Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Värmare för montage i nedgångslucka?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är intresserad av en värmare. Dock inte mer än att priset, vikten, och arbetet med att installera en Wallas eller liknande avskräcker mig. Kolmonoxiden avskräcker mig från en enkel fotogenlampa, som annars kanske vore tillräcklig. 

 

Det finns ju några enklare lösningar, tex en PAN2000. Den är inte jättebillig och inte helt kolmonoxidsäker. Det är en kamin som drivs av spisplattan, där avgaserna samlas upp av en kåpa. 

 

Jag tycker det borde finnas en liten lösning att montera i ruffluckan. Jag har en klassisk tvådelad rufflucka. Jag tänker mig att jag skulle vilja kunna byta ut den undre mot en skiva med värmare monterad på insidan. Det skulle vara t ex en fotogenlampa eller gasolbrännare som tar tilluft från utsidan av skivan, och har "skorsten" på utsidan. Värmen överförs till inomhusluften, och skjuts runt med en liten fläkt. Inomhus slipper man både kolmonoxid och vattenånga från förbränningen. 

 

Skivan kan jag ju fixa själv, i glasfiber för värmetåligheten. Finns det nån lämplig kompakt värmare att montera på en skiva? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är väl inte den mest optimala placeringen på en värmare om det skulle hända något antingen i båten eller utanför då du kanske behöver ta dig ut snabbt. Att då behöva montera ner eller häkta av en het värmare låter ju lite tokigt i mina öron iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket relevant invändning.

 

Egentligen uppfyller nog en sån där pan2000 ändamålet ganska bra. Men, helat skulle den vara luftät mot ruffen och ta tilluft utifrån.

 

Jag tror en ganska liten värmare skule göra stor skillnad tänk som en vanlig fotogenlykta, men monterad i en 10 cm hög skiva i botten på ruffingången. Och med tilluft och från luft utifrån, men effektivt värmeutbyte med ruffluften.

 

Det är inte säkert att det är en så bra lösning, men någon borde ha försökt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en del år sedan fanns det en värmare för små båtar, som bestod av nån smart hållare med luftväxling som man kunde ha flera värmeljus i, beroede på placeringen borde den bli såväl kolmonoxisäker och få bra ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en del år sedan fanns det en värmare för små båtar, som bestod av nån smart hållare med luftväxling som man kunde ha flera värmeljus i, beroede på placeringen borde den bli såväl kolmonoxisäker och få bra ventilation.

Jag har haft en sån. Vill minnas att den hette "Easyheat" eller nåt liknande. Fanns i två storlekar där den mindre gav 300 W och den större 600 W. Det varnades att om värmeljusen stod för tätt ihop så kunde stearinet överhettas och okontrollerat bli en flammande bägare som det brann lågor ur toppen med risken att hela båten kunde börja brinna. Jag klarade mig utan att så skedde.

 

Jag har även sett nån variant med en gjuten kamin där man eldar med grillbriketter men att få in de avgaserna om man inte får täta rökgaskanaler är inte att tänka på.

 

Sök annars på "pot heater" på Youtube så ser du funktionen på hur man med upp och ner vända lerkrukor kan få värme från värmeljus där lerkrukorna blir varma, men detta är inte optimalt i en båt där en riktig värmare är det enda som är säkert nog.

 

Att köpa en begagnad liten Wallas 1300 är inte fel, jag ska göra så själv till min lilla Albin 57:a. På båtskrotar finns de ofta för runt 2500-3000 kr. Sedan byter man brännardelarna för en femhundring så är de fungerande i många år.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt värmeljus i en kastrull, det blir en fin värme, men det blir lätt övertänt med en kvast av lågor som skjuter upp.. 

Den billigaste värmaren är troligtvis Heatpal eller Pan som man ställer på en spis, en skorsten för avgaserna och öppen ventilation så man får in syre så funkar det, kamrat som har det i en liten segelbåt. Dock inget dom eller jag skulle våga ha på när man sover.. 

Tipset är en dieselvärmare, går säkert att hitta någon begagnad variant för att komma ner i pris.. Då får du värme som är säker och du kan ha värmaren på när du sover.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heatpal och en annan variant som man eldade med katalytiskt renad bensin hade jag på 1970-talet.

Den där bensinen var svår att finna, och när man bränner t-sprit i Heatpal så får man ut vattenånga istället...

I går var jag på garagebesök och en vwän med en nyrenoverad Vw/Westfalia campingbuss med värmeljus-kaminen, jag skall nog skicka honom ett varnande SMS med en gång... Där finns även en Ebersprecher, och nyförälskerlse så han behöver nog inte frysa ändå.

 

Jag har nämnt det tidigare, men en hund är aldrig fel ombord, jag vet inte hur många watt en hund producerar i värme, men det är väl avhängt till näringsintag, storlek och typ av päls... B)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal minimax volvo flygmotor liggandes som du kan få om du hämtar den(västkust GBG)

Tyvärr behöver någon elkunnig titta på den då den inte fungerade att tända på slutet men är du händig så varsegod. Dock saknar jag nog skorsten och avgasslang. Kanske är både bättre o billigare att köpa någon begagnad värmare.

 

Jag köpte från USA och landade på ca 6000kr för en värmare som har bra kvalite. Klarar du dig på en mindre modell går det nog att f ner priset ännu mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant nytänkande med värmare i luckan! Men som påpekats, förenat med en del problem. Ha inte några förhoppningar om att en liten fläkt ska göra någon nytta. Jag har försökt att sprida luft från värmepumpens utblås som inte sitter optimalt i huset, genom att med en skaplig bordsfläkt blåsa varmluft till ett missgynnat rum. Resultat noll, även om fläkten blåser bra, det krävs rejäla grejer för att få någon effekt, eller i en båt långa slangar.

I somras förutsåg vi att vi skulle komma att ligga en del i gästhamnar med tillgång till el, så jag tog med en kupévärmare som bilen inte behövde. Riktigt skönt, enkelt och gratis. Fick förstås betala för el, och med det pris gästhamnarna tar hade vi kunnat köra två stycken 1000 W värmare dygnet runt utan att hamnarna hade gjort förlust på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Heatpal som, så riktigt påpekas, producerar en hel del vattenånga. Jag har funderat på om man skulle ha en kammare av aluminium med två hål och slang. Då kunde jag sätta min Heatpal i sittbrunnen och leda in torr och fin varmluft i båten.

Ska spåna på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar hade en Optimus katalytvärmare i båten när jag var liten. Den gick på vit bensin, även kallat kemiskt ren bensin. Denna bensin köptes på apotek. Vad vit bensin egentligen är vet jag inte, bensin är ju en blandning av olika kolväten från början... men det kanske var att den inte var blyad som bensinen på bensinmackarna var på den tiden. Värmaren tändes med T-sprit men brann helt utan låga när den blivit varm. Den släcktes genom att man la ett lock över "kudden". Jag gissar att "kudden innehöll asbest. (I och för sig ofarligt så länge man inte skrotar värmaren.)

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Ha inte några förhoppningar om att en liten fläkt ska göra någon nytta. Jag har försökt att sprida luft från värmepumpens utblås som inte sitter optimalt i huset, genom att med en skaplig bordsfläkt blåsa varmluft till ett missgynnat rum. Resultat noll, även om fläkten blåser bra, det krävs rejäla grejer för att få någon effekt, eller i en båt långa slangar.

...

Det är lättare att få in luft i ett rum om man också tar ut luft ur rummet.

Prova att ställa fläkten i dörrhålet och sug ut den kalla luften ur rummet vid golvet så tror jag att du ska få in lite varm luft i dörrens ovankant.

 

Mina föräldrar hade en Optimus katalytvärmare i båten när jag var liten. Den gick på vit bensin, även kallat kemiskt ren bensin.

...

Jag har sådana handvärmare som jag kör på bensin från byggvaruhuset. Eller, körde, jag är inte särskilt frusen om händerna så de används i stort sett aldrig.

 

Fortfarande har man ju problemet att fukten från förbränningen stannar kvar inomhus.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att dra slangar från förpik och akterkabinerna till insuget på värmaren. Tror jag får bättre snurr på värmen och slipper värma kall uteluft. Längsta slang blir ju från förpiken. Akterkabinerna bara metarn plus lite till.

nån som gjort liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att sprida luft från värmepumpens utblås som inte sitter optimalt i huset, genom att med en skaplig bordsfläkt blåsa varmluft till ett missgynnat rum. Resultat noll, även om fläkten blåser bra, det krävs rejäla grejer för att få någon effekt, eller i en båt långa slangar.

 

Felet med en fläkt som försöker blåsa varm luft från ett rum till ett annat är att det blir en luftkudde i dörröppningen som effektivt blockerar luftströmmen. Du måste få rotation på luften. Prova att montera en värmeflyttare ( t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Luft--och-varmeflyttare-2000035312/) i väggen mellan rummen istället. Fläkten ska skicka luften från det varmare rummet till det kallare och uppe under taket (varmluft stiger).

 

Principen i en båt är densamma. En kraftig fläkt bildar luftkudde och gör ingen nytta utan bullrar bara.

 

Funktionen är densamma för ventilation - utan tilluft så blir det ingen frånluftventilation...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har försökt att sprida luft från värmepumpens utblås som inte sitter optimalt i huset, genom att med en skaplig bordsfläkt blåsa varmluft till ett missgynnat rum. Resultat noll, även om fläkten blåser bra, det krävs rejäla grejer för att få någon effekt, eller i en båt långa slangar.

Felet med en fläkt som försöker blåsa varm luft från ett rum till ett annat är att det blir en luftkudde i dörröppningen som effektivt blockerar luftströmmen. Du måste få rotation på luften. Prova att montera en värmeflyttare ( t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Luft--och-varmeflyttare-2000035312/) i väggen mellan rummen istället. Fläkten ska skicka luften från det varmare rummet till det kallare och uppe under taket (varmluft stiger).

 

Principen i en båt är densamma. En kraftig fläkt bildar luftkudde och gör ingen nytta utan bullrar bara.

 

Funktionen är densamma för ventilation - utan tilluft så blir det ingen frånluftventilation...

Jo, jag hade fläkten i dörrhålet. Biltemas värmeflyttare platsar nog som "rejäla grejer" men är svårmonterad i nedgångsluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle spåna vidare på den här idén och kanske tänka sig att bygga nåt själv: vet någon varifrån man kan få tag på en liten luft-luft värmeväxlare? Borde väl vara konstruerat ungefär som ett rör med "kylfläns" på både in- och utsida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle spåna vidare på den här idén och kanske tänka sig att bygga nåt själv: vet någon varifrån man kan få tag på en liten luft-luft värmeväxlare? Borde väl vara konstruerat ungefär som ett rör med "kylfläns" på både in- och utsida?

Ett litet kylskåp som nedgångslucka med öppningen utåt och dörren borttagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...