Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alicia1

Exploderad VV-beredare.

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag måste ställa en kanske udda fråga gällande motorkonservering.

 

Jag lejde ut detta moment I höstas till personal på en marina I Sthlms området, dels på p.g.a okunskap och dels ont om tid.

 

Sagt & gjort utfördes detta I enlighet med beställt arbete av marinan.

 

När vi va ute I dag och gjorde en vinterkontroll så hade nästan hela vv-beredaren "expolderat", dvs hela elpatronen samt plasthöljet hade bokstavligt talat tryckts ut med hård kraft

 

Bilder längst ner.

 

Jag hade TÖMT beredaren I samband med torrsättningen I höstas.

Är det så att vid konservering så kommer det vatten in I beredaren?

 

Nu blir det till att köpa en ny 20 lit beredare...

 

post-107761-0-45283000-1455380075_thumb.jpg

 

post-107761-0-76694100-1455380103_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det 20 liter vatten i kölsvinet?

Ja: Då har nog någon kört färskvattensystemet och fyllt beredaren igen.

Nej: Då är det nog ingen frysskada.

 

Drog du ur stickkontakten efter att du tömt beredaren? Annars blir det rätt varmt inne i beredaren när/om någon stoppar i landströmskabeln. Vanligtvis brukar el-elementet brännas sönder men det kan nog tänkas att värmen bygger upp ett tryck som kan få behållaren att explodera. (Hade du övertrycksventilen stående öppen? Då borde trycket ju ha evakuerats den vägen.)

 

Vid en närmare titt på bilderna så verkar det ju bara vara elpatronen och dess skyddslock (plastlocket) som tryckts ut (då är det nog kvarglömd elanslutning till beredaren som varit felet). Om fästskruvarna till elpatronen sitter kvar så kan du nog klara dig med en ny elpatron och eventuellt de värmesäkringar som sitter monterade tillsammans med elpatronen. Elpatron, skyddslock mm kan du säkert få tag på om du kontaktar Thermoprodukter i Kalmar. De brukar vara bra att svara på frågor.

 

Det blir ju betydligt mindre jobb och billigare om det bara är elpatronen som behöver bytas.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tror jag mera på frysskada eftersom det förhoppningsvis finns en fungerande säkerhetsventil på beredaren.
 
Utan säkerhetsventil på en elansluten varmvattenberedare kan det gå så här

large_allentown%5B1%5D.jpg

 
eller så här

 

eller så här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tömde du beredaren i höstas? 

Dels via kranarna I köket samt avtappningskran från vv-beredaren ner I en hink. Uppenbarligen tömte jag inte allt som det ser ut. :(

 

//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det 20 liter vatten i kölsvinet?

Ja: Då har nog någon kört färskvattensystemet och fyllt beredaren igen.

Nej: Då är det nog ingen frysskada.

 

Drog du ur stickkontakten efter att du tömt beredaren? Annars blir det rätt varmt inne i beredaren när/om någon stoppar i landströmskabeln. Vanligtvis brukar el-elementet brännas sönder men det kan nog tänkas att värmen bygger upp ett tryck som kan få behållaren att explodera. (Hade du övertrycksventilen stående öppen? Då borde trycket ju ha evakuerats den vägen.)

 

Vid en närmare titt på bilderna så verkar det ju bara vara elpatronen och dess skyddslock (plastlocket) som tryckts ut (då är det nog kvarglömd elanslutning till beredaren som varit felet). Om fästskruvarna till elpatronen sitter kvar så kan du nog klara dig med en ny elpatron och eventuellt de värmesäkringar som sitter monterade tillsammans med elpatronen. Elpatron, skyddslock mm kan du säkert få tag på om du kontaktar Thermoprodukter i Kalmar. De brukar vara bra att svara på frågor.

 

Det blir ju betydligt mindre jobb och billigare om det bara är elpatronen som behöver bytas.

Det är ca 5 lit I motorrummet nu som jag ska suga upp I morgon med en vattendammsugare.

 

Det blir en ny beredare då ena sidan där plastlocket satt har "expanderat" ut av trycket.

 

Jag ska skicka bilderna till Termoprodukter för granskning. inte för att det kommer hända något,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur tömde du beredaren i höstas? 

Dels via kranarna I köket samt avtappningskran från vv-beredaren ner I en hink. Uppenbarligen tömte jag inte allt som det ser ut. :(

 

//Bjorn S

 

Oftast räcker det inte med att öppna avtappningskranen eller säkerhetsventilen. Man måste också släppa in luft i beredaren för att vattnet ska rinna ut. Det brukar finnas en liten luftskruv, men den är oftast svår att komma åt. Då måste man ta loss varmvattenslangen. När jag monterar beredare brukar jag montera ett T-rör och en liten kulventil i utloppet. Då är det enkelt att tömma beredaren utan att man behöver lossa någon slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ser ut som en klassisk frysskada.

Det räcker inte att öppna tappkranarna vid konservering. Beredaren behöver tömmas manuellt, annars blir det mesta vattnet kvar i den.

Att doppvärmaren tryckts ut beror på att beredaren är svagast runt infästningen, vattnet har expanderat mot minsta motståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör tryckluft genom kranen, för att tömma den helt. Finns säkert andra sätt, men som tidigare nämnts, så är det inte tillräckligt att öppna avtappningskranen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte mej tömma hela beredaren I höstas men av bilderna att dömma NEJ!

En dyrbar läxa som innebär en ny beredare snart. Härlig utgift så  här mitt I vintern.

 

Jag som skulle köpa elmotor och batteri till min gummijolle... :(

 

Det går troll I denna beredare. Hände en en fadäs I somras ni vi skulle ut till Hemholmen

 

Lägger ut från marinan med vattentanken full och sätter kurs mot Möja.

 

Lägger till vid en underbar plats ocn skall tappa upp ett glas vatten och marker att inget händer.

 

Hm... kontrollerar direkt vattentanken som gapar tomt...inte en droppe är kvar. Var är mina 80 liter färskvatten??? :o

 

Jo, mycket riktigt I motorrummet!!!. Då har den där jä*** blandningsventilen lossnat varvid allt vatten har sprutat ut och ner I motorrummet. Bara starta länspumpen och pumpa ut allt vatten. (har inte hittat ventilen  än)

 

Så det blev en kort visstelse där för att fara hem igen till närmaste båthandlare mitt I semestertider.

 

Så det blir skönt att få en ny beredare snart. Såg att visa handlare har bra priser dessa nu, en liten klen tröst.

 

Ja, jag blåste ut alla övriga vattenledningar med högtryckskompressorn, öppnade alla karanar.

 

Beredaren  är tillverkat 2007-01-29 enlig en dekalen.

 

//Bjorn S

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett dubbelfel som blev rätt eller nästan rätt förra hösten.

Jag glömde att tömma beredaren, och så glömde jag en sak till, glömde även att koppla bort elpatronen, så det fanns varmvtten hela vintern i båten utan att jag viste om det... Jag har nämligen alltid landsrtömmen kopplad på vintern, till diverse frysvakter och batteriladdare. Nu gick det ju åt några kW extra...

 

När du nu tvingas köpa en ny beredare, så välj en så stor som möjligt, du får då mer effektivitet på varmvattnet, och du har troligtvis varmvatten 10-12 timmar efter det att du kommit i hamn, om du nu inte tar landström. Nya vv-beredare har i allmänhet också bättre isolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Jag måste ställa en kanske udda fråga gällande motorkonservering.

 

Jag lejde ut detta moment I höstas till personal på en marina I Sthlms området, dels på p.g.a okunskap och dels ont om tid.

 

Sagt & gjort utfördes detta I enlighet med beställt arbete av marinan.

 

När vi va ute I dag och gjorde en vinterkontroll så hade nästan hela vv-beredaren "expolderat", dvs hela elpatronen samt plasthöljet hade bokstavligt talat tryckts ut med hård kraft

 

Bilder längst ner.

 

Jag hade TÖMT beredaren I samband med torrsättningen I höstas.

Är det så att vid konservering så kommer det vatten in I beredaren?

 

Nu blir det till att köpa en ny 20 lit beredare...

 

attachicon.gifvv-beredare 2.jpg

 

attachicon.gifvv-beredare.jpg

På bilden ser det ut som om beredaren inte är rätt monterad. Beredaren måste monteras så att varmvattenuttaget är uppåt. Annars går det inte att tömma beredaren, och man får heller inte ut så mycket varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är troligen en frostskada och i vart fall ingen skada p.g.a. kvarglömd el. Dessutom har Thermoprodukters VVB i allmänhet ett övertempskydd (utöver termostaten) som brukar lösa om man t ex råkar köra elpatronen utan vatten (kräver öppning och manuell återställning). Har provat det ett par ggr....:-(.

 

På termostatventilen sitter (oftast) en liten luftskruv. Rätt monterad, är denna högsta punkten på tanken. Öppnas inte den vid tömning kommer inte vattnet att dräneras ur ordentligt.

 

Men om inte bilderna är roterade ser ju din beredare ut att vara monterad upp-och-ner, med värmeuttaget nedtill och kylvattenslingan, dräneringen m.m. upptill. Då blir det inte bara svårt att dränera den, funktionen blir väldigt dålig också - precis som redan sagts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny vv-beredare beställd och kommer med posten.

 

Nu är det bara att vänta på blidväder och byta ut den.

 

//Björn S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...