida, men kanske inte letar tillräckligt ihärdigt. I denna kan man ha ett batteri i en batteribox. Det finns även plats över för andra grejer. Jag fixade en sådan lösning på en biltransporttrailer för några år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula hade för ett tag sedan en aluminiumlåda att skruva fast på dragstängerna, jag finner den inte idag på Julas hemsida, men kanske inte letar tillräckligt ihärdigt. I denna kan man ha ett batteri i en batteribox. Det finns även plats över för andra grejer. Jag fixade en sådan lösning på en biltransporttrailer för några år sedan.

 

Var det den här för 499:- du letade efter?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/verktygs-smasaksforvaring/aluminiumlador/aluminiumlada-663008/

Verkar rejäl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jula hade för ett tag sedan en aluminiumlåda att skruva fast på dragstängerna, jag finner den inte idag på Julas hemsida, men kanske inte letar tillräckligt ihärdigt. I denna kan man ha ett batteri i en batteribox. Det finns även plats över för andra grejer. Jag fixade en sådan lösning på en biltransporttrailer för några år sedan.

Var det den här för 499:- du letade efter?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/verktygs-smasaksforvaring/aluminiumlador/aluminiumlada-663008/

Verkar rejäl!

En ren synvilla då den är av tunn ranglig plåt, ej riktig durkplåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte den rektangulära aluminiumlådan från Jula jag menade, utan en snarlik som är sexkantig, men det ser ut som om den utgått ur sortimentet. Den hade iallafall en lång långsida som placerades bakåt och avsmalnande framåt i en form som följer dragstängernas vinkel, har ingen aning om vad den geometriska formen heter.

Den rektangulära har jag ett exemplar av, den lever ett hårt liv fastspännd på flaket på en rolig bil som körs hårt, visserligen är materialet tunt, men lådan är robust iallafall. Jag har sett en sportfiskbåt som har tvenne sådana ombord, visserligen litet matta, men de tycks hålla bra ändå. Anledningen till den tunna plåten är väl att spara vikt, då de är avsedda som bärbara (=släpbara) verktrygslådor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du in batteriet för att ladda/undvika stöld?

 

Ska batterilådan innehålla mer än bara batteri (alltså typ spännband)?

 

Ska lådan vara vattentät, dvs räknar du med att bada hela trailern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes jag tänkte ta in det för att ladda.Batterilådan ska bara innehålla batteriet behöver inte vara vattentät.Behöver bara vara på trailern för att köra elvinschen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån redan i båten funkar rätt bra för det priset.Men jag tänker på hur lådan kommer sitta fast på trailern ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva fast en bit Plyfa eller linande vattenfast stabil träskiva med U-bultar runt dragstängerna, och spänn sedan fast batterilådan i denna skiva med spännband. Som du kanske redan märkt är Biltemas batteribox sällan vattentäta, så bårra några dräneringshål i botten. Borra inte i vagnens dragstänger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju enkelt tillverka egna U-bultar av gängad stång, eller så fixar du en lösning med gängad stång och en bil plattjärn med hål i under dragstången.

(Och borra stavas med o, sorry, kan inte, har inte lärt mig att redigera i detta forum med läsplattan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...