Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackimel

Laga hål i plastbåt strax bakom knapen, riskabelt?

Rekommendera Poster

Har en Bella 620 dc -03 med en ful lagning av ett hål som uppstått då en spöhållare knäcktes av förra ägaren. Lagningen är ca 7 Cm diameter.

Skadan är ca 5 Cm bakom akter Knapen på styrbord sida. Den är lagad men ser tråkig ut. Jag har tänkt att skrapa bort nuvarande lagning och bygga upp på nytt o lägga gelcoat för att få det snyggare.

 

1 Vet någon om hur jag går tillväga för att laga detta? Behöver jag bygga upp/förstärka hålet, i så fall hur?

2 Finns det risk att knapens hållfasthet i skrovet påverkas då skadan är så nära knapen. Hur är knapen fäst?

 

Tacksam för förslag!

Med vänlig hälsning, Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha vettiga svar är det nog nödvändigt att lägga in lite bilder.

 

Toppcoat är det som gäller, Dvs. gelcoat med wax i.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om knapen är fästad ordentligt så är det genomgående bultar och ett ordentligt mothåll på undersidan. 

 

Har en Bella 620 dc -03 med en ful lagning av ett hål som uppstått då en spöhållare knäcktes av förra ägaren. Lagningen är ca 7 Cm diameter.
Skadan är ca 5 Cm bakom akter Knapen på styrbord sida. Den är lagad men ser tråkig ut. Jag har tänkt att skrapa bort nuvarande lagning och bygga upp på nytt o lägga gelcoat för att få det snyggare.

1 Vet någon om hur jag går tillväga för att laga detta? Behöver jag bygga upp/förstärka hålet, i så fall hur?
2 Finns det risk att knapens hållfasthet i skrovet påverkas då skadan är så nära knapen. Hur är knapen fäst?

Tacksam för förslag!
Med vänlig hälsning, Marcus

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha vettiga svar är det nog nödvändigt att lägga in lite bilder.

 

Toppcoat är det som gäller, Dvs. gelcoat med wax i.

 

 

Kalle

Det behöver inte vara topcoat. Man kan också antingen spruta polyvinylalkohol ovanpå den nya gelcoaten med blomspruta eller täcka den med aluminiumfolie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill du ha vettiga svar är det nog nödvändigt att lägga in lite bilder.

 

Toppcoat är det som gäller, Dvs. gelcoat med wax i.

 

 

Kalle

Det behöver inte vara topcoat. Man kan också antingen spruta polyvinylalkohol ovanpå den nya gelcoaten med blomspruta eller täcka den med aluminiumfolie.

 

 

Så riktigt påpekat, vad mitt svar antyder är att det inte bara är att kleta på gelcoat, som någon slags färg och tro att det blir bra.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Tyvärr är båten på annan ort o har inga kort här tyvärr.

 

Tack för tipsen, super!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...