Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindius

Skötsel och renovering av segelbåt från -78 (Projekttråd)

Rekommendera Poster

Hej mina vänner, jag har under perioder bombat främst Seglar-forumet med allehanda frågor en total nybörjare som får för sig att köpa båt kan ha. Jag har haft stor nytta av de svar jag fått och älskar att läsa projekttrådarna, man kan alltid få lite idéer och lära sig något nytt.

Jag tänkte nu ge mig på en egen tråd där jag redogör för vad jag vill göra, och faktiskt gör :)

 

Tiden jag har att lägga på detta delas av jobb, sambo, hund och häst så det kommer vara tyst ibland och en sprudlande aktivitet ibland.

 

Jag hoppas att ni, er vana trogen, kommer kommentera med idéer, lösningar och varningar.

 

Så kort om båten och vår historia tillsammans (till viss del upprepning från tidigare inlägg):

Svärföräldrarna har haft Vega under många år och sambon hade därför lite segelvana från de yngre åren, jag hade varit på en segelbåt en gång. Eftersom vi via svärföräldrarnas sommarställe ute på Vindö kunde få en båtplats mer eller mindre gratis så började vi kolla på båt, för att ha en egen "sommarstuga". Jag kollade först både på motorbåtar och segelbåtar men ganska snart kom vi fram till att segelbåt var vår grej, vi älskar att vara i naturen och lugnet där. Med det beslutet taget så började jag titta på segelbåtar i en ok prisklass (under 50000:-). Det blev många Vegor och Maxi 77or + en hel del andra. Bara genom att titta på dessa båtar och lyssna till deras ägare så lärde jag mig massor!

Den 4e modellen jag stötte på var en Sunwind 26 och den fångade mig direkt med betydligt mer utrymme än de andra båtarna jag tittat på, och mycket högre takhöjd (mina 189cm gör många båtar obekväma). Jag fortsatte titta, hittade fler Sunwind men till slut slog jag till på den första jag hittade av modellen.

 

Hon var en Sunwind 26 från -78 i gott bruksskick, det fanns lite märken i gelcoaten, de flesta seglen var minst 15 år gamla men i gott skick för sin ålder (enligt svärfar, vad vet jag!?). Den gamla MD5an tuggade på bra. Jag vårrustade själv med lite tips från förra ägaren och fick i henne i vattnet strax efter midsommar 2014.

Vi har nu seglat henne i 2 somrar, främst små dagsturer runt Gällnö och uppåt Finnhamn men jag har också ensamseglat 2-3 dagarsturer, den längsta seglingen vad det gäller sträcka skedde i höstas när jag tog henne från Vindö, runt Nynäshamn till Södertälje.

 

Utrustning utöver ankare och linor etc:

Ekolod från tidig stenålder, givaren monterad innanför skrovet. Fungerar men är sugen på något liiiite nyare iaf

Toalett med tank (ej sugtömning än)

Full segelgarderob, dubbelt av det mesta men enbart en lättviktsgenua som var ny, resten gammalt. 

Badstege

2 batterier, kombinerad förbrukning/start

"Ny" dieseltank

Handhållen VHF vilken jag skaffat

Furlex (sydde om den nya genuan) 2015

100W solcell med regulator 2015

Sötvattenskylning

Gasvärmare

 

Åtgärder. delas in i:

Måste prio 1 vilket betyder inom snar framtid

Måste prio 2 behövs men inte akut

Upprustning, förbättringar och moderniseringar

 

Måste Prio 1:

Se över kylsystemet och avgasslang, fick värmelarm från motorn ett par ggr under den gånga sommaren, dags för en renovering av värmeväxlaren, funderar på att ta vatten från genomföring istället för drevet då det gamla avstängningsvredet inte känns helt 100.

Avgasslangen har en så kallad svanhals men den ligger bara längs botten på skrovet, känns inte helt 100..."utblåset" kan komma helt under vatten om för tunga människor vistas i sittbrunnen, då känns det som viktigt att avgasslangen höjs.

 

Byta ett par vantskruvar som är svagt böjda

 

Byta ut "instrumentbrädan" då den spruckit och läcker in vatten ner på motorn. Tänkte göra den i trä istället, snyggare och lättare.

 

Se över klämring och ge drevet en service. Klämringen ser rätt rostig ut, har inte haft tid att öppna upp bakom motorn än för att se hur illa det är men den behöver iaf kärlek. Det beror troligtvis på läckage från instrumentbrädan.

 

Se över elsystem, fick varningssignal även från detta ett par ggr under säsongen...kan iofs ha att göra med instrumentpanelen också...

 

Se över förstagsinfästningen, den är mkt dålig, ska sätta dit en större platta på undersidan av däcket samt byta det vinkeljärn som nu sitter mellan däck och skrov mot en vantskruv. Det är original men känns lite sådär, har fått små sprickor i gelcoaten runt infästningen vilket iofs kan bero enbart på åldern...

 

Måste prio 2

 

Behandla botten. Skrapade henne med en vanlig färgskrapa, väldigt slarvigt, vid köp och målade därefter med biltemas färg för Östersjön. Höll väldigt fint, målade inte alls innan förra säsongen. Jo förresten, tömde det jag hade kvar i burken från året innan på kölen som rostar en del. Nu tycker jag mig se glasfibern kika fram på några små ställen, så någon form av nybehandling krävs, tänker epoxy...

 

Kölen...den rostar en del, testade för att se hur epoxyspackel fungerade, förra våren att spackla över det värsta efter tvätt vilket hjälpte men hela kölen behöver fixas. Tar gärna tips på hur ni gör, har båten hemma så att lyfta den kostar en del då jag måste beställa ut en kranbil, men upp måste hon ju för att jag ska komma åt undersidan av kölen.

 

Elsystemet måste ses över i sinom tid, "råttbo" passar bra. Var rätt struligt att koppla in solcellen så att det fungerade pga detta, sedan finns det lanternor som har sockerbitar ute i det fria etc...vad jag förstått rätt standard på gamla båtar som uppdaterats lite efter hand.

 

Se över gelcoat. Finns en hel del småskador, ett par längre...repor är inte rätt beskrivning men typ, samt en massa småmärken, som om någon sprutat grus på den på ett område ca 1m2 stort. Den blå randen behöver dessutom målas om, ser riktigt trött ut. I övrigt får jag rätt bra glans på friborden så de är inte helt slut, det är främst alla de där småskadorna jag är lite brydd över, det är svårt att få alla dessa smålagningar att se bra ut...det handlar ju om märken stora som 1-2 knappnålshuvuden.. 

 

Upprustning:

 

Ett tredje batteri så jag har 2 förbruknings och ett för start, eltoa 

 

Funderingar på gaskök eftersom jag redan har gas i båten för värmaren (i så fall upprustning av hela gassystemet). Dagens 2 lågiga spritkök används inte utan vi har med ett gaskök vi annars använder när vi vandrar, med lite portabel tub.

 

Badbrygga, helst en som fungerar som förlängning av båten vilket ger högre fart, gör henne mer viktbärande i aktern.

Exempel: http://www.sunwindklubben.se/wordpress/?page_id=533

 

Genacker (när genuan star slut) med peke, verkar vara en bra lösning med en genacker för solskensseglingen som vi kör 9 dagar av 10 och sedan sätta en mindre fock på furlexen för hårdare vindar.

 

Plotter/ekolod. Har kört på telefon och padda med eniros rasterkort, funkar fint, men vill ha en mer väderbeständig backup. Kollar blocket men har inte slagit till ännu...

 

Flytta diskho till pentryt, nu sitter den på trappan ner i ruffen, vilken man måste ta bort för att komma åt motorn. Pga slangar till/frånvatten så blir detta väldigt jobbigt, dessa måste kopplas bort vid flytt.

 

 

Eftersom jag har en mycket begränsad budget så blir det småfix vart eftersom. Man önskar ibland att man köpt båten med en vän så att man kunde hjälpas åt och jobba tillsammans, sambon älskar att vara ute och segla och ställer upp på att hjälpa till med sådant som "måste" göras, vid upptagning etc men är inte så intresserad av resten... 

Riggen ser rätt ok ut, tog hjälp av Benns vid monteringen av Furlex och deras kille tyckte inte att det var någon fara alls med några stag men självklart så måste jag hålla koll på dessa, kanske byta lite fall vart eftersom, men det ser jag som löpande underhåll.

 

Puh, forumets längst inlägg? Jag hoppas att jag inte tråkat ut er helt, jag gillar själv denna typ av tråd så jag hoppas att den kan glädja någon.

 

Fritt fram för frågor och förslag, idiotförklara mig! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitkul med sån tråd du lägger upp, bifoga gärna med bilder. // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du gör rätt prioriteringar, men har också lite råd, tips och tyckande.

 

Skaffa de segel du ska ha - kommer att behöva- ganska snart. Det är ju roligare att segla med nya segel och det är ju bättre att du får segla med nya segel än att en ev. köpare om tio år får nästan nya segel.

 

Blästerkungen - finns i Stockholm - tog 5 000:- kr för att blästra vår båtbotten och din är mindre så du borde få jobbet gjort för ca. 4000:- kr tycker jag. Rätt skönt att slippa skrapa.

Blästra i höst så skrovet får torka ut under vintern.

Var beredd att måla kölen direkt efter blästromg, en nyblästrad köl rostar genast.

Läs mer om mina erfarenheter, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78329-epoxibehandling-f%C3%B6r-fart-och-milj%C3%B6/

 

Låt det fungerande ekolodet sitta och lägg pengarna på något viktigare.

 

Ta med alla segel till en segelmakare och få en bedömning av vad du ska spara och använda och vad du i bästa fall kan sälja som trädgårdssegel.

 

Passa på att prata med olika segelmakare på någonbåtmässa när alla finns på samma ställe. Berätta hur du använder båten och seglen så berättar de vilka segel du borde köpa.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack :)

 

Har redan sneglat på din botten-fix-tråd :) Tar gärna råd på sätt att lyfta båten tillräckligt för att behandla kölen dock...hon ligger i vad jag antar att man kallar en vagga...även om jag för mitt öga ser något annat framför mig när jag tänker vagga...än de 4 stöttorna i fast ram.

 

 

Angående ekolod så kommer jag absolut inte köpa något nytt stand-alone lod utan det blir väl säkert en kombination när det blir plotter, finns några Garmin 178c på blocket som jag sneglar på.

 

Segel...ja, har funderat, är väl främst en ny stor som hägrar, genuan är som sagt bara 1,5 säsonger gammal, är för feg för hårt väder så det räcker med inrullad sådan för tillfället, stormfock kan vänta. Dock så når jag mer eller mindre maxfart med nuvarande stor, är uppe på 7 knop i god vind, 7,5 är vårt rekord och det får ses som bra tycker jag för en rundlätt, något baktung (hade inget vatten i vattentanken som ligger fram) 26 fotare.

 

Ett mycket bra tips att lämna in seglen för översyn, jag undrar om inte den andra storen jag har faktiskt är i bättre skick än den som sitter på just nu. Sedan har jag 2 spinackers som jag är tveksam om jag någonsin kommer använda, 1 genua och 2 fockar extra... Ser fram mot båtmässan i mars, budgeten är dock snäv just nu så vi får se...

 

Ska lägga in bilder var eftersom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 
Forumet gillade inte mina bildadresser så fick bli länkar tills jag hittat en lösning

 

 

https://goo.gl/photos/WawjENZXjTqGTnbd7 Så här såg hon ut när jag vaxat och målat botten inför sjösättning efter köp

 

https://goo.gl/photos/wZPSss8bSeZyFrvF9 Såhär ligger hon i hemma hamn, farleden norr om vindö rakt i aktern, inte alls optimalt. Dessutom mycket kraft i nordöstan. (Ute och kör gummibåten med syskonbarn i bakgrunden)

 

https://goo.gl/photos/FVsgiDqasjWRYQF38   "Repor" i gelcoat, ca 50 cm långa. Gissningsvis från tryckskada vid lyft eller dålig tilläggning.

 

https://goo.gl/photos/uD3gGCtAa8fNApuT9     Samma repor mer inzoomade

 

https://goo.gl/photos/9sgseJ2gm9DHrqcu7   Sprickbildning vid förstagsinfästningen

 

https://goo.gl/photos/s45ic8yNSjFYqwop8   Vinkeljärn känns inte som den optimala lösningen här...tanken är att kapa det, sätta en större bricka/skiva mot däck och sedan dra ihop det med en vantskruv (så är det löst på modellen efter, Sunwind 27)

 

https://goo.gl/photos/AxC5tQLxVZRAt5HC6   Original dieselslang mellan filter och insprut, fick bytas i år, 38 år efter nymontering...taskig kvalité!

 

https://goo.gl/photos/pm2JCUErzvEd4tEN7   Värmeväxlaren som behöver kärlek

 

https://goo.gl/photos/CoyvehLPdpVt81vU7    Överblick motor, behöver lite kärlek hela hon...och elen...

 

 

 

Kuriosa

 

https://goo.gl/photos/Sr6MWv46cs4ja7rD6   Kapten och styrman

 

https://goo.gl/photos/csM5Czzc6H2PGCvN7  Gissa naturhamnen (inte långt från hemma hamn på norra Vindö)

 

https://goo.gl/photos/6FRjMDiTG5cdLYTq6  Också ett sätt att sova

 

https://goo.gl/photos/CSV4JfGVZUr9SmjU8   En varm dag med perfekt segling på samma bog kan man ligga i skuggan av genuan och softa :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina "repor" tror jag dessvärre är en tryckskada som spräckt gelcoaten. Någon har dunsat in kraftigt i båten så att laminatet har sviktat inåt och då blir det den typen av skada. Laminaten på de årgångarna brukar vara rätt kraftiga så det är inte säkert att det blivit någon allvarlig försvagning i skrovet. Men du bör nog slipa ner gelcoaten och lägga på ny topcoat så att det inte tränger in vatten och börjar frostspränga under gelcoaten. Det är inte så svårt att laga och eftersom skrovet är vitt så kommer det inte att synas så mycket efteråt. Gelcoat gulnar med åren så reparationen kommer att vara lite vitare än övriga skrovet. Leta på forumet så hittar du tips om hur du ska gå tillväga. För att få en jämn lagning så ska du använda en lång slipkloss när du slipar till topcoaten. Det går bra att ta en remsa av en plywoodskiva och fästa ett par klossar i ändarna. Köp Abralon slippapper för att få den sista finishen innan du avslutar med rubbing och vax så får du tillbaka en fin glans (grundslipning gör du med vanligt våtslippapper).

 

Förstärkningen under förstagsinfästningen är ju felkonstruerad. Den håller ner förstaget i framkant av däcksbeslaget men bakkanten kan ju lyftas upp, vilket den har gjort. När du justerar staget/vantskruven under däck så sätt en platta som ger dig draget mitt under däcksbeslaget. Innan du slutmonterar så bör du ta bort däcksbeslaget,slipa ner gelcoat, lägga ny topcoat och slipa till det även här så du inte får ner fukt i däcket/laminatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina "repor" tror jag dessvärre är en tryckskada som spräckt gelcoaten. Någon har dunsat in kraftigt i båten så att laminatet har sviktat inåt och då blir det den typen av skada. Laminaten på de årgångarna brukar vara rätt kraftiga så det är inte säkert att det blivit någon allvarlig försvagning i skrovet. Men du bör nog slipa ner gelcoaten och lägga på ny topcoat så att det inte tränger in vatten och börjar frostspränga under gelcoaten. Det är inte så svårt att laga och eftersom skrovet är vitt så kommer det inte att synas så mycket efteråt. Gelcoat gulnar med åren så reparationen kommer att vara lite vitare än övriga skrovet. Leta på forumet så hittar du tips om hur du ska gå tillväga. För att få en jämn lagning så ska du använda en lång slipkloss när du slipar till topcoaten. Det går bra att ta en remsa av en plywoodskiva och fästa ett par klossar i ändarna. Köp Abralon slippapper för att få den sista finishen innan du avslutar med rubbing och vax så får du tillbaka en fin glans (grundslipning gör du med vanligt våtslippapper).

 

Förstärkningen under förstagsinfästningen är ju felkonstruerad. Den håller ner förstaget i framkant av däcksbeslaget men bakkanten kan ju lyftas upp, vilket den har gjort. När du justerar staget/vantskruven under däck så sätt en platta som ger dig draget mitt under däcksbeslaget. Innan du slutmonterar så bör du ta bort däcksbeslaget,slipa ner gelcoat, lägga ny topcoat och slipa till det även här så du inte får ner fukt i däcket/laminatet.

 

Tack för svar!

 

Ja, det är precis mina tankar, oerhört korkad originallösning (angående förstagsinfästningen).

 

Det blir till att jobba på utsidan, hon har sina skavanker.. Är så himla dålig på finlir, kan slå upp robusta boxväggar i ett stall men stå och få gelcoat fin...det är inte min grej...men får göra det så gott det går :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållfasthet båtskrov...

 

Jag skulle ju vilja lyfta min båt så att kölen lättar från marken för att komma åt att göra en ordentlig botten och kölrenovering. Båten står i en justerbar vagga men just nu är kontaktytorna extremt små, kanske 1dm2. Jag funderar på om jag kan lyfta båten med hjälp av vaggan om jag ökar kontaktytornas area...för att räkna nu det så behöver jag ett ungefärligt värde på hållfastheten, tjockleken kan jag ta reda på genom att ta bort en genomföring antar jag..

Har en rejäl gammeldags donkraft som använts av min murande morfar för att lyfta delar av hus , den kan utan problem lyfta båten för att hjälpa vaggan.

 

Dessa större kontaktpunkter kommer ju inte bli blästrade (om jag nu väljer blästring) men tänker att de 4 områdena kan jag göra själv med skrapa.

 

Tror ni att något sådant är görbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går om man vill!

 

Men att använda en domkraft för att lyfta båten vill jag varna för, kan sluta i katastrof, i bästa fall med att båten välter, i sämsta, att man själv ligger under båten.

 

Hyr in en kranbil, eller gör behandlingen i två steg, där du kommer åt iår, och palla lite annorlunda till hösten så det går att komma åt obehandlade områden då.

 

 

I bästa välmening/ Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ska absolut inte göra något dumdristigt, domkraften skulle endast hjälpa vaggans justeringsförmåga. Vaggan justeras via gängstavar på uppskattningsvis 2,5-3cm i diameter med hjälp av bult med handtag. Det handlar ju om undersidan på kölen, att fixa stödpunkterna ser jag inte som ett problem, som du säger så kan det göras i olika omgångar. Får väl testa lite och se hur det känns, kan ev. köpa 2 stöttor till, såg att Thallanta hade 6 stöttor till sin båt, men den är å andra sidan säkerligen rätt mycket tyngre än mina 2-2,2 ton. Enbart lite bottenfärg kan man ju slänga på  när den lyfts för sjösättning men nu vill jag blästra, spackla och måla kölen så den behöver hänga ett tag.

 

Jag tackar ödmjukast för din input, lyssnar på alla råd och bildar därefter min egen åsikt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett år så kom en av träklossarna under kölen lite långt fram så båten låg lite baktungt i vaggan. Satte en domkraft framför drevet och hissade lite i taget samtidigt som jag efterjusterade med vaggan. När jag fått in en kloss under bakkant av kölen så vevades domkraften ner igen.

 

Operationen kändes helt riskfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så jag tänkte,  risken att båten välter är mer eller mindre obefintlig då vaggan justeras vartefter man lyfter med domkraften. Min oro gäller främst vaggan, det är stor skillnad att vara stöd och att hålla upp hela båten samt skrovet, vill räkna på hur stor kontaktyta jag behöver för att skrovet inte ska skadas av vaggans kontaktpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underskatta inte riskerna!

 

Samtliga som blivit ihjälklämda under sina båtar har säkert tyckt att det var en ofarlig operation.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag epoxybehandlade botten gjorde jag så här:

Jag tillverkade en stor bock som jag ställde under aktern (jag har ett område som är plant). Jag kunde då släppa på vaggans stöd parvis (fören/aktern) utan att båten påverkades.
 

Undersidan av kölen struntade jag i. Jag behandlade där jag kom åt. Den ytan påverkar inte båtfart ens mätbart, och ytan skadas ständigt när jag letar efter tilläggsplatser i skärgården ändå. Jag brukar spraya zinkspray längst ner på kölen där jag kommer åt innan jag bottenmålar varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så jag tänkte,  risken att båten välter är mer eller mindre obefintlig då vaggan justeras vartefter man lyfter med domkraften. Min oro gäller främst vaggan, det är stor skillnad att vara stöd och att hålla upp hela båten samt skrovet, vill räkna på hur stor kontaktyta jag behöver för att skrovet inte ska skadas av vaggans kontaktpunkter.

 

Du ska nog vara försiktig med att ställa hela båtens vikt på stöttorna så att kölen hänger i luften- då kan något rämna med förfärliga konsekvenser.

 

Lyft inte mer än att du kan flytta kölpallningen i längled så att du kommer åt att fixa hela kölen. Du kan även fylla på med brädor så att kölpallningen blir högre (försiktigt - en planka i taget i akterkant o sen en i förkant av kölen...) så det blir lite mer arbetsutrymme.

 

Håller med Pentax - det gäller att vara försiktig. Jag hade en sex-stöttors-vagga när jag gjorde mitt liknande lyft. En mindre vagga går ju att komplettera med lösa Seaquip-stöttor för att säkra upp jobbet.

 

@lindius: Hur mycket väger din båt och vilket djupgående har den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ja, att ta kölens undersida pö om pö funkar ju, tänkte först ta ut en blästrare för att få allt gjort direkt men det  verkar bli för struligt. Jag tänker att jag vill sluta in hela kölen, för att rost inte ska krypa från undersidan in under epoxin på resten av kölen, eller händer inte det?

 

Min båt är en Sunwind 26, det står 2 ton men jag räknar med iaf 2,2 ton, 1,5m djupgående

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett par frågor till våra allvetandes orakel :)

 

Funkar det att lämna undersidan på kölen när den är rostig, kan inte rosten börja leta sig in under epoxin om det inte är tätt överallt? Säkert en dum fråga men frågar inte man så är man dum för alltid :)

 

När jag epoxybehandlade botten gjorde jag så här:

Jag tillverkade en stor bock som jag ställde under aktern (jag har ett område som är plant). Jag kunde då släppa på vaggans stöd parvis (fören/aktern) utan att båten påverkades.
 

Undersidan av kölen struntade jag i. Jag behandlade där jag kom åt. Den ytan påverkar inte båtfart ens mätbart, och ytan skadas ständigt när jag letar efter tilläggsplatser i skärgården ändå. Jag brukar spraya zinkspray längst ner på kölen där jag kommer åt innan jag bottenmålar varje år.

 

 

Fråga 2...det dyker ju upp en del äldre plotters på blocket just nu, har ju läst de flesta trådar här och det känns inte som jag behöver en ny, supersnabb variant, papperskorten funkar bra för mig oftast. Så kollar på dessa 4-5 tums varianter och tänker att de blir ju jättebra, har hela tiden tänkt att sätta dem på rufftaket i närheten av vincharna där den skulle sitta bra och till viss del skyddad av sprayhood. Allt bra så långt...men så tänkte jag...4-5 tum...1,5 meter bort....jag kommer inte se något på den från roderpinnen utan att hela tiden gå fram...inte alls optimalt... Det verkar som de flesta sätter sina plotters här men har någon en annan lösning?

Jag använder ju padda/telefon nu, vilket funkar bra i fint väder, men vill ju ha säkerheten i en plotter oxå...

 

 

 

Vidare så försöker jag hitta en lösning för att komma åt klämringen...inte helt lätt på en sunwind 26 ska jag säga, pratar med lite folk på Sunwindklubbens forum men tänkte slänga upp problemet här oxå, ni kanske kan hitta andra bra lösningar :)

 

Motorn står i vad man kan kalla en uppochnervänd plywoodlåda som plastats fast, man kommer åt motorn framifrån inne från ruffen och till viss del uppifrån om man lägger sig över själva motorn. Dock inte alls tillräckligt bra för att göra arbeten runt klämring etc. Vissa har sågat upp ett hål i stickkojen på styrbordssida men beskriver det som svårjobbat då det är svårt att komma åt med 2 händer. Andra lyfter motorn till hälften genom att dra ett spännband från maststöttan till lyftöglan och sedan dra...en tredje har helt sonika sågat upp sittbrunnsgolvet och gjort en lucka även i plyfalådan under för enkelt arbete, detta känns dock som överkurs för mig som är hjälpligt händig men knappast på den nivån att få till en snygg och tät lucka på sittbrunnsgolvet.

Jag har krupit ner i stuven på babordssida i sittbrunn, tog bort plyfaskivan som fungerar som hylla där jag har ankare etc. Trångt!

Såg att tidigare ägare sågat upp plyfaskivan bakom motorn och satt för en ny efter arbetet, men hur fick de plats att arbeta?! det finns kanske 50cm under sittbrunnsgolvet...har funderat på att skicka in yngre syskonbarn men de lär inte ha kraften att få loss den rostiga klämringen...

 

EDIT:

Glömde...avgasslangen låg i en fin ögla gott över 30cm över vattenlinjen (angående mitt första inlägg där jag ev. såg att detta inte fanns vilket kunde vara ett problem. 

 

Men en fråga till...som även nämndes i första inlägget så är jag sugen på att sluta ta kylvatten via drevet då den avstängningen känns...obra. Jag har 2 genomförningar som sitter bara ett par dm framför motorn, den ena är rätt klen, uppskattningsvis 1-1,5cm/diameter och tar in sjövatten till kranen, den andra är rejäl, säg 3cm/diameter och fungerar som avlopp från diskhon (har diskhon oerhört dåligt placerad, den är en del av trappan ner i ruffen, som måste monteras bort för att komma åt motorn, vilket betyder att jag måste lossa slangar från 2 genomföringar för att komma åt motorn...) även detta är ett framtida projekt, att flytta diskhon till pentryt som de gjorde från fabrik 2 år efter min byggdes...

Men frågan, är det ok att dela en av dessa genomföringar? Hur stor måste genomföringen vara för att ge tillräckligt med kylvatten? Jag har ju sötvattenskylning och en md5...

post-104904-0-79178600-1457511542_thumb.jpg

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, fick lite svar från föregående ägare för en knapp vecka sedan.

 

Han bytte bälg för ca 10 år sedan och den såg ut som ny, tyckte inte att jag skulle byta redan :)

 

Vad gäller genomföringarna så har han aldrig bytt dem (han köpte båten -85) vilket troligtvis betyder att de är original. Han tyckte även här att det var onödigt att byta, jag är väl själv i valet och kvalet. Det skrivs att de ska bytas med jämna mellanrum men samtidigt så ser de extremt fina ut, och jag är rädd att det blir sämre efter mitt byte...men 38 år är ganska länge...

 

Hoppas även att någon har tid att läsa mitt inlägg här ovan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få köpa min gamla bälg ;) . Den är bara 20 år och såg ut som ny när jag bytte den (passade på när jag tog ur motorn för lite andra arbeten)..

Skämt åsido, min uppfattning om bälgbyten är att det är motortillverkarnas intresse av att gardera sig och att få sälja reservdelar som driver på de flesta bälgbytena. Du kan kolla med valfritt försäkringsbolag, jag tror inte att något av dem kan redovisa en brusten segelbåtsbälg som inte förorsakats av yttre händelse (grundstötning, lyft i drevet, oljeläckage...)

 

Och om byte av genomföringar: Kolla vad det är för material i dina gamla genomföringar innan du börjar demontera dem. På 70-talet så var det rätt vanligt med bronsgenomföringar. De korroderar inte och är det bästa man kan ha. De är brunare i färgen än mässingsgenomföringar. De kommer att hålla under båtens livslängd.

 

Om du har mässingsgenomföringar (som är lite ljusare i färgen) så är det svårt/omöjligt att avgöra om det är en avzinkningshärdig mässing. Mässingsgenomföringar kan bli spröda med åren. Då kan det vara aktuellt att byta dem

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, fantastiskt bra svar om genomföringarna, hade inte koll på de olika metallerna och dess egenskaper som genomföringar, ska dubbelkolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I´m back!

 

Förra året fylldes utav bröllop, flytt och nya jobb så stackars Alea fick ligga på land helt utan kärlek... Just nu är det för kallt att göra de flesta av jobben jag behöver få gjort på utsidan men ska fixa lite annat småfix tänkte jag.

 

En badplattform är ganska prioriterad för mig då hunden älskar att bada och det ibland blir tillfällen där han behöver komma upp direkt på båten, när vi ligger vid brantare klippor etc. 

Jag vill ju helst få till en förlängning av båten istället för en ren badplattform och tänkte att jag skulle kunna börja pula lite med en sådan inomhus. 

Målbild: http://www.sunwindklubben.se/wordpress/?page_id=533

Tänker mig att jag ska bygga en "form" i frigolit som jag plastar runt. Funderar på lösning för infästning...4 bultar + att den plastas mot båten, behöver jag ha någon form av armering eller håller plasten för en sådan lång plattform (beror självklart på tjocklek). Hör högt över vattenytan bör plattformens "läpp" vara? Vill ju ha den så låg som möjligt så jag inte behöver fixa för mkt klätterhjälp för hunden, målet är att han skall kunna ta sig upp i båten själv. Tittar man på bilderna så verkar det vara ungefär 20 cm på deras, kanske det optimala?

Anledningen till detta extra jobb är även att båtmodellen i sig är något baktung, + att jag kan bygga till ett trappsteg för att hjälpa hunden över relingen samt underlätta för åldrande föräldrar och svärföräldrar.

 

Är ju total nybörjare vad det gäller plast och nästan nybörjare vad det gäller båt så mottager alla tips med glädje!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygger du formen av frigolit måste du klä in den noga med något annat material, den smälter ihop om du plastar direkt på den.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I´m back!

 

Förra året fylldes utav bröllop, flytt och nya jobb så stackars Alea fick ligga på land helt utan kärlek... Just nu är det för kallt att göra de flesta av jobben jag behöver få gjort på utsidan men ska fixa lite annat småfix tänkte jag.

 

En badplattform är ganska prioriterad för mig då hunden älskar att bada och det ibland blir tillfällen där han behöver komma upp direkt på båten, när vi ligger vid brantare klippor etc.

Jag vill ju helst få till en förlängning av båten istället för en ren badplattform och tänkte att jag skulle kunna börja pula lite med en sådan inomhus.

Målbild: http://www.sunwindklubben.se/wordpress/?page_id=533

Tänker mig att jag ska bygga en "form" i frigolit som jag plastar runt. Funderar på lösning för infästning...4 bultar + att den plastas mot båten, behöver jag ha någon form av armering eller håller plasten för en sådan lång plattform (beror självklart på tjocklek). Hör högt över vattenytan bör plattformens "läpp" vara? Vill ju ha den så låg som möjligt så jag inte behöver fixa för mkt klätterhjälp för hunden, målet är att han skall kunna ta sig upp i båten själv. Tittar man på bilderna så verkar det vara ungefär 20 cm på deras, kanske det optimala?

Anledningen till detta extra jobb är även att båtmodellen i sig är något baktung, + att jag kan bygga till ett trappsteg för att hjälpa hunden över relingen samt underlätta för åldrande föräldrar och svärföräldrar.

 

Är ju total nybörjare vad det gäller plast och nästan nybörjare vad det gäller båt så mottager alla tips med glädje!

Hur tänker du med plast..

Bygger du av någon typ skivor som du bockar eller "flytande lim/plast" som du "målar" dit och låter härda?

Om det senare ska du självklart täcka formen med fiber.. glas, kol, kevlar eller liknande syntetfiber som tål plasten.

Måla på.. rolla.. och varva så.

Har sett tvåkompmetod m sga-typ där man lägger fiberduk i behållare med dom två kompositerna. Varvar duk.. färdigingeggad.

Den varianten används även med färdigblandad 2-komp.. fast då fryser man den färdigmättade fibern för att förlänga härdningstiden..

 

Men förmodligen... ja.. "armera"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst i någon tråd här att de klädde in frigoliten i vanlig plastfolie och att det fungerade...?

 

Jag tänkte ju som så (i min ytterst plastokunniga hjärna) att jag skulle bygga en form av frigolit och sedan varva väv och polyester/epoxi (stor prisskillnad?) tills jag byggt upp en tillräcklig tjocklek (5mm?). Denna tanke stals som sagt från någon tråd här, tar gärna emot bättre förslag :)

Det svåraste är väl att få till den symmetriska formen på det hela... lättast är väl iofs att ta en böjbar större plastskiva och tvinga den till rätt passform mot båten och sedan bygga upp plast inuti denna, det gör ju inget då att denna skiva fastnar och blir en del av badplattformen...

Kanske tar mig vatten över huvudet här...men det vore så bra för vårt båtliv...

Kommer funka fint.

Vet inte vad du menade med armering men själva väven är armering till plasten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst i någon tråd här att de klädde in frigoliten i vanlig plastfolie och att det fungerade...?

 

Jag tänkte ju som så (i min ytterst plastokunniga hjärna) att jag skulle bygga en form av frigolit och sedan varva väv och polyester/epoxi (stor prisskillnad?) tills jag byggt upp en tillräcklig tjocklek (5mm?). Denna tanke stals som sagt från någon tråd här, tar gärna emot bättre förslag :)

Det svåraste är väl att få till den symmetriska formen på det hela... lättast är väl iofs att ta en böjbar större plastskiva och tvinga den till rätt passform mot båten och sedan bygga upp plast inuti denna, det gör ju inget då att denna skiva fastnar och blir en del av badplattformen...

Kanske tar mig vatten över huvudet här...men det vore så bra för vårt båtliv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först tänkte jag att det skulle vara en metallform inuti som skulle stadga hela bygget men inser ju att plasten är hård nog, insåg det när jag såg hur lite mothåll det var under vantinfästningarna där krafterna är oerhört mkt större än de lär bli på badplattformen..

 

MEN, bör väl gjuta fast bultar som jag kan dra genom akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång hade jag en liknande ide så jag kollade hur proffsen gjorde. Som jag kommer ihåg så byggde de ett antal nya spantrutor akter om båten, klädde med gråpapp och plastade. Sen rev de bort trä/papp och hängde upp med bultar i akterspegeln. Märkte, tog ner, la på mera plast ett par gånger och avslutade med finslipning. Sen slipade de kraftigt ner skrovets bakersta del typ 20 cm in och plastade ihop alltsammans.

Tror det kostade runt 100tkr fast det är kanske 20 år sedan. Omlackering av skrovet tror jag tillkom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en "löshäck" man kunde köpa och bulta på sin Sunwind 26 så det mer såg ut som en Sunwind 27 så att säga... kolla med Sunwindklubben om den fortfarande går att köpa och om den finns med integrerad badplattform (eller om man kan modifiera den). Annars - köp en färdig i stål och trä från t ex Båtsystem. Om man är oerfaren är risken att jobbet blir så stort och krångligt att det inte blir färdigt - välj dina strider liksom, lagoma projekt är bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju tillverka nån annan pryl i armerad plast.. typ träna lite. Då upptäcker du att det onte är nån kärnfysik och kan uppskatta om det är rätt metod och värt jobbet.

Jag tillverkade lite konsoller mm. till min första guldvinge i slutet av 70-talet.. träning inför tillverkning av packboxar.. det funkade såpass att jag fick beställningar på ett 20-30-tal uppsättningar. Sålde formarna när jag började plugga.

Jag gjorde pluggar i trä... som jag formade formar på.. därför kunde jag lägga ytskikt i formen.

Du får ju göra tvärtom.. typ öva på att göra "plugg"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter - det är den jag länkar till men det går inte att få tag på stället i finland där den gjordes och ingen på vårt forum vet något om det :(

 

Tänkte oxå att jag skulle testa lite nu under den kallaste tiden, bara se vad det blir liksom, men får se, Peter har nog rätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...