Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrzed99

Ny båttrailer

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen.

Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ?

Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch.

 

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

 

Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen.

Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ?

Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch.

 

 

Tack på förhand

 

Thule Easyline är väldigt prisvärda trailers tycker jag om du ska ha bromsat.

 

Sedan undrar jag vad de är för regler som du hänvisar till att du inte skulle få köra den 30-vagnen till din bil?

 

Reglerna för efterfordon (30-kärra) om jag inte minns fel är att efterfordonets bruttovikt(vikt inkl last) får inte överstiga bilens bruttovikt.

Om du idag har ett släp som har en lastvikt på 700 kg så gissar jag att brutto vikten hamnar på knappa 1000 kg. Vilken bil är det som har en bruttovikt på mindre än ett ton? Om så är fallet får verkligen din bil dra ett bromsat släp på med totalvikten på ett ton?

 

Vad har du för bil? Jag får inte ihop ekvationen riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har stött på detta tidigare, om jag inte minns fel så får min Passat dra en 750kg obromsad EU trailer. Men vår Polo, får inte dra denna obromsade EU trailer. 

 

I detta fall gällde det vår obromsade 80km/h TIKI 265C. Den fanns även med en lägre totalvikt 650kg. Som skulle ändå inte passa till Polo. 

 

Dock så får Polo dra 1000 kg istället för 500 kg, om den är bromsad. Se nedan från transportstyrelsen

 

Bil:
Regnr: SJ?01?
Fabrikat: VOLKSWAGEN, VW 3C
Tjänstevikt: 1647 kg
Totalvikt: 2170 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1500 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3705 kg
Släpvagn:
Regnr: DZJ647
Fabrikat: TIKI C631
Tjänstevikt: 187 kg
Max lastvikt: 563 kg
Totalvikt: 750 kg
Bromsad: Nej
 
 
Bil:
Regnr: TR?29?
Fabrikat: VW POLO 1,4/75
Tjänstevikt: 1200 kg
Totalvikt: 1560 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 500 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2560 kg
Släpvagn:
Regnr: DZJ647
Fabrikat: TIKI C631
Tjänstevikt: 187 kg
Max lastvikt: 563 kg
Totalvikt: 750 kg
Bromsad: Nej

 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar ni inte ihop obromsad 70kmt. trailer med efterfordon?

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att komma tillbaka till ämnet.

 

Hade tidigare en bromsad Tiki BT 1000. Den fick lasta ca 750 kg.

Fanns då även en tyngre proffsmodell, som fick lägre lastvikt. 

 

Fungerade bra. Jag lyckades få ett riktigt bra pris på den, så då blev den även mycket prisvärd. 

 

Det som var negativt var att sista kölrullen var rätt nära hjulaxeln. Skulle gärna kunna haft en stödpunkt längre bra. Drog jag fram båten, så jag fick stöd närmare motorn, blev kultrycket på bilen lite högt. 

 

Hade en Ryds 530 DC med en 90 hk tvåtakts motor på. 

 

Elvinch behövde jag inte, då båten var så lätt och vinschen fungerade bra. Självklart en smaksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

 

Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen.

Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ?

Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch.

 

 

Tack på förhand

 

Thule Easyline är väldigt prisvärda trailers tycker jag om du ska ha bromsat.

 

Sedan undrar jag vad de är för regler som du hänvisar till att du inte skulle få köra den 30-vagnen till din bil?

 

Reglerna för efterfordon (30-kärra) om jag inte minns fel är att efterfordonets bruttovikt(vikt inkl last) får inte överstiga bilens bruttovikt.

Om du idag har ett släp som har en lastvikt på 700 kg så gissar jag att brutto vikten hamnar på knappa 1000 kg. Vilken bil är det som har en bruttovikt på mindre än ett ton? Om så är fallet får verkligen din bil dra ett bromsat släp på med totalvikten på ett ton?

 

Vad har du för bil? Jag får inte ihop ekvationen riktigt.

 

Här finns reglerna för efterfordon. Vill man köra över 30km/h så gäller reglerna för släpvagn.

 

Länk till regler efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det ännu mer förvirrat, vem har frågan?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför ni blandar in efterfordon (30-kärra).

TS har en obromsad 80-kärra idag, men har bytt bil och behöver därför ha en bromsad. Detta troligen för att den nya bilen väger mindre än 1500kg och man bara får dra max halva bilens vikt obromsat. En eu-trailer (obromsat, 750kg) kräver alltså en dragbil på min 1500kg. En lättare bil kan mycket väl få dra mer än 750 kg men då måste släpet vara bromsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför ni blandar in efterfordon (30-kärra).

TS har en obromsad 80-kärra idag, men har bytt bil och behöver därför ha en bromsad. Detta troligen för att den nya bilen väger mindre än 1500kg och man bara får dra max halva bilens vikt obromsat. En eu-trailer (obromsat, 750kg) kräver alltså en dragbil på min 1500kg. En lättare bil kan mycket väl få dra mer än 750 kg men då måste släpet vara bromsat.

Aha. Det var jag som missuppfattade. Jag trodde det var en 30-kärra det var tal om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) trodde åxå på 30-kärra. Visste inte det fanns obrosad 80-kärra. Aå jag fick lära mej det nu.

good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om denna Easy Line es950 (Brenderup,Fogelsta båttrailer es 950)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du kollar bilderna på t.e. båda webbsidor ser du skillnaden mellan 1.) Easyline och 2.) TK trailer

TK är omkring 700 kronor dyrare men med den pris får du lite extra. Det är bara vad du vill. Spara pengar och accepterar lite mindre eller ha lite "mer" för bara 700 kronor extra.

Den TK kan lasta 80 kg mer och det är inte fel heller tycker jag.

 

1.)   http://www.interboat.se/goteborg/vara-produkter/trailers/e/48/easyline/2352/es-950/

2.)   http://www.ssbilbehor.se/tk-trailer-bt-1000m-p-4010-c-157.aspx

 

Lycka till,

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de föreslagna kärrorna ovan hade jag valt den Tiki-kärran som andré länkar till, pga arrangemanget med hjulen som jag tycker överträffar de andra två. Luft och gummi mot skrovet känns skonsammare än hårdplast och de tycks vara bättre placerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er båtvänner,

Jag har trailat väldigt mkt båt, både mindre och större ekipage. Min åsikt är av denn att om man inte använder trailern i någon större utsträckning utan endast användet den till att förvara båten på och köra kortare sträckor, så kan man gå på en enkel bromsad variant. Läs easyline och tiki. Vill man däremot ha något bättre, om man ska köra längre sträckor, så bör man gå på förslagsvis thule, numer fågelsta, eller tk. Fågelsta kan behöva kompleteras med extra kölrullar etc då de är tämligen nakna i standardutförande. Tk tycker jag är mycket för pengarna, liye billigare än gågelsta, grym kvalitet, bra utrustade från början, lätta att ställa in så man får båten att ligg bra med jämn viktfördelning etc. Dessutom är går tk fölsamt efter bilen och har ett högt andrahandsvärde. Personligen skulle jag aldrig köpa annat än tk!

 

/Jazze

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kört med två olika Tiki innan jag köpte en Brenderup/Fogelsta. Vilken skillnad i kvalitet så är pengarna inget problem så skulle det vara solklart för mig. Brenderup/Fogelsta alla dagar i veckan alltså.

 

Mvh

Sudden

Redigerad av Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...