Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Kungsö är rätt svar på #37! Fotografen stod på toppen av den betongbunker som ligger högst upp på ön och riktade kameran åt väster.

Bildvinkeln gjorde nog gåtan svårare än jag trodde.

Så här ser det ju ut åt sydost.

 

riddle4.jpg?raw=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medans Thomas-1 letar reda på en snäll bild, skjuter jag in en elak.  :P

 

post-106994-0-72683600-1455814584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där känner jag igen, det är ett stycke granit i vatten i västra Sverige.

 

Vatten i västra Sverige är helt rätt, men Granit är det nog mera frågetecken om.

 

Det är i varje fall ingen Bohusgranit, trotts att ögruppen ligger inom detta landskap.

 

post-106994-0-40050300-1455866871_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:ph34r:

 

Det där känner jag igen, det är ett stycke granit i vatten i västra Sverige.

 

Vatten i västra Sverige är helt rätt, men Granit är det nog mera frågetecken om.

 

Det är i varje fall ingen Bohusgranit, trotts att ögruppen ligger inom detta landskap.

 

attachicon.gifzzr_IMG_0300.jpg

 

Leta bland "Hin Håles Harvedrag"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är inslag av diabas, djävulens plogfåror, är det ju lätt att gissa på den uråldriga gnejsern väster om Kosterfjorden.

Och där finns ju ungefär en milj000.000n småöar att gissa på.

-Kan det vara Ramsökalven? (om nu stråket med gnejs täcker den ön...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:ph34r:

 

 

Vatten i västra Sverige är helt rätt, men Granit är det nog mera frågetecken om.

 

Det är i varje fall ingen Bohusgranit, trotts att ögruppen ligger inom detta landskap.

 

attachicon.gifzzr_IMG_0300.jpg

 

Leta bland "Hin Håles Harvedrag"

Sätter man inte "Hin Håles Havredrag" i samband med Koster!?

 

 

Om det är inslag av diabas, djävulens plogfåror, är det ju lätt att gissa på den uråldriga gnejsern väster om Kosterfjorden.

Och där finns ju ungefär en milj000.000n småöar att gissa på.

-Kan det vara Ramsökalven? (om nu stråket med gnejs täcker den ön...)

 

 

Ramskärs fyr skymtar till höger. Sydostviken på Ramsö?

 

Man brukar ju säga ibland;"inte en bokstav rätt", men det är ju faktiskt två bokstäver som är rätt.

 

 

En sak är jag i varje fall säker på. Inom den grupp med öar och skär och det området där mina bilder är tagna finns vare sig Bohusgranit eller Nolhôttar.

 

Om man kollar inom 10-meterskurvan där skäret jag förtöjt vid ligger, så finns det en styv handfull skär. Skulle man ställa sig på högsta punkten på det största skäret och titta ut över havet, så finns det nog ytterligare ett antal skär i närområdet.

 

För den som kan sin Taube och speciellt sången "Eldarevalsen", så nämner han det svenska namnet på den innovation som man närmast tänker på, på den platsen jag befinner mig när jag tar denna bild.

 

post-106994-0-30739300-1455882390_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kommer ett snällt...
Vad stod det för namn på kajskjulets skylt till höger innan jag kluddade över?  Digitalt alltså. ;)

post-86835-0-91317600-1455883302_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

:ph34r:

 

 

Vatten i västra Sverige är helt rätt, men Granit är det nog mera frågetecken om.

 

Det är i varje fall ingen Bohusgranit, trotts att ögruppen ligger inom detta landskap.

 

attachicon.gifzzr_IMG_0300.jpg

 

Leta bland "Hin Håles Harvedrag"
Sätter man inte "Hin Håles Havredrag" i samband med Koster!?

 

Om det är inslag av diabas, djävulens plogfåror, är det ju lätt att gissa på den uråldriga gnejsern väster om Kosterfjorden.

Och där finns ju ungefär en milj000.000n småöar att gissa på.

-Kan det vara Ramsökalven? (om nu stråket med gnejs täcker den ön...)

Ramskärs fyr skymtar till höger. Sydostviken på Ramsö?

Man brukar ju säga ibland;"inte en bokstav rätt", men det är ju faktiskt två bokstäver som är rätt.

 

 

En sak är jag i varje fall säker på. Inom den grupp med öar och skär och det området där mina bilder är tagna finns vare sig Bohusgranit eller Nolhôttar.

 

Om man kollar inom 10-meterskurvan där skäret jag förtöjt vid ligger, så finns det en styv handfull skär. Skulle man ställa sig på högsta punkten på det största skäret och titta ut över havet, så finns det nog ytterligare ett antal skär i närområdet.

 

För den som kan sin Taube och speciellt sången "Eldarevalsen", så nämner han det svenska namnet på den innovation som man närmast tänker på, på den platsen jag befinner mig när jag tar denna bild.

 

zzr_IMG_0261.jpg

Påminner väldigt mycket om västsidan Vallerö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befinner vi oss i Kosterskärgården?

Evert sjöng ju om en del kol och koks, "kolboxar stora som hus" bland annat.

Här finns ju såväl stora som lilla Kolholmen, men vilken då fyren skulle vara kan jag inte begripa.

Han benämner ångpannorna som "kittlar" och småholmar med liknande namn finns det också, men kanske inte just här.

 

"...med sex fyrar och trångt mellan skott’na"

Skottholmar finns det ju en och annan också, och med "hackor" har man ju försökt sig på gravstenstillverkning på inre Ursholmen... Men diabasen var för porös.

Det kan ju vara nånstans runt Ursholmen och då skulle fyren kunna vara Ramskär, som den kanske inte är...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harstena?

 

I Harstena är ju 5 bokstäver samma som namnet på det större skäret i gruppen - även om nu namnet är en aning missvisande för oss som har segelbåt.

 

Dock - om du står på Harstena så är kursen till skäret där min båt ligger förtöjd, ca 263 grader på ett avstånd av  ca 177 distansminuter. Dessvärre ligger ju Götaland i vägen, men för oss seglare är ju ändå närmaste vägen mellan två punkter otänkbar.  ;)

 

post-106994-0-81924700-1455886995_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Befinner vi oss i Kosterskärgården?

Evert sjöng ju om en del kol och koks, "kolboxar stora som hus" bland annat.

Här finns ju såväl stora som lilla Kolholmen, men vilken då fyren skulle vara kan jag inte begripa.

Han benämner ångpannorna som "kittlar" och småholmar med liknande namn finns det också, men kanske inte just här.

 

"...med sex fyrar och trångt mellan skott’na"

Skottholmar finns det ju en och annan också, och med "hackor" har man ju försökt sig på gravstenstillverkning på inre Ursholmen... Men diabasen var för porös.

Det kan ju vara nånstans runt Ursholmen och då skulle fyren kunna vara Ramskär, som den kanske inte är...?

Du är på rätt sång, men tänker fel.

 

Läs tex Matteus 7:7 för att komma in på den rätta vägen. 

 

post-106994-0-40804600-1455887453_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi är bland Pater Nosterskären – kanske nära Hamneskär, av ledtrådarna att döma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Harstena?

 

I Harstena är ju 5 bokstäver samma som namnet på det större skäret i gruppen - även om nu namnet är en aning missvisande för oss som har segelbåt.

 

Dock - om du står på Harstena så är kursen till skäret där min båt ligger förtöjd, ca 263 grader på ett avstånd av  ca 177 distansminuter. Dessvärre ligger ju Götaland i vägen, men för oss seglare är ju ändå närmaste vägen mellan två punkter otänkbar.  ;)

 

attachicon.gifzzr_IMG_0264.jpg

 

  På denna bilden ser det ut som Du  ligger i viken på holmen V. Pater Noster-fyren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å Fader vår...

Kläppen då?

Jag tappade GPS-signalen redan på Koster tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi är bland Pater Nosterskären – kanske nära Hamneskär, av ledtrådarna att döma?

 

Speljakt var först med ett acceptabelt svar, 

 

  På denna bilden ser det ut som Du  ligger i viken på holmen V. Pater Noster-fyren

 

 

 

med Tnamaid, inte långt där efter med ett helt rätt svar.

 

post-106994-0-85849900-1455895738_thumb.jpg

 

post-106994-0-73639700-1455895772_thumb.jpg

 

post-106994-0-26308000-1455895795_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, kul detta med bildgåtor.
[Vet inte varför jag "går igång" på sådana, möjligen för att man vid lyckad tilläggning i nån naturhamn på kvällspromenaden försöker memorera tänkbara alterniva tilläggsplatser, typ här ser ju djupt, skyddat, ser landklivningsmässigt bra ut? Men eftersom jag aldrig antecknar sådana "promenadfynd" så glömmer jag dem fortare än kvickt, dock har jag lyckats komma ihåg några riktigt bra. I min hjärnkartas vindlingar finns alltså bara ett fåtal riktigt bra naturhamnar inlagrade med alla detaljer hur man når fram även i busväder. Typ så.]

Thallatas bildgåta enligt bilden nedan hör väl definivt inte till kategorin "god trygg natthamn" om det börjar blåsa, men men. Har kobben som Tnamaid först identifierade (i inlägg #77) ö.h.t. något namn? Hittade f.ö, ett par intressanta länkar angående fyren. Här och här.

@Tnamaid: Du knäckte förtjänstfullt min bildgåta (se facit inlägg # 44) och har gjort detta igen.
Kanske har du nån egen bildgåta, enligt de helt inofficiella lek-reglerna förväntas vinnare få äran att presentera en ny bildgåta!?
post-86835-0-78612900-1455897628_thumb.jpg

Finns f.ö. en "snäll" ännu olöst bildgåta kvar i inlägg #69.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatas bildgåta enligt bilden nedan hör väl definivt inte till kategorin "god trygg natthamn" om det börjar blåsa, men men. Har kobben som Tnamaid först identifierade (i inlägg #77) ö.h.t. något namn? Hittade f.ö, ett par intressanta länkar angående fyren. Här och här.

 

 

 

Du har helt rätt - det är ingen natthamn. Skall man ligga där på natten måste det va väldigt stabilt och bra väder.

 

Bildgåtor ät väldigt trevliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror vi är bland Pater Nosterskären – kanske nära Hamneskär, av ledtrådarna att döma?

 

Speljakt var först med ett acceptabelt svar, 

 

  På denna bilden ser det ut som Du  ligger i viken på holmen V. Pater Noster-fyren

 

 

 

med Tnamaid, inte långt där efter med ett helt rätt svar.

 

attachicon.gifzzr_IMG_0279.jpg

 

attachicon.gifzzr_IMG_0275.jpg

 

attachicon.gifzzr_IMG_0301.jpg

 

Tommy ! jag tog det långt före ,men jag fick ju gå in med en ledtråd när det hamnade i Östersjön!

H.H.s harvedrag börjar nog längre söderut.Minnet är ju kort,men lite kommer jag ju ihåg efter över 50års farande fram och tillbaks utefter kusten.(sommartid).Hat sö pent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kommer ett snällt...

Vad stod det för namn på kajskjulets skylt till höger innan jag kluddade över?  Digitalt alltså. ;)

 

attachicon.gifvardå.jpg

 

 

Kan det ha stått "Skåpesund"!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och nu kommer ett snällt...

Vad stod det för namn på kajskjulets skylt till höger innan jag kluddade över?  Digitalt alltså. ;)

 

attachicon.gifvardå.jpg

 

 

Kan det ha stått "Skåpesund"!?

 

 

Nix, iofs 9 st tecken inalles på fotots skylt också - mellanslag oräknade.  :P:)  

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Och nu kommer ett snällt...

Vad stod det för namn på kajskjulets skylt till höger innan jag kluddade över?  Digitalt alltså. ;)

 

attachicon.gifvardå.jpg

 

 

Kan det ha stått "Skåpesund"!?

 

 

Nix, iofs 9 st tecken inalles på fotots skylt också - mellanslag oräknade.  :P:)  

 

 

 

Fortsätter på samma tema: Sör Tegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden #69.
Ledtråd: Första delen av namnet på skylten innehåller 2 bokstäver och 1 punkt. Andra delen 7 bokstäver. Blir alltså inte t.ex. Star Clipper.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden #69.

Ledtråd: Första delen av namnet på skylten innehåller 2 bokstäver och 1 punkt. Andra delen 7 bokstäver. Blir alltså inte t.ex. Star Clipper.

 

 

Är det en namnskyllt till en båt!?

 

Trodde att bilden var tagen öster om Skåpesundsbron - mellan Orust och Tjörn (Mjörn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bilden #69.

Ledtråd: Första delen av namnet på skylten innehåller 2 bokstäver och 1 punkt. Andra delen 7 bokstäver. Blir alltså inte t.ex. Star Clipper.

 

 

Är det en namnskyllt till en båt!?

 

Trodde att bilden var tagen öster om Skåpesundsbron - mellan Orust och Tjörn (Mjörn)

 

Inte till en båt. Skylten visar öns namn. Mitt "icke-exempel" skulle bara leda tankarna åt ett visst håll beläget litet avlägset till vänster i bilden. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vild gissning

 

St Askerön

 

Ganska nära, diffar ca 2 nM. Kollade en gång till på solblänkande skylten och den börjar med "L:A". Alltså två punkter och inte en som jag tyvärr skrev. Fy på mig, slarvigt.

:wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...