Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hedin_

Nytt värmesystem

Rekommendera Poster

Vårens projekt närmar sig, nytt värmesystem och som vanligt är det en massa funderande innan man börjar.

 

Har en 32fots segelbåt med en Penta 2020 och en varmvattenberedare kopplad till motorn.

Min tanke är att komplettera systemet med en dieselvärmare och ett vattenburet värmesystem. Eberspächer D5W, 220V slangvärmare och någon form av konvektorer och/eller varmluftsaggregat.

 

Min fråga är, hur sätter man ihop ett sådant system på ett bra sätt?

 

Har gjort en skiss på hur jag tänkt.

Motorn behöver upp i arbetstemp fort och ska inte behöva värma hela systemet, därav första termostaten T1.

Det är bra om det finns en stor volym för värmaren att elda upp så den inte behöver gå så ofta. 

post-104921-0-46472900-1455644344_thumb.png

1) Motorgång innan motorn är tillräckligt varm. 2) Motorn är varm och värmer VVB. 3) Motorn är varm och man önskar värme i ruffen, T2 öppnas. 4) Värmaren i drift, värmer VVB och ruffen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det så i min båt, fast min VVB har en inbyggd elpatron. Jag har ingen T1. Sen låter jag alltid värmaren värma motorn, dels slipper jag kallstarter och sen får jag en bra ackumulator från gjutjärnet i motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Då är jag på rätt spår iaf.

Hur ligger motortemperaturen vid fullt uttag av värme?

 

Enligt den här manualen  ska man ha en termostat vid stora värmeuttag på en MD2020.

Och den finns som originaldel här, men tyvärr utgått. Känns inte så bra att ha en som stänger bara, så letar mer efter en sån här, vet någon vart man får tag i en sån?

post-104921-0-97740400-1455814702.jpg

eller kanske en blandningsventil funkar?

 

Vilken typ av termostat för T2 är att rekommendera?

 

Har funderat lite till på systemet och för att få med motorn som ackumulator så kanske detta system funkar bättre?

post-104921-0-36656700-1455815059_thumb.png

Redigerad av Hedin_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vanliga rumstermostater på elementen. Elementen sitter parallellt och inte i serie. Annars går det inte att styra hur varmt det ska vara på olika ställen.

 

I övrigt har jag bara en T-ventil som jag kan välja att inte låta värme gå genom elementen utan endast motor och VVB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...