Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

Ny propeller, men var?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte byta propeller på mitt 280 drev från 15*15R till 15*17R. Gammal båt och motor gör att jag inte är jättesugen på att köpa något nytt utan jag har försökt leta på blocket efter begagnat det senaste halvåret. Det är dock extremt få objekt som är aktuella. Har ni några tips på vart man mer kan leta mera förutom det uppenbara, dvs lokala marinor?

 

 

Mvh

 

Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ebay.com har en del olika begagnade propeller til VP. Säkert også i ebay.de och finn.no.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar.

 

Har pratat med davids mekaniska ett par gånger men de säger bara att jag ska maila frågan och sedan inget svar. Kanske ska göra ett nytt försök.

 

Ebay har jag också kollat men kanske skulle göra det lite med strukturerat och inte bara någon gång ibland.

 

Tack för förslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer en och annan propeller på Tradera också, men det gäller ju att finna den med rätt diameter och stigning.

Det finns en firma i Göteborg som har ett så fanstasieggande namn som "Propellerservice" den firman har hjälp mig några gånger, finns ju liknande firmor med liknande namn på andra håll i landet, bara att googla tydligen...

På Blocket och på denna sites annonsdel kan man ju annonsera under "köpes" också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har med det att göra egentligen, men varför vill du byta propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det finns långt och kort nav till 280 dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det här med kort och lång prop har ju rört till det en del för mig när jag äntligen hittat ett objekt....verkar som att jag kan köra med kort prop på mitt drev för lång propp bara jag har en viss distans som jag inte har i dagsläget. Kanske kan få hjälp av propellerservice...

 

Jag vill byta propp för att jag idag har lite för lite stigning för min motor och båt. (Flipper 700 + något "trimmad" AQ145). Min förhoppning är att få lite bättre marchfart och kanske även tjäna någon cl eller två på bränsleförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar nya proppar på ebay för en rimlig peng.

Solas har både 4 och 3 bladiga.

 

Testa en 4 bladig, du kommer att bli av med mycket slingrighet vid låga farter samt kraftigt förbättrad manöverbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle testa en 4-bladig propeller antar jag att det blir fråga om helt annan storlek och stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir det. Det finns omvandlingstabeller där du ser vilken propp du skall ha.

De flesta som säljer propellrarbrukar ha detta på sina sidor.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på skruvat.se dom säljer nya proppar till vettiga pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...