Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sailor79

Garmin och Raymarine tillsammans

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag håller på att att uppgradera navigationsutrustningen i segelbåten då den jag har är från 1985 typ :)

 

Jag funderar på följande setup:

 

Garmin 1020 plotter med DST-800 trippelgivare

Raymarine EV-100 autopilot

Tänkte koppla ihop detta med NMEA 2000 vilket båda apparaterna har stöd för.

 

Det jag funderar över är hur väl pratar autopilot och plotter ihop sig? Kan jag lägga waypoints och från plottern få autopiloten att styra på dessa? Tar autopiloten kurs etc från plottern för att styra båten på rätt väg etc.

Är det någon med erfarenhet av en liknande setup och kan dela med sig lite av den infon. Jag är ny på detta!

 

Raymarines plottrar tycker jag inte om dels p.g.a. av priset men har även svårt för deras Lighthouse gränssnitt.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan blandning av NMEA2000-elektronik ombord.Min erfarenhet är att N2K är väldigt okomplicerat och alla mina prylar kommunicerar enligt förväntan med varandra. Min blandning består av Garmin, Raymarine och tankgivare från två olika leverantör (kommer just nu inte ihåg vad tillverkarna heter).

 

Garmins N2K och Raymarines SeaTalkNG nätverksstandarder skiljer sig inte vad avser den elektriska signaleringen/dataflödet. Däremot skiljer sig den fysiska utformningen på kontakterna. Raymarine har en adapter med SeaTalkNG-kontakt i ena änden och "standard" N2K-kontakt (Garminutformningen) i den andra och med den adaptern så är det bara att koppla samman de olika nätverksfabrikaten.

 

Men varför monterar du inte en Garmin-autopilot om du är orolig för kompatibiliteten? Garmins autopilot är ju likvärdig med Raymarines.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan blandning av NMEA2000-elektronik ombord.Min erfarenhet är att N2K är väldigt okomplicerat och alla mina prylar kommunicerar enligt förväntan med varandra. Min blandning består av Garmin, Raymarine och tankgivare från två olika leverantör (kommer just nu inte ihåg vad tillverkarna heter).

 

Garmins N2K och Raymarines SeaTalkNG nätverksstandarder skiljer sig inte vad avser den elektriska signaleringen/dataflödet. Däremot skiljer sig den fysiska utformningen på kontakterna. Raymarine har en adapter med SeaTalkNG-kontakt i ena änden och "standard" N2K-kontakt (Garminutformningen) i den andra och med den adaptern så är det bara att koppla samman de olika nätverksfabrikaten.

 

Men varför monterar du inte en Garmin-autopilot om du är orolig för kompatibiliteten? Garmins autopilot är ju likvärdig med Raymarines.

 

Tack för svar Lintott!

 

Anledningen till att jag inte använder Garmins autopiloter är att dom har ingen som är avsedd för ratt. Åtminstonde inte vad jag hittat. Rätta mig gärna om jag har fel :)

 

Lutar åt att det blir denna setup!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men varför monterar du inte en Garmin-autopilot om du är orolig för kompatibiliteten? Garmins autopilot är ju likvärdig med Raymarines.

 

Tack för svar Lintott!

 

Anledningen till att jag inte använder Garmins autopiloter är att dom har ingen som är avsedd för ratt. Åtminstonde inte vad jag hittat. Rätta mig gärna om jag har fel :)

 

Lutar åt att det blir denna setup!

 

 

Varför vill du drivenheten kopplad till ratten. Den kommer ju bara att vara ivägen. Jag har en Garmindrivenhet kopplad direkt på hjärtstocken (via ett klämfäste). Det borde gå att montera även om du har rattstyrning. Garmins moderna drivenheter märks överhuvudtaget inte när autopiloten inte är aktiverad (inget motstånd av driveheten).

 

Typ den här https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/prod74203.html

eller den här https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/handla-tillbehor/drivenheter/class-b-compact-drive-unit/prod135630.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på G att låta installera en Garmin autopilot. Anledningen för mig är att jag har NMEA2k och flera andra Garmin-grejer i båten inkl plotter. Men den största anledningen för mig är att Garmin har vad de kallar ShadowDrive vilken gör att autopiloten avaktiveras när man tar tag i ratten och styr själv, tex när man vill svänga runt ett hinder som plötsligt uppenbarar sig. Har inte hittat motsvarande funktion på någon annan autopilot.

Garmins autopiloter finns både för wire-styrning och hydraul-styrning, vilket jag har. Hade jag haft wire-styrning hade jag gjort jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig autopilot från Garmin men när jag kollar priser så hamnar den utanför budget. Om jag inte missuppfattat så kostar en komplett omkring 45000!?! Det blir nog en Raymarine ev-100 och resten garmin (plotter,vind,lod etc)

Idag sitter en rätt hängig autohelm 3000 monterad, den åker ut :-)

Tack för utförliga svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra kärra hade jag allt Garmin förutom just autopiloten som var Raymarine, allt hopkopplat med NMEA2000 det funkade finfint tillsammans. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...